Dåliga sadlar på shettisar

Sv: Dåliga sadlar på shettisar

Nä det har du rätt i! Letar sadel till min d-ponny med rygg modell ladugårdsvägg och det är inte lätt:D

Hoppade in på hööks sida och såg att det är den sadeln jag har till min lille. Sen kikade jag på börjes! Döm min förvåning när jag ser att det finns en mindre!!!!
Hööks är 12" och det har jag, men börjes har en 10"!! Är det värt att köpa en ny? Det skiljer 5 cm på börjes 2 sadlar i sitt yta!

har en Börjes ponnyputa här hemma och på den är bossorna Stenhårda och sadeln är jätteplastig.

Var det menat till mig? Jag överlåter sadelinpassningen till yrkeskunnigt folk! Så ber om ursäkt om jag lät som en idiot;) Använder mig av sadelutrpovare till de större jag har, men tvivlar på att det finns så mycket att välja på till denna herre.!

Näe :)

Det var inte riktat till någon speciell, mest att folk ska göra sig så märkvärdiga här å skriker rakt ut att sadeln passar inte!
De ligger för långt fram, långt bak, för smal, för bred yadda yadda å det är inget man kan bedöma på en bild.

Tex en sadel kan många ggr ligga bra trots att den ligger förlångt fram enligt skolboken sålänge den inte klämmer och hästen kan röra bogbladen under.

Eller många skriker rakt ut att sadeln ligger i bakvikt på en stillastående häst, ja det kan den mkt väl göra och ligga perfekt under ridning då det är vanligast att hästen höjer ryggen bak när den rids = sadeln hamnar i rätt läge där den ska ligga och den vidare sadeln hade hamnat i framvikt.
Att sadeln ligger i bakvikt när hästen står still gör liksom ingenting.

Verkar som att folk inte fattar att hästens rygg ser olika ut när den står stilla, skrittar, travar och galopperar men bomsadeln behåller samma form hela tiden...

Man kan visst se om en sadel ligger för långt bak/fram på en bild, däremot är vissa sadlar olika utformade och gjorda för olika ändamål, och det får man ju ta hänsyn till.

Men man ser skrämmande många sadlar som ligger på bogarna, inte okej nånstans. Och man vill väl ha sadeln i jämnvikt över hästen, jag vill då inte ha någon sadel på frambenen.

Och visst kan en sadel ligga annorlunda vid ridning, men om någon postar en bild på en stillastående häst får man ju döma just utifrån den bilden.

Nu låter jag som om jag vore 100 år men...förr så red vi ALLTID våra A och B -ponnyer i bomlösa lädersadlar med filtklädd insida plus en vanlig vojlock. Inte en enda av våra ponnyer fick ryggont eller konstiga hältor, de var oförskämt friska för att gå med "dåliga" icke sadelutprovade sadlar utan bom.

Det har blivit närmast komiskt med alla dessa sadelutprovare, folk som utger sig för att vara experter och som märkligt nog alltid tycker att de sadlarna som de själva saluför eller har provision på ligger bäst:cool:

Och inte sjutton går man och köper sadel för 15-20 000 till en shettis som kanske kostar max 10 000 i inköp, och som dessutom ska ridas av en liten och lätt ryttare?
Använt sunt förnuft, titta på hur era ponnyer rör sig och mår så klarar ni er antagligen utmärkt utan sadelutprovare och dyra sadlar.

Och inte sjutton går man och köper sadel för 15-20 000 till en shettis som kanske kostar max 10 000 i inköp, och som dessutom ska ridas av en liten och lätt ryttare?
Nu behöver en bra sadel inte kosta så mycket men varför inte?
Varför förtjänar inte dom också en väl sittande och bekväm sadel?

En liten ryttare är inte så liten för en shettis, liksom jag på min storhäst.
Storleksmässigt är det ungefär samma, även om shettisar är ganska viktbärande.

Om man köper en varmblodstravare för 2000kr, ska man inte köpa en bra sadel då heller? Hästen är ju billig.

Jag har provat massor av olika sadlar till mina shettisar och det som jag anser ligger bra på mina bredryggade ponnyer är i första hand ponnyputor. Jag har några från Hööks och några från Börjes - i båda deras storlekar. (Börjes minsta är INTE mindre än den från Hööks, till den som undrade, utan sätet är nog likvärdigt medan den från börjes har större kåpor. Den från Hööks passar bättre till de minsta barnen.). Jag har också en Wintec ponnyputa, som ligger ungeför likvärdigt som de från Börjes och Hööks, fast den är lite mer "sadel".
DSC02507.jpg

Hööks modell

DSC02501.jpg

Börjes större modell, på en långsträckt shettis

Några av mina större shettisar går med Maxam-sadel med xx-vid bom. Jag har nyss även vidgat en Maxam Easyfit till tillräcklig bomvidd (bankat ut koppjärnet extra mycket :p), men har inte hunnit prova den än.

DSC02519.jpg

Maxam "flatback"

Ingen av mina ponnyer går med svanskappa, de flesta har sadlar som ligger helt stilla, möjligen glider i sidled pga avsaknad av manke som håller sadeln på plats.
Två av dem är lite överbyggda bak och detta kombinerat med att sadelläget ligger längre bak än sadelgjorden och att de svängda anatomiska gjordarna är för korta för dem, gör att deras sadlar glider fram något. I dessa fallen har jag valt att försöka blunda för det inte helt optimala sadelläget, för det finns helt enkelt inget alternativ.
DSC02451.jpg

(Börjes mindre variant - ponnyn är ca 93 cm)

De billiga lädersadlarna som finns att köpa skulle jag aldrig få för mig att använda, de är inte skapta för hästryggar utan är bara något som är gjort för att "likna en sadel". Jag har hittills aldrig, under mina nästan 35 år med hästar, sett en sådan lågprissadel ligga bra på en hästrygg. Den som påstår att de sadlarna ligger bra har enligt min uppfattning en kunskapslucka....
Men det var väl ändå väldigt fördomsfullt? Jag tror inte shettisar blir sämre skötta än andra hästraset, det finns ju vanskötta hästar inom alla raser.
Det verkar i alldeles för stor utsträckning vara så att shettisägare tror att "liten häst kräver små kunskaper", jag ser alldeles för ofta shettisägare som har bedrövligt dåliga kunskaper om hästar. Och detta är inte fördomsfullt, utan den erfarenhet jag har efter 20 år inom shettisvärlden...
Nästan alla man ser är ju jättefeta, lägger någon ut en bild på en stor häst i det skicket klagar folk, men när det är en shettis så är den jäääättesöt och det verkar helt ok.

I shettistråden finns det alltför många feta. :(
Många shettisar är överviktiga, det är sant. MEN man måste också komma ihåg att shettisar har en annan kroppskonstitution än ädlare raser och därför inte kan eller ska se lika smärta och slanka ut som sådana. På samma sätt som ardenner inte ser ut som halvblod även om de är smala och vältränade.

Nu behöver en bra sadel inte kosta så mycket men varför inte?
Varför förtjänar inte dom också en väl sittande och bekväm sadel?

En liten ryttare är inte så liten för en shettis, liksom jag på min storhäst.
Storleksmässigt är det ungefär samma, även om shettisar är ganska viktbärande.

Om man köper en varmblodstravare för 2000kr, ska man inte köpa en bra sadel då heller? Hästen är ju billig.
Hästarna är värda bra sadlar, men det ÄR precis som tretjak skrev ovan, de flesta shettisägare anser att det är alldeles för mycket pengar om sadlarna kostar mer än hästarna. Shettisar har ju skamligt lågt värde i mångas ögon, man ser ofta köpesannonser där folk vill ha fantastiska barnponnyer, fullstammade, utan eksem eller fång och helst med komplett utrustning (sadel, träns, sele, vagn) för max 5.000, i bästa fall 10.000 - vilket knappt täcker utrustningens värde....:mad::devil:

Hästarna är värda bra sadlar, men det ÄR precis som tretjak skrev ovan, de flesta shettisägare anser att det är alldeles för mycket pengar om sadlarna kostar mer än hästarna. Shettisar har ju skamligt lågt värde i mångas ögon, man ser ofta köpesannonser där folk vill ha fantastiska barnponnyer, fullstammade, utan eksem eller fång och helst med komplett utrustning (sadel, träns, sele, vagn) för max 5.000, i bästa fall 10.000 - vilket knappt täcker utrustningens värde....:mad::devil:

Jag har idag beställt sele och vagn till min nya. Gick på mer än vad lill killen kostade!
Men sadel 'är ett större problem:/
Min son är 2½ och kräver en ponnyputa:( Och ponnyn är minimal, 73 cm hög och kort! Jag har gjort det bästa av situationen med bra schabrak, bra sadelgjord och gelpad under! Frågade innan om det skiljer mellan börjes och hööks ponnyputa. såg att hööks är 12" (den har jag). Men börjes har en 10" är det värt att byta?

som jag skrev, börjes minsta är INTE mindre än den hööks har.
de har nog bara mätt dem på olika sätt, tror jag.

Svanskappa är inte = dåligt anser jag, det är som vilket annat hjälpmedel som helst. De där syntetsadlarna tycker jag många gånger ligger och rör sig i sidled alldeles för mycket, jag har själv en Wintec till mina små just nu men jag är inte särskilt nöjd. Jag saknar mina gamla bomlösa lädersadlar! Tänk om man hade sparat dem, det finns inte att få tag på längre - inte av den kvaliteten.

Mina gamla sadlar kom med ponnyerna som importerades från England så kanske man skulle kunna leta där bland begagnat marknaden efter liknande sadlar. De har ju en uppsjö av modeller till ponnyer av det rundare slaget.

Hästarna är värda bra sadlar, men det ÄR precis som tretjak skrev ovan, de flesta shettisägare anser att det är alldeles för mycket pengar om sadlarna kostar mer än hästarna.

:bow::bow:

I mina ögon är en shettis värd lika bra omvårdnad, utrustning osv som vilken annan häst och rimligtvis borde det väl tvärt om vara så att om du bara behöver lägga 10 000 på hästen borde du ha råd att köpa en dyrare sadel än om du lägger 80 0000 på hästen. Men folk räknar konstigt :grin:

Sedan behöver man inte lägga 15 000 på en sadel för att få en bra en. Men man ska heller inte tro att man kan komma undan med ett par tusen (även om man kan, min bästa sadel hittills köptes för 900, säljaren hade ingen aning om vad hen sålde :p)

Tyvärr blir det ju även en ond cirkel. Folk vill inte lägga pengar på shettissadlar -> ingen större efterfrågan -> ingen anledning att ta fram en sadel frö massproduktion -> de som verkligen vill ha en kvalitetsadel måste köpa måttbeställda ex. som kostar skjortan på riktigt.

Dom har en hängandes där jag har mina som du säkert kan få köpa :p
Testade den till mina men den var för stor för dom, nu har jag dock små minisar ^^

KL
Ett tips till er med småponnyer.
Jacson har också en ponnyputa, Pinocchio, som är trevlig.

Det verkar i alldeles för stor utsträckning vara så att shettisägare tror att "liten häst kräver små kunskaper", jag ser alldeles för ofta shettisägare som har bedrövligt dåliga kunskaper om hästar. Och detta är inte fördomsfullt, utan den erfarenhet jag har efter 20 år inom shettisvärlden...
Håller tyvärr med, lider även med de shettisar som köps in som enbart sällskap. De vill ju också ut och ha kul!

Många shettisar är överviktiga, det är sant. MEN man måste också komma ihåg att shettisar har en annan kroppskonstitution än ädlare raser och därför inte kan eller ska se lika smärta och slanka ut som sådana. På samma sätt som ardenner inte ser ut som halvblod även om de är smala och vältränade.
Fast de ska ändå inte vara feta, vilket många är. Jag tycker det är tråkigt, då får man lösa fodersituationen på ett bättre sätt.
Min har blivit lite tjockare nu och jag skäms verkligen för det, det gick så fort. Men nu motioneras hon massor och är på väg att bli fit igen :D
Det är djurplågeri att de ska bära massa övervikt.

Ja tyvärr är det ju så.

som jag skrev, börjes minsta är INTE mindre än den hööks har.
de har nog bara mätt dem på olika sätt, tror jag.

Läste ditt svar efter jag hade svarat! Det hade inte kommit upp när jag skrev. Tog lite lång tid på mig;)

Liknande trådar

Utrustning Jag är ganska ny på detta med bomlösa sadlar så har en del frågor. För det första hur är det egentligen med hoppning med bomlös sadel...
Svar
7
· Visningar
961
Senast: nullo-modo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Eftersom jag inte haft lika ont i axeln på sistone och eftersom det funkat bra att rida två lektioner per vecka de senaste två veckorna...
Svar
0
· Visningar
542
Senast: cassiopeja
·
Utrustning Imorgon ska vi till sadelutprovaren med medryttarhästen. Finns det något speciellt att tänka på? Jag har nämligen aldrig förut varit hos...
Svar
0
· Visningar
623
Senast: ufot
·
Utrustning Hej! Har just fått den hel drös ( okej kanske inte direkt .. ) med sadlar hemlånade som skall passa min ponny! Trots att vi har...
Svar
11
· Visningar
5 236
Senast: Glimris
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)
  • Fjärilar!

Hästrelaterat

Tillbaka