Bukefalos 28 år!

"Dåliga" stränder vid medelhavet?

:arghh: jag extrajobbade på Karolinska en sommar och där finns en tropikavdelning för folk med liknande åkommor. Hörde historier om folk med maskar stora som pekfingrar i kroppen som fick lockas ut med bacon :eek:
Ja det var en sån avdelning jag till slut blev skickad till :D. Och ja - de där stora har jag hört många historier om. Uuuurk :eek::yuck:.
 
Föredrar också sten eller grusstränder.
Hatar att sanden hittar in överallt.
Vi var på Gotland i somras och min äldsta son hade sand överallt. Att inte duscha efter ett strandbesök gick bara inte.

Sen älskar jag att titta på stenar. Och samla på stenar eller bara känna på dom. :love:
Det finns massor av stenstränder på Gotland. Fast de brukar iofs ligga där det inte är "strand".
(jag gillar inte sand på ostsmörgåsen så mycket jag heller)
 
Senast ändrad:
Sällan sett ett med direkt anslutning till stranden där ( alltså där poolområdet ansluter direkt till stranden). Oftast måste man lämna hotellområdet, passera en väg eller liknande. Hotellet vi ska till om några veckor ligger precis vid Nissi Beach, men du måste över en väg och det är ca 100 m från hotellområdet. Det är inte på stranden i mina ögon.

På hotell i Karibien och Asien kliver du direkt från solterrassen runt poolen ut på sanden. Avstånd strand 0 m. Det är på stranden.
Ja alla dessa hotell ligger direkt på stranden. Verkligen avstånd 0 m. Så åter igen, det beror tydligen var på ön som man varit.
 
Alcudia är super och där ligger hotellen kloss på beachen. Jag är på Cypern just nu, helt ok sandstrand och 20 meter från hotellet (Protaras). Grymt varmt dock, 35 grader i skuggan idag.
 
@Youma Bra tips! Hade jag följt det rådet hade jag, för några år sen, sluppit få parasiter i fötterna. Jag kom hem glad i hågen från en resa till Tanzania bara för att en kort tid senare få beskedet (av en alldeles för exalterad läkare :meh:) att jag hade mask i fötterna :arghh:. De levde i sanden på Zanzibar men hade kommit in i mina fötter genom små små sår. I fötterna levde de sedan och frodades - läs kliade så våldsamt mycket att jag vill döda någon eller gnaga av mig benen - tills en läkare med Afrikaeefarenhet lyckades klura ut vad problemet var.

Så shoes on people! (Även om jag givetvis själv inte lärt mig ett dyft av detta och fortfarande går barfota :p)
Åh, fy fan vad vidrigt! :wtf:
Jag ryser bara vid tanken av att ha massa djur inuti kroppen. :crazy:
 
Åh, fy fan vad vidrigt! :wtf:
Jag ryser bara vid tanken av att ha massa djur inuti kroppen. :crazy:
Det var GRÄSLIGT. Inte så mycket för att det var djur i en utan för att kliade så fruktansvärt och gjorde ont som satan på samma gång.
 
Min kompis fick några farliga maskar i magen när hon badade i en sjö i Uganda tror jag det var. Det avråddes från att bada där i alla fall pga maskarna men hon hade inte tvättat sig på en vecka så hon struntade i det :nailbiting:
 
Ja alla dessa hotell ligger direkt på stranden. Verkligen avstånd 0 m. Så åter igen, det beror tydligen var på ön som man varit.

Kollade just ett av de större charterbolagen. Fanns inte ett enda hotell direkt på stranden utan man var tvungen att lämna hotellområdet för att ta sig dit. Det här hotellet benämns som 0 m till stranden.
LCARISI1035_2_29_zpscravhfye.jpg

LCARISI1044_2_29_zpswzfibgcy.jpg

Bara det att det är en väg mellan hotell och strand samt att man definitivt måste lämna hotellområdet. Det är inte så att man bara kan springa upp snabbt på rummet om man behöver något. Det här är inte 0 m i mina ögon.

Det här är 0 m. Man kan kliva ut från terrassen och stå direkt på stranden. Det har jag inte hittat på Cypern och jag har letat.
FB_IMG_1471458390651_zpsrxnaplbg.jpg
 
Det var GRÄSLIGT. Inte så mycket för att det var djur i en utan för att kliade så fruktansvärt och gjorde ont som satan på samma gång.
Förstår det! :crazy: Tror jag! :crazy:
Fötterna är ju utsatta. Man måste ju stå och gå på dom så jag antar att det var extra jobbigt pga det.
Nä, fy!
Tur att det finns medicin i alla fall. :)
 
Formentera har vita stränder med turkost vatten. Tror det är de vackraste inom Europa om du vill ha Söderhavskänslan. Även endel av de grekiska öarna har vackra stränder.

Oktober är ju dock sent för många ställen i Europa, Kanarieöarna är väl nästan de enda som garanterat har sol och värme fortfarande. De har sandstränder, på Lanzarote finns svarta stränder. Ganska häftigt.
 
Kollade just ett av de större charterbolagen. Fanns inte ett enda hotell direkt på stranden utan man var tvungen att lämna hotellområdet för att ta sig dit. Det här hotellet benämns som 0 m till stranden.
LCARISI1035_2_29_zpscravhfye.jpg

LCARISI1044_2_29_zpswzfibgcy.jpg

Bara det att det är en väg mellan hotell och strand samt att man definitivt måste lämna hotellområdet. Det är inte så att man bara kan springa upp snabbt på rummet om man behöver något. Det här är inte 0 m i mina ögon.

Det här är 0 m. Man kan kliva ut från terrassen och stå direkt på stranden. Det har jag inte hittat på Cypern och jag har letat.
FB_IMG_1471458390651_zpsrxnaplbg.jpg
Alltså det är så fruktansvärt med alla dessa hotellkomplex :arghh:
 
Kollade just ett av de större charterbolagen. Fanns inte ett enda hotell direkt på stranden utan man var tvungen att lämna hotellområdet för att ta sig dit. Det här hotellet benämns som 0 m till stranden.
LCARISI1035_2_29_zpscravhfye.jpg

LCARISI1044_2_29_zpswzfibgcy.jpg

Bara det att det är en väg mellan hotell och strand samt att man definitivt måste lämna hotellområdet. Det är inte så att man bara kan springa upp snabbt på rummet om man behöver något. Det här är inte 0 m i mina ögon.

Det här är 0 m. Man kan kliva ut från terrassen och stå direkt på stranden. Det har jag inte hittat på Cypern och jag har letat.
FB_IMG_1471458390651_zpsrxnaplbg.jpg
Så du har alltså inte ens varit på ön utan drar dina slutsatser utifrån de hotell du kan hitta på nätet? Jösses!
 
Tack till alla som svarat i tråden med tips! Och så lite parasithistorier som bonus, det är alltid fascinerande! :)

Jag håller med om att det är fjantigt att gnälla på hur naturen ser ut, och jag kanske har uttryckt mig lite dumt. Stränderna är ju som de är. Och uppenbarligen är det en smaksak. Själv kan jag också se fördelar med sandfri strand och föredrar nog egentligen bad från brygga med badstege, att direkt hoppa i på djupt vatten. Men jag blir också riktigt lycklig av att känna en fin vågig sandbotten under fötterna när jag går ut i vattnet, och så har det varit sedan jag var liten. Med mitt barn nu är det ju också nödvändigt att kunna gå på botten, även om han just nu har fått nån idé om att alla bottnar är läskiga och helst bärs ut på djupare vatten och badar med badring och armpuffar... Jag har aldrig provat bad med badskor, verkar lite ofritt och obehagligt, men det kanske är gött, ska testa vid tillfälle!

Hur som helst så har vi bokat en resa nu. Då jag bara är ledig exakt en vecka, vi gärna ville ha charter i stället för att snickra själva, och oktober är nåt slags mellansäsong då det inte finns så stort utbud av resor, var vi lite begränsade. Den avgång som passade bäst var till Mallis, och jag hittade nåt som jag tror blir bra, ett hotell direkt vid stranden i Cala d´or. En liten stad/by med flera små strandvikar. Blev lite förälskad när jag såg bilderna av stränderna där, och det verkar gå fint att promenera runt en del, typ testa ett dopp i varje vik, och även åka minitåg vilket sonen kommer älska. Att vädret inte är helt solsäkert gör oss inte så mycket. Vi är inga strandliggare utan gillar att röra på oss, och för mycket värme och sol brukar bli rätt tungt då. Sen får vi ju hoppas bara att vi inte har sån otur att det regnar varje dag.

Jag tar med mig era tips till framtida reseplanering! :)
 
Nu har ju ts redan bokat men spinner vidare på hotell vi stranden.
Detta är det närmsta jag bott till en strand, rätt nära tycker jag, stranden börjar precis efter träden och stigen är av sand ;)
Men måste säga att iaf i vårt fall gjorde det ingen större skillnad, då vi ändå kånkade med en dags strandprylar och låg där nere hela dagen, men har ju småbarn så orkade ändå inte gå fram och tillbaka till hotellet hehe.
Så 0 m till stranden är inget vi letar efter längre när vi bokar resa ;)

Liten parantes: har alltid hittat både fina sandstränder och mer steniga stränder på mina greklandsresor, man hittar bara man söker ;)

13697214_10154003502269340_140576846412281114_n.jpg
 
Var har du fått ifrån att jag inte varit där?
Var där senast för bara en vecka sedan.
Kanske för att du skrev "kollade precis ett av de större charterbolagen och det fanns inte ett enda...." ;)

Vad trevligt att du varit på ön nu. Då kanske du såg med egna ögon att det finns hotell vid stranden. Så behöver vi kanske inte forts den här diskussionen 14 år efter att den avslutades?
 
Kollade just ett av de större charterbolagen. Fanns inte ett enda hotell direkt på stranden utan man var tvungen att lämna hotellområdet för att ta sig dit. Det här hotellet benämns som 0 m till stranden.
LCARISI1035_2_29_zpscravhfye.jpg

LCARISI1044_2_29_zpswzfibgcy.jpg

Bara det att det är en väg mellan hotell och strand samt att man definitivt måste lämna hotellområdet. Det är inte så att man bara kan springa upp snabbt på rummet om man behöver något. Det här är inte 0 m i mina ögon.

Det här är 0 m. Man kan kliva ut från terrassen och stå direkt på stranden. Det har jag inte hittat på Cypern och jag har letat.
FB_IMG_1471458390651_zpsrxnaplbg.jpg
Kom precis hem från ett hotell vid medelhavet med betydligt kortare "0 meter" mellan hotell och (privat) strand. Har även haft det tidigare. Men generellt så tycker jag det är bra att stränder i Europa i allmänhet är allmänna och inte privata. Ibland är det förbjudet, eller har tagits lokala beslut om att inte tillåta byggen direkt på stränderna. Mer demokratiskt om alla invånare får tillgång till stränderna, och inte bara en liten klick (utländska) hotellgäster eller privatpersoner som har råd med strandtomt. Några av de finaste stränderna som jag har varit på har f ö varit naturreservat.

(Hoppas att detta inte leder till att tråden varar i 14 år som @Saigon befarar ;-))
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • SD:s trollfabrik
  • Var vill vi bo?
  • Personalmöten

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp