Dåligt hösilage

diamonia

Trådstartare
Jag har fått 35 balar hösilage och börjat använda dem. Några balar har det varit mögel i och då kasserar jag dem med en gång.

Detta till mina grannars stora förvåning "det är ju bara att hugga bort det dåliga och forsätta använda balen"! :smirk:
Det är dom som hjälper mej köra in balarna. Nu sist fick de köra ut en dålig , in med en ny, ut med den igen -dålig, in med en tredje som verkar bra än så länge...:angel:

Hur gör ni andra som använder stora rundbalar som är lite mögliga? Använder ni dem ändå och tar bort det dåliga?

Jag vill att mina hästar skall ha ett bra foder och inte äta mögel!
Jag har just skickat iväg en analys så vi får de vad värderna blir...

Sv: Dåligt hösilage

Beror på varför den är möglig. Är det för att balen är dåligt plastad, då åker alltihop ut. Då är det troligen icke (ännu) synligt mögel i m e m hela balen.

Är det p g a ett hål EN gång kan jag ta bort med bra mariginal och fodra resten.

Men om SÅ många balar är dåliga, då hade jag hittat ny leverantör, de måste antingen hantera dem illa, ha dåliga maskiner eller vara kassa på att hantera bra maskiner.

Dina grannar har väl kor då kan jag tänka.
För då så gör det ju inget om de får ledbesvär om 10 år eller så.

Lovisaleonora_ skrev:
Men om SÅ många balar är dåliga, då hade jag hittat ny leverantör, de måste antingen hantera dem illa, ha dåliga maskiner eller vara kassa på att hantera bra maskiner.

Hösilaget är skördat på våran egen mark, av någon vi inte känner innan vi köpte stället! Därför kommer vi ju inte att anlita dem igen för vi vill inte ha så stora balar. Sen verkar det vara rätt så lite plast runt dem.

Inte_Ung skrev:
Dina grannar har väl kor då kan jag tänka.
För då så gör det ju inget om de får ledbesvär om 10 år eller så.

Nej, de har hästar!

Får de ledbesvär av att äta mögligt hösilage?

Kan du beskriva hur möglet ser ut?

// M

Vi ger hösilage från stora rundbalar, ca 300 kg. Dom har ibland mögel( gråmögel, torrt) på sig. Då handlar det om ca 30 cm*30 cm stora ytor, och det går in ca 10 cm i balen. Om detta är avgränsat, och balen är fräsch i övrigt, så tar jag bort med stor marginal, och ger resten till hästarna. Dock så hade vi en bal tidigare i vintras som jag kasserade hel, den var slemmig och luktade stark, ammoniak.

Kanske inte svar på din fråga, men lite vägledning.

Vissa balar har varit "håriga" i mitten, kanske ett område 15x25 com. Andra har haft mögel i själva balen, efter några varv sådär som har varit vitt och luktat skunk!

Eftersom jag inte har betalt något extra för dessa balarna så slänger jag allt som inte är 100 % bra. Det gör jag alltid förresten, även med det svindyra hösilaget för 2,61 :mad: kr/kg.

diamonia skrev:
Vissa balar har varit "håriga" i mitten, kanske ett område 15x25 com. Andra har haft mögel i själva balen, efter några varv sådär som har varit vitt och luktat skunk!

Eftersom jag inte har betalt något extra för dessa balarna så slänger jag allt som inte är 100 % bra. Det gör jag alltid förresten, även med det svindyra hösilaget för 2,61 :mad: kr/kg.

Det håriga låter som mögel, men det vita, det är mjölksyra, precis som det ska vara alltså, det luktar ju lite syrligt och så men det ska vara så... eller har jag helt fel ni andra, som har *-silage?
Min höbonde säger iaf att mjölksyran är det som "konserverar" gräset...

// M

Saxat från http://hippocampus.slu.se/fragorsvar/arkiv.cfm?Call=fragorsvar&PageAction=1&id=20

"Mögel är skadligt på två sätt; dels via mögelsporer som kan orsaka luftvägsproblem (sk kvickdrag) hos hästen, dels via de toxiner (gifter) som bildas av mögelvampar. Väl avgränsat mögel som växer på ytan av en bal kan tas bort med god marginal, och om resten av ensilaget luktar bra och ser bra ut kan det utfodras. Om en bal är genomväxt med mögel eller har mögel lite här och där på olika djup skall balen inte utfodras alls eftersom sådan mögeltillväxt är ett säkert tecken på att konserveringen inte skett lufttätt."

Toxiner kan ge alla möjliga problem.

diamonia skrev:
Andra har haft mögel i själva balen, efter några varv sådär som har varit vitt och luktat skunk!
Vita prickar som smular?
Då så är det jäst-tillväxt.
Inte faligt i sig själv, men kan förstöra fodret.
Det som luktar skunk är förstört.

Åhh det beror ju helt på, som någon säger, är balen dåligt plastad så den är täckt av mögel, då är det bara att kasta. Men det händer ju då och då att det kan vara en dålig fläck i balen, något som kommit med i gräset, eller att det blivit ett sent tillkommet hål i balen. Om det synbart och luktbart är ett mindre avgränsat område, då har jag inga skrupler för att kasta bort det med rejäl marginal och sen använda resten. Om balen inte är dåligt plastad eller är perforerad med hål så brukar det inte vara något fel på resten.

Jag har dyrt småbalshösilage och jag kastar hela balen såfort det är mögel (dvs luddigt äckel). Spelar ingen roll hur mycket/lite det är, med en dammkänslig dam i stallet tar jag inga chanser. Dessutom byter min leverantör utan minsta fråga ut ev dåliga balar (även om jag slängt dem). Har ungefär 2 balar/år (av ca 150 st totalt) som är mögliga och det brukar i 99% av fallen vara för dte gått hål i plasten (en gång var det något annat fel, balen var väldigt blöt, och möglet var bara mitt i den, så där gick det nog snett redan vid skörd).

Vita prickar som INTE är luddiga, och som luktar jäst när man smular dem mellan fingrarna tycker JAG inte heller om, men där tar jag bara bort det prickiga och fodrar med resten. Brukar dock inte ha sådana balar alls, men hade kanske 25% sådana när jag använde storbal.

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar... 2
Svar
23
· Visningar
2 408
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 477
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev... 2 3
Svar
50
· Visningar
5 461
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 632
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka