Dåligt ras val...

Jag tackade escodobe för det första, att man kan bo hur som helst egentligen, har själv en bc som inte tänder på får :rofl:
 
Läser denna tråd direkt efter att jag sett ngt liknande på Agrias disskusionssida. Varför måste alla personer angripa varandra?? Var och en tycker ju som den vill, och hur "fel" man än har, så tror jag tyvärr inte att man ändrar uppfattning av att bli angripen på den här sidan!
Min BC story innehåller en BC som var ett "stressigt opålitligt monster". Hon bodde på ko-gård, men irrade mest runt och irriterade alla omkring sig. Det slutade i sparkar och slag.
Efter flera turer kom hon till mig, spm lärohund för att jag ville lära mig valla. Brukset har jag kört i många år. Hunden och jag etablerade kontakt med spårning, och sen gick vi på vallkurser.
Nu arbetar vi på en skola med djur, bla får som ska flyttas/hanteras mest varje dag. Vi har 5 "sportfår" hemma. Hon bor i uppvärmd hundkoja i hundgård på nätterna. På senaste vallkursen fick hon omdömmet, "mycket intelligent och villig att vara till lags.
Alltså, det räcker inte med BARA kor eller får i närheten. Det räcker inte med att bara springa fritt. Jag personligen tror inte det räcker med bara spår,agility etc om du har en hund som är "arbetande". Men sen finns det naturligtvis individer som är mildare och nöjer sig med det.
Hur som helst, måste det finnas kunnande och helst hunderfarenhet med i bilden. En nog så vass jycke kan enkelt se ut som om den vore strykrädd, signalkänsliga är dom till max, och överdriver sina egna signaler också, så det gäller att inte låta sig luras. Jag tror på BC:ns intelligens. Jag har haft flera olika hundraser och denna BC tar priset i att uppfatta saker med blixtens hastighet, och sen kunna dem.
Avslutar med ett lite roligt talesätt:
Myten om Border Colliens intelligens är vida överdriven. De kokar uselt kaffe...
 
Delar din tanke lite där.
Har en bekant som äger en Bc. Han bor på landet men har inte nå får att valla!
Den hunden är jättefin och lugn. Visst kan den få nå tokryck och springa i full fart men vilken hund kan inte få de rycken... :smirk:
Han går i skogen med den där den få vara lös i den mån han kan, far iväg till andra lämpliga ställen där hunden får rasa på.
Det enda hunden gör som inte uppskattas är att rymma till granngubben där han blir serverad go`saker :D

MEN, i stora drag så mår nog de flesta arbetande hundar bäst i att få göra nåt sorts arbete.
Inte bara ha uppgiften att "vakta gården" = ligga göralös hela dagarna.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 287
Hundavel & Ras Jag tänkte mig att skaffa en hund i framtiden, men det är verkligen inte lätt att välja. Jag växte upp med en Newfoundland som liten...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 425
Senast: AnneB
·
Övr. Katt Funderar lite, OM det blir möjligt/lämpligt för mig att skaffa katt i framtiden och i så fall vilka raser som skulle kunna passa? Är...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 618
Senast: Caoimhe
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har länge funderat på att skaffa hund och väntat på rätt läge, vilket jag tror närmar sig. Jag har läst mig galen om de olika...
8 9 10
Svar
182
· Visningar
15 736
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp