Dåligt ridläger..ELLER?

Ceero

Trådstartare
Måste skriva av mig lite bara...Men ärligt talat snälla kan ni skriva om detta är normalt.. ;/ Moderator flytta tråden gärna om den ligger fel..
Jag har gått på ett ridläger två år i rad.. Först märkte jag inget.. jo en sak va att ett sto gick i en spilta sen kunde min vän inte flytta på fölet för det vägrade. Då kom hon som ägde hästarna med spöt o verkligen tog i på bogen på fölet. Sen var det en gång när hon som ägde hästarna red o hästen krånglade förbi en tunna o hon blev verkligen alldelles galen!! Hon slog med spöt hur många gånger som helst, o skyllde på att han gjort så flera dar i rad.
Men i år märktes det mest..
Min syster bad om att få saften o sen trodde hon att sommarjobbarn skulle hälla o då sa hon som ägde hästarna att hon var alldelles för bortskämd. :o
Sen var det när vi var ensamma med sommarjobbarna, så satt hon som ägde hästarnas son som är åtta i sommarjobbarensknä, sen sa sommarjobbaren att han skulle hoppa ner, men han gjorde det inte, då sa hon att om han inte hoppade ner så tog hon veck han. Sen tog hon veck honom o han började spraka hela tiden på henne, o råkade träffa en ridläger delt. o han sparkade så hårt att hon gick upp och började gråta, så sa sommarjb. att vi skulle säga till c---i. (hon som ägde hästarna) så fick han åka hem. Vi sa till C---i men då blev hon asarg o gick o skällde ut sommarjobbaren att hon behandlade han som en häst. :confused:
Sen var det en häst som bet min lilla syster på armen o C---i blev så arg på hästen att hon hotade att slakta den om den skulle bitas mer.. mitt bland alla andra helt ofentlit..
Förstår mig inte på denne människan, hon verkar vara perfekt på nätet o allting, o när man möter henne först är hon sååå glad o allt...
Men ibland märker man nästan att hästarna är rädda för henne.. Är det bara jag som är lite lätt att skrämma..? ELLER?

Sv: Dåligt ridläger..ELLER?

jag förstår typ inget. :crazy:
ett tips är att dela upp texten lite så det blir lättare att läsa! :D

Nu ska vi vara snälla .....

Hon har varit på ett dåligt ridläger och visst låter det inte som ett kul ställe .

Mia

det jag förstår av texten låter inte bra.
men kan du vara snäll och skriva om texten utan förkortningar, och dela upp i lite stycken så ska du se att du får en massa respons på ditt inlägg! :)

Jag har varit på ett ridläger två år i rad. Först märkte jag inget förutom att ett sto gick i en spilta sen kunde min vän inte flytta på fölet för det vägrade. Då kom hästägaren med ett spö och verkligen tog i på bogen på fölet. Sen var det en gång när samma hästägare red och hästen krånglade sig förbi en tunna och ägaren blev verkligen alldeles galen!! Ägaren slog med spöt hur många gånger som helst och skyllde på att hästen gjort så flera dagar i rad.

Men i år märktes det mest.
Min syster bad om att få saften och då trodde hon att sommarjobbaren skulle hälla upp saften åt henne och då sa hästägaren att min syster var alldeles för bortskämd. Sen var det när vi var ensamma med sommarjobbarna, så satt hästägaren son som är 8år i sommarjobbarens knä. Sen bad sommarjobbaren att sonen skulle hoppa ner men sonen gjorde det inte, då sa sommarjobbaren att om han inte hoppade ner så skulle hon ta väck honom. Sen tog sommarjobbaren väck honom och han började spraka på henne och råkade träffa en ridlägerelev och han sparkade så hårt att eleven gick upp och började gråta. Då sa sommarjobbaren att vi skulle säga till hästägaren (alltså pojkens mamma) så fick han åka hem. Vi sa till hästägaren men då blev hon asarg och gick och skällde ut sommarjobbaren att hon behandlade sonen som en häst.

Sen var det en häst som bet min lillasyster på armen och hästägaren blev så arg på hästen att hon hotade att slakta hästen om den skulle bitas mer.. mitt bland alla elever, alltså helt offentligt..
Förstår mig inte på denna människan, hon verkar vara perfekt på nätet och allting och ger ett bra första intryck. Men ibland märker man att nästan alla hästarna är rädda för henne. Är det bara jag som är lite lättskrämd? ELLER?

Ja, jag har tråkigt.

...och så blev det tydligare - Presto räddar läget! ;)

Till TS
Så tråkigt att du varit på ett otrevligt ridläger, åk på ett annat nästa år. Gynna inte ett ställe som du inte tycker sköts på ett bra sätt.

Usch vad tråkigt med såna upplevelser från ridläger... Hitta ett nytt till nästa år så blir det nog roligare! En sån människa är ingen man skall lära sig något av...

Vad gäller att uppfostra hästarna så måste man sätta gränser, men att idiotslå en häst ger ju ingen annan upplevelse för hästen än att den är exakt lika rädd om inte mer rädd för den krångliga platsen nästa gång... Det är synd att hon gör så, för hon lär ju alla ridlägerbarnen att det är helt okej att piska upp en häst... Bättre hon hade klappat om hästen, gett den lite styrka o beröm när den vågade sig förbi tunnan.

Men tålamod verkar ju inte vara något hon har i överflöd direkt ;) Jag tycker kanske det vore på sin plats att skicka henne ett mejl o förklara Varför du o din syster inte vill komma dit mer, så får hon veta att det inte lönar sig att betee sig illa mot varken människor eller djur.

jaa.. tack för alla svar ;) Jag håller verkligen med Kvandi.. Men jag vågar inte skicka skicka ett mejl.. för jag har skickat bilder innan från min, men isf. så ser hon ju att det är jag.. Men om man skapar en ny epost..? aa.. men sen är det samtidit har hon sagt att många av hennes hästar kom i jätte dåligt skick o nu är dom typ bra.. men usch...Men sen har hon ju typ 40 hästar.. Vill verkligen inte tillbaka! Får se om jag skickar ett mejl.. Hur ändar jag texten där uppe?

låter detta för "elakt"?
Hej

Jag har varit på ditt ridläger två år i rad..

Första året märkte jag inte så mycket, men detta året var det inte alls så roligt.

Jag har också hört från flera håll..så det är inte bara jag!

Det är väl inte rätt att slå hästarna flera gånger för att något... man kan ju använda spö om hästen inte lyssnar o så, men om den är skrämd mot något?

Gör det inte att hästen tvekar mer då?

Är det så bra om det är ridlägerdeltagare som lär efter sånt..?

Eller om man säger rätt ut till en häst att om den håller på med mera dummheter så ska personen slakta den? Ska man inte ha roligt i harmoni med sin häst??

Kan det vara så roligt att säga om någon att den är alldelles för bortskämd om man missförstod?

Som sagt det är inte bara jag som tycker så här, utav många olika!!

Hoppas du förstår att man kanske inte vill komma tillbaka..

Anonym

Jag tycker inte att anonyma email är särskilt hjälpsamma. Om du känner så starkt att du vill kommunicera dina erfarenheter med ägaren till ridlägret, kan du kanske göra det med hjälp av dina föräldrar?

Gör en anmälan direkt!
Ring jordbruks verket och fråga vem du ska prata med, låter som det är systematiskt djurplågeri som förekommer där!! :mad:

Till TS.
Det ar kanske dags att saga till dina foraldrar och visa vad du har skrivit har Och sen lata dem ta ansvar for att sanda brev.
Inte nog med det, gor en anmalan till det forbund/insats som ar ansvarig for ridlager verksamheten i Sverige. Jag ar saker pa att de maste uppfylla vissa krav for att kunna vara i listan som ges ut.

Trakigt att du kanner att det var trakigt, jag sager varken bu eller ba ar det galler sagda lager, sedan jag var inte dar men det verkar som en inspektion ar nodvandig.. Manga skaffar hastar och tror att ridlager ar jattebra penga kalla.. Och raknar inte med allt ansvar som till kommer..
Hoppas du kan hitta ngt battre nasta ar.

Håller med Moholmarabs, dina föräldrar ska skriva ett brev och uttrycka missnöje åt dig.

Och dra inte in "inte bara jag utan många andra". Du ska stå för vad DU tycker, det som andra må "tycka" men inte våga säga ska inte du bry dig om.

jaa.. tack för alla svar ;) Jag håller verkligen med Kvandi.. Men jag vågar inte skicka skicka ett mejl.. för jag har skickat bilder innan från min, men isf. så ser hon ju att det är jag.. Men om man skapar en ny epost..? aa.. men sen är det samtidit har hon sagt att många av hennes hästar kom i jätte dåligt skick o nu är dom typ bra.. men usch...Men sen har hon ju typ 40 hästar.. Vill verkligen inte tillbaka! Får se om jag skickar ett mejl.. Hur ändar jag texten där uppe?

Det där ska du inte bry dig om. Många säger så där för att intala sig själva att de är "professionella hästmänniskor" och att misstagen kan skyllas på hästen.
Hästar gör aldrig något för att vara elaka (som vi människor gör ibland...) sålänge de är friska i huvudet men då handlar det om något helt annat.
Att spöa sin häst när den är rädd för något är ett uselt beteende och förstärker bara den förtroendekris hästen har för ryttaren. Tålamod är A och O när man hanterar rädda hästar.

Jag tycker som många andra att du tillsammans med dina föräldrar kontaktar personen i fråga och ställer den till svars för sina handlingar gentemot lägerdeltagarna. Att bli kallad "bortskämd" inför andra deltagare är ett psykologiskt övergrepp enligt min mening. Att skrämma deltagarna och bete sig på detta vis är förkastligt och personen ifråga borde inte få driva ridläger som ju faktiskt är en form av "hästskola" för yngre barn och ungdomar.

Nä se till att dina föräldrar tar tag i detta och kräv pengarna tillbaka eller åtminstone en ursäkt. Åk sedan aldrig mer på detta ridläger och berätta om dina erfarenheter för andra som funderar på att åka dit. Kolla om du/dina föräldrar kan ringa till ridsportförbundet och fråga hur en sådan person kan få bedriva ridlägerverksamhet och om de vet om det. Kanske de kan trycka på lite också. Jag vet inte hur ridlägren organiseras, om man måste ha tillstånd eller om vem som helst kan starta ett ridläger bara hur som helst. Det är ju väldigt märkligt i så fall.

Lycka till och jättebra att du reagerar och värnar om hästarna! :)

Okej tack alla med allt tips och allt! Men det står på deras hemsida att dom är godkända av ssr... Vet någon vad dom ssr tittar på då? Sen är det mina bästisar tycker oxå inte om henne...
Men om ni undrar varför jag åkte dit igen var för att jag fick det i födelsdagspresent, för jag hade inte sagt till dem om det för första året märkte man det inte så mycket... Men jag har pratat med Mamma o pappa, antingen blir det sommar häst eller ridläger annat ridläger nästa sommar...

Det låter inte alls bra, men jag vill påpeka också att saker kan upplevas av någon yngre eller okunnigare som värre än det är. Och jag menar inte att detta ska viftas bort eller är överdrivet. Att slå ett föl, fy tusan liksom.

Men ibland måste man bli barsk med hästar, och det kan alldeles säkert upplevas som elakt eller hemskt. Fast i sådana fall tycker jag rent personligen att man förklarar, ex. 'nu bet Bruno mig, det är inte okej och då måste jag visa det'. Förstår ni hur jag menar?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 918
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 590
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
3 054
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 651
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025