Bukefalos 28 år!

Dåligt väder = spänd rygg?

A

annjo743

Hej

Har fått lite problem med min häst igen.
I augusti hade vi lite dåligt väder här med ganska mycket regn. Samtidigt som det så fick min häst ont i ryggen och var jätte spännd i ryggmusklerna. DEtta hade han ca 1,5 v under tiden tömkörde jag bara lite rakt ut i skogen. Hade då tankar på att han kunde ha halkat i hagen och sträckt sig. Efter 1,5 v var han riktigt bra i ryggen igen men då råckade han nästan gå runt när vi var ute och tömkörde och efter det var han spännd igen några dagar.

Men så nu har det regnat sen em igår och idag när jag skulle ut med honom reagerar han hela ryggen igen. Han var ute hela nattten men hade ett regntäcke med fleec i och var både varm och torr under i morse.

Vad tror ni det kan vara? Är han känslig el har han lyckas halka igen?

Tacksam för ider
 
Sv: Dåligt väder = spänd rygg?

Har samma "problem" med min häst. Orsaken till att de blir stela och ömmar på ryggen, är att njurarna blivit blöta och kalla. Det enda som tyvärr hjälper, är att täcka hästen vid ex. regn...:(
 
Sv: Dåligt väder = spänd rygg?

Har samma "problem" med min häst. Orsaken till att de blir stela och ömmar på ryggen, är att njurarna blivit blöta och kalla. Det enda som tyvärr hjälper, är att täcka hästen vid ex. regn...:(

:rofl:
Amen lägg av.
Hur ska njurarna kunna bli blöta och kalla?
Tror du regnet går igenom huden och in i kroppen?
 
Sv: Dåligt väder = spänd rygg?

jodå känner igen... Samma med min häst. Behövs inte mycket för att bli avkyld och stel. Då åker Back on track filten på.
 
Sv: Dåligt väder = spänd rygg?

Likadant med min häst...täcket på när det regnar:(
Han blev så öm och stel att jag knappt fick känna på honom. Massör gjorde det lite bättre för honom men jag tog även ut en equiterapeut som gjorde akupunktur och kiropraktik så nu är han helt bra igen:p
 
Sv: Dåligt väder = spänd rygg?

Men han har nu haft täcke på sig och ändå blivit spänd.
Behöver jag ett extra tjockt täcke?
 
Sv: Dåligt väder = spänd rygg?

Men han har nu haft täcke på sig och ändå blivit spänd.
Behöver jag ett extra tjockt täcke?

Det finns säkert en orsak varför din häst spänner sig i ryggen, problem ger alltid känsligare ryggar vilket med för att man tror att hästen fryser. Så kanske borde du underöka varför din häst har ont i ryggen, och därför blir så påtagligt känslig.
 
Sv: Dåligt väder = spänd rygg?

Det finns väldigt många hästar som reagerar på regnet nu när det dessutom blivit kallare,även fast de har täcke.Sen blir de ofta mer påverkade eftersom de även sätter vinterpäls nu vilket gör att de blir mer spända i muskler men även ofta ömma i skinnet.Det är bara att fortsätta att hålla hästen varm över ryggen o har den mkt jobbigt m pälsbyte kan du ge den extra proteiner så får den lite hjälp.
 
Sv: Dåligt väder = spänd rygg?

Ta ut en hästmassör som känner igenom musklerna,det kan vara spänningar som bara måste lösas upp av massör.;) ;)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 193
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Sonen är sjuk så jag sitter och funderar på olika saker.:rofl: Man hör oftast i speciellt inackorderingsstall men också privata stall...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 660
Senast: Svamlan
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 330
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
7 959
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp