"intag vid dåligt väder"

Dåligt väder: mycket regn (eller nederbörd i allmänhet) i kombination med mycket blåst samt vid varningar från DMI. Allt annat får herrn snällt stå ut med :p Han har t o m stått ute i snöstorm... (stod inne hela dagen så slängde ut honom en stund medan jag fixade mockningen).
 
ska vara rejält dåligt väder för att jag ska ta in tidigare än vid 21, fuxen har 9-10h på box som sitt max, sen så börjar hon sparka i boxen och vill ut..
så tar jag in dem vid 21 så vill hon ut kl 5, när det blir ljusare ute så vill hon då ut ännu tidigare :cautious:.
dvs klass 1 varningar är typ det jag tar in för. och åska (är livrädd för åska så vill inte ha hästarna ute :o)
 
Jag är inte så noga. Om jag inte vet med mig att hästen har lite lite täcke såklart eller liknande. Min häst hatar i princip all typ av nederbörd och gillar inte blåst något vidare. Skulle jag ta in honom varje gång han ville komma in hade han inte varit ute många timmar :rofl: Så jag tar in när det passar övrigt bäst, tex när de ska ut dagen efter, hur jag jobbar, om både jag o stallkompisen är klara i stallet osv. Men det blir sällan så att de är ute mindre än 12 h.
 
Sonen är sjuk så jag sitter och funderar på olika saker.:rofl:
Man hör oftast i speciellt inackorderingsstall men också privata stall att "jag tar in mina tidigare vid dåligt väder", eller "insläpp sker tidigare vid dåligt väder"

MEN vad är dåligt väder för er?
Inget dömmande eller missvisande utan bara nyfiken!:up:

Som idag, det har regnat hela dagen och kommer att fortsätta, blåst lite mer än vanligt. Nu funderar jag på att ta in mina de har ändå stått ute 9 timmar. Därför fundera jag på detta uttryck. Alla har olika.


Dåligt väder är nog snudd på stormvarning. Eller om det ösregnat hela dan så att det börjar gå igenom täcket.

Men våra har möjlighet att stå under tak och ganska skyddat om de vill, även i hagen. De står inte ute i en ruta helt öppen för alla vädrets makter.
 
Min gillar att vara ute med blåser det och regnar samtidigt så skakar hon och vill mer än gärna in! Annars är hon ute i de mesta vädret, dock tar jag in om det blåser storm eller spöregnar mer än typ 4 timmar.
 
Ihållande nederbörd i kombination med stark vind för de som går otäckade. Då får de komma in, främst för fölens skull. De som har täcke på sig hade jag egentligen kunnat ha ute i ur och skur oavsett väder då de har så bra täcken och hålls torra (tror rekordet är 14 timmars ihållande häftigt regn och hästen var snustorr under).
Däremot tar jag helst in vid blåst numera efter att träd ramlade ner i hagen i höstas under en tidig höststorm.
Alla våra har fri tillgång i höhus ute.
 
Mina kommer inte in tidigare bara för det är dåligt väder. De har skog i hagen och fri tillgång på mat. Vid storm och regn kan se komma in tidigare men då åker de ut tidigare dagen efter. Mina hästar trivs inte på box och Mini blir hostig om han står inne för länge.

Nu kommer vi flytta i helgen så då får vi se hur det blir där :)
 
Mina säger till tydligt när de vill in.. Då står de vid grinden.. Har endast hänt en gång än så länge och det var när det haglade.. Annars måste man alltid stå och vänta på att de ska komma på kvällarna när de ska in..
 
Jag har under en tid tittat lite extra på mina hästars beteende när det gäller väder. :D Mycket intressant!
Är det fint väder, blåser runt 5-7 m/s max, sol/mulet och ingen nederbörd. Då står de i skogen på kvällarna och de tar jättelänge innan de kommer, man får ropa på dem ett bra tag.

Vid mycket nederbörd, mycket blåst ca 10m/s. Här är det antingen eller, behöver inte regna bara blåsa. DÅ står de vid grinden redan kl 16 och tycker livet är en pina. Då brukar de också få komma in. De är så nöjda sen när de får komma in.
Inte stressar något på morgonen, det ända som blir är att man får mocka mer.:p
Är det dåligt väder på morgonen då tar jag ändå ut dem, jag har märkt att ut vill de snabbt hur än vädret är. Vill inte äta frukost inne. .
 
När jag hade installat gjorde vi aldrig så. De hade täcke vid behov. Sen har jag ju haft dem ute dygnet runt i många år, men de verkar inte välja att gå in i hallen oavsett väder. Så här hos oss finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder. ;)
 
Mina går på lösdrift , tar in mitt ena sto som är låg i rang (får inte alltid stå i vindskyddet, om "fel" sto står i öppningen) om det är mer extremt väder; riktigt spöregn, storm, .. eller kombination ordentlig blåst med regn.
Endast kallt men vindstilla utan nederbörd är inga problem :)
De andra tre får våra ute i alla väder. Två ston som är rang höga (får alltid gå in i vindskyddet) ena stot har också spatt och blir stel inne. Har också en unghingst som jag aldrig sett frysa. Myser i halmen i vindskyddet vid extremt väder.

Jag har islandshästar, hingsten under inridning, spattstoet rids lätt och de andra två stona tränas för tävling, den ena på SM nivå (också hon som går in vid extremt dåligt väder, då hon som sagt inte alltid får gå in i vindskyddet).
 
Mina skulle jag ta in om det regnade så pass att det går igenom täcket. Har inte hänt än trots ca 12h regn (bra täcke :love:)

När jag bodde i norrbotten fick hästarna på ridskolan stanna inne när det var runt -40 och lägre. Då gick bara nordisarna ut med dubbla täcken ut någon timme..
 
Dåligt väder är det när det regnar ihållande på tvären och är temperaturen är någonstans mellan -2 till +7 grader.
Regn i kombination med kraftig blåst gör att nästan alla hästarna fryser, de är i full vinterpäls med fri tillgång till mat och lite skog men inte hjälper det. Hästarna har väldigt bråttom in dessa dagar och man ser hur nöjda de är när de slipper regnet och blåsten.
De hästar som är täckade klarar i regel dessa dagar mycket bättre om de går i samma hage. Går de i en mindre grushage kan vissa hästar vända och försöka gå in igen så fort de kommit utanför stallet.

Ett annat dåligt väderscenario är 20-30 grader varmt och blinningarnas antal exploderar och de försöker äta upp alla hästarna, även dessa dagar ser man hur hästarna uppskattar att få komma in i det svala stallet och slippa insekterna.
 
Sonen är sjuk så jag sitter och funderar på olika saker.:rofl:
Man hör oftast i speciellt inackorderingsstall men också privata stall att "jag tar in mina tidigare vid dåligt väder", eller "insläpp sker tidigare vid dåligt väder"

MEN vad är dåligt väder för er?
Inget dömmande eller missvisande utan bara nyfiken!:up:

Som idag, det har regnat hela dagen och kommer att fortsätta, blåst lite mer än vanligt. Nu funderar jag på att ta in mina de har ändå stått ute 9 timmar. Därför fundera jag på detta uttryck. Alla har olika.

När det ösregnar i flera timmar och vid väldigt kraftig blåst.
Är det bara kallt så ser jag till att vara rustad med ordentliga täcken men blåser det halvt storm eller bara öser ner så finns ingen anledning att ha dom ute känner jag.

Nästa gång jag skaffar häst kommer jag dock se till att ha ett rejält vindskydd eller något liknande ligghall och då kommer dom ju undan.

Kommer dock ha dom på box på nätterna :)
 
Hej!

Min kommer in tidigare om det ösregnat ihärdigt hela dagen. Hon tycker inte om regn och är jag ändå där kan jag bespara henne plågan. Idag hade vi snöstorm, men hon fick vara ute ändå.

/Lavinia
 
Idag tog jag in två timmar tidigare än vanligt - dvs kl 19 istf 21. Men det gör jag kanske 2-3 dagar per år. Idag blåser det ca 25m/s och snöar - då tycker nog ingen häst det är speciellt roligt att vara ute :down:
 
Igår fick mina gå in kl 13 :o snöstorm och rygghästens täcke blåste upp över rumpan så hon frös.. så de fick komma in och äta lunch hö tills det blev bättre väder då de slängdes ut igen ^_^. Halvblod en var glada över att få komma in men fjordingen i full vinter skrud undrade vad han skulle in för :p.
Åkte till jobb hästarna efter det men de hade fått på sig nya fina täcken med stor rumpflärp och hel hals och tog snöstormen med ro :), de brukar annars vara angelägna om att få gå in så fort det blåser lite.

Mina hade nu bara gamla övergångs täcken med elastiska bensnören :/, hade de haft shire vintertäckena så hade de nog inte behövt gå in alls.
 
Igår gick våra inte ut alls (jag tycker nog att de kunde gått ut ett par timmar men förstår samtidigt stallägarens val). Det blev lite extra jobb för mig med dubbel motion/rörelse. Men hästarna stod lugna, nöjda och glada trots att de fick vara inne så de verkade inte så besvärade. Detta händer ju tack och lov inte så ofta men med stormbyar och snöslask/snö/regn ihållande så var det inte speciellt mysigt ute ändå.
 
Igår hade stallägaren tagit in alla hästar vid 13-14, det var -1 och snöblandat regn i kuling med stormbyar. Helt ok för mig, och väldigt tydligt ok för hästarna också.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 758
Senast: IngelaH
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
34 163
Senast: Habina
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 861
Senast: alazzi
·
Hundhälsa Upptäckte 10/1 en gråaktig fläck i ögat, ringde veterinär och fick tid direkt. Hornhinneskada och inflammation/infektion i ögat, alltså...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 811
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)
  • Valp 2024
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp