Bukefalos 28 år!

"intag vid dåligt väder"

Här var det också -1 och kraftiga vindbyar och nederbörd.

Men, det var torr snö och mina hästar hade regntäcke på trots full päls. De stod uppe i skogen men var torra och fina när de kom ner vid 20-tiden och skulle in.
Dock var det bara ca 4 timmar av detta.

Blöt snö och vind på detta sätt hade gett dem fribiljett in i stallet och de hade inte nekat.
De var lite på G nu också när de skulle in. ;)
 
Om det har vräkt ner regn hela dagen, är svinkallt (typ femton minus, kallare än så blir det sällan här), blåser storm eller är snöstorm.
 
Jag är nog bortskämd sen tidigare med hästar som snällt stått i hagen och inte sett särskilt lidande ut oavsett väder. Eller så har hästen fått lära sig för jag har inte haft möjlighet ATT ta in " vid dåligt väder". I stallet jag står i nu tas hästarna in vid middag (16-17) vid ösregn blandat med blåst eller blötsnö blandat med blåst. Någon gång har dom kommit in vid lunch (12-13) men det har nog bara varit en gång sedan jag flyttade in. Min förra häst hade svårt för det där och hans bädd var förstörd om han fick stå inne så länge, när jag kom vid 18 hade han röjt runt rejält. Då kunde jag önska att jag stått kvar i eget stall. Men nuvarande hästen är lika nöjd vare sig han står ute eller inne, bara mesta delen av alla andra hästar är på samma ställe som honom :laugh:
 
Våra hästar kommer ut 365 dagar om året såvida inte "Gudrunnivå" på väder skulle inträffa vilket inte hänt här sen just Gudrun. Jag tycker det är väldigt viktigt för hästarnas välbefinnande både fysiskt och mentalt att de just kommer ut efter natt på Box och inte lämnas inne .

Däremot kan de komma in tidigare om det verkligen är extremt Skitväder någon gång här och där under vinterhalvåret .

Mina stallägare jobbar professionellt med hästar och är hemma på gården på dagarna och har därmed koll på hästarna .De sköter alla ut och insläpp åt oss och jag litar helt på deras bedömningar. Man behöver aldrig oroa sig att ens häst inte har det bra, och när det stormat satan och regnet stått som spön i backen hela dagen man själv är fast på jobbet, är det jättefint att komma ut till stallet sen och konstatera att hästarna kommit in utifrån stallägarnas bedömning och står och äter ensilage nöjda.

Jag står på träningsanläggning så våra hästar går inte i kuperade skogshagar utan plattare hagar även om de är stora och de går med kompisar i hagarna . De går ute vintertid 09-16 normalt och om de kommer in någon timma eller två tidigare vid extremt väder så har jag inga som helst problem med det utan är tacksam att stallägarna läst av läget och gjort bedömningen den dagen helt enkelt .
 
Senast ändrad:
Vi tar om möjligt in tidigare vid typ snö/regnstorm på snedden (stark blåst). Sen kan det ske vid exrem kyla för att stallet behöver hästvärme. Eller vid full storm för att hästarna blir tokvilda efter ett tag...
 

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 713
Senast: IngelaH
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
33 750
Senast: Habina
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 755
Senast: alazzi
·
Hundhälsa Upptäckte 10/1 en gråaktig fläck i ögat, ringde veterinär och fick tid direkt. Hornhinneskada och inflammation/infektion i ögat, alltså...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 767
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp