Bukefalos 28 år!

Dåligt vägunderhåll, sänkta hastigheter - utbruten från Fotad av fartkamera, neka?

Om man ska utgå ifrån det så förstår jag öht inte varför så många 110-vägar sänkts till 80, förutom då att de spar in på underhållet.
För att folk inte anpassar hastigheten. De till och med kör väldigt för fort, vilket tråden är ett exempel på.
 
Här har dom sänkt hastigheten på e4 i 8 mil till 80km/h, en skitdålig sträcka som har varit dålig i typ 20 år. Där skulle man definitivt ha lagt lite investeringar..
Ja jag säger inte att det inte förekommer dåligt underhåll. Men jag litar på att pengarna som läggs på vägnätet hellre räddar liv än gör att folk kan komma fram 2 min snabbare/mil eller vad det nu handlar om.
 
För att folk inte anpassar hastigheten. De till och med kör väldigt för fort, vilket tråden är ett exempel på.
Det finns hundratals om inte tusentals mil med väg här i landet i bl a glesbygd där det öht inte finns någon annan anledning än att slippa underhåll som de sänkt från 110 till 80. Du kanske borde ta dig en lite biltur på ett par 100 mil så får du se själv?
 
Det finns hundratals om inte tusentals mil med väg här i landet i bl a glesbygd där det öht inte finns någon annan anledning än att slippa underhåll som de sänkt från 110 till 80. Du kanske borde ta dig en lite biltur på ett par 100 mil så får du se själv?
Jag svarade på diskussionen om att folk inte anpassar hastigheten efter vägförhållandena, så varför citerar du mig?
 
Ta vilken glesbygdsväg du vill?
Nej jag vill gärna veta vilken väg som hastigheten sänkts från 110 till 80 som du skriver?

Jag hittar nämligen massa exempel på vägar som sänkts från 90 till 80 men det gäller i hela landet, absolut inte bara glesbygd, och det gäller i väntan på mitträcken. Alltså en olycksminskande åtgärd.
 
Om man ska utgå ifrån det så förstår jag öht inte varför så många 110-vägar sänkts till 80, förutom då att de spar in på underhållet.
Det låter ju oerhört korkat. Prioriteringar med underhåll eller inte fråntar inte att man som förare ska anpassa sin körning efter yttre omständigheter.
 
Jag kan inte alla Sveriges vägnummer utantill, inte ens alla vägar jag kört på genom åren eller de jag kör dagligen.
Okej. Du insinuerade ju att det rörde sig om 100 mil väg som jag borde köra på för att få känna på det så jag hoppades att du åtminstone kunde nämna någon kommun eller län?

Här är de vägsträckor som berördes av sänkning (och höjning) med 10 km/h under 2019.
de färgade bitarna alltså, inte de grå.
B47ABEDD-C8A3-4D5C-88A3-CED1072A68F4.jpeg
 
Okej. Du insinuerade ju att det rörde sig om 100 mil väg som jag borde köra på för att få känna på det så jag hoppades att du åtminstone kunde nämna någon kommun eller län?

Här är de vägsträckor som berördes av sänkning (och höjning) med 10 km/h under 2019.
de färgade bitarna alltså, inte de grå.
Visa bifogad fil 45121

Dom har glömt 40 an från Borås till Göteborg. Har varit 90 nu i evigheter pga kass väg
 
Ja jag säger inte att det inte förekommer dåligt underhåll. Men jag litar på att pengarna som läggs på vägnätet hellre räddar liv än gör att folk kan komma fram 2 min snabbare/mil eller vad det nu handlar om.
Det har ju blivit sänkt hastighet pga att vägen inte är säker nog. Igår var det fyra viltolyckor längs den sträckan till exempel.
 
Det har ju blivit sänkt hastighet pga att vägen inte är säker nog. Igår var det fyra viltolyckor längs den sträckan till exempel.
Det är väl jättebra att hastigheten sänkts om den är väldigt olycksdrabbad? I väntan på viltstängsel. Eller är det något jag missar?
 
Det är väl jättebra att hastigheten sänkts om den är väldigt olycksdrabbad? I väntan på viltstängsel. Eller är det något jag missar?
Vägen bör byggas om till högre standard, 2+1 eller 2+2-väg, nya anslutningar och då kan man lägga till viltstängsel där det behövs, som det ser ut nu så "går det inte" att ha viltstängsel hela sträckan.

Grejen är det den är ruskigt dålig för att vara e4a och borde ha byggts om för massor av år sen. Den har alltså varit hopplöst lågt prioriterad och det finns inte plan att bygga om heller.

Detta är inte ens "Norrlands inland", men det är Norrland och lågt prioriterat.
 
Vägen bör byggas om till högre standard, 2+1 eller 2+2-väg, nya anslutningar och då kan man lägga till viltstängsel där det behövs, som det ser ut nu så "går det inte" att ha viltstängsel hela sträckan.

Grejen är det den är ruskigt dålig för att vara e4a och borde ha byggts om för massor av år sen. Den har alltså varit hopplöst lågt prioriterad och det finns inte plan att bygga om heller.

Detta är inte ens "Norrlands inland", men det är Norrland och lågt prioriterat.

Och som du vet får ju kusten ändå mer pengar än inlandet... men jag håller med, E4:an är bitvis bedrövlig längs Norrlands-kusten.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp