Bukefalos 28 år!

Dåligt vägunderhåll, sänkta hastigheter - utbruten från Fotad av fartkamera, neka?

Vägen bör byggas om till högre standard, 2+1 eller 2+2-väg, nya anslutningar och då kan man lägga till viltstängsel där det behövs, som det ser ut nu så "går det inte" att ha viltstängsel hela sträckan.

Grejen är det den är ruskigt dålig för att vara e4a och borde ha byggts om för massor av år sen. Den har alltså varit hopplöst lågt prioriterad och det finns inte plan att bygga om heller.

Detta är inte ens "Norrlands inland", men det är Norrland och lågt prioriterat.
Jag håller helt med. Olycksdrabbade vägar borde vara högsta prio.
 
E10 i Norrbottens län är även känd som dödens väg.
Men hur många dödsolyckor har den jämfört med andra vägar? Den sträckan finns inte med på de sträckor med flest dödsolyckor i Sverige som jag tittat på, från de senaste åren.
 
Eller så bygger de om vägen till 2+1 och höjer hastigheten men missar helt att folk fortfarande behöver kunna ta sig på och av vägen på säkert sätt. Antalet trafikolyckor ökade här sen vägen byggdes om, ja självklart pga av ouppmärksamma bilförare, men kör man inte vägen regelbundet så kanske man inte tänker på att det helt plötsligt kan vara en bil som får bromsa in från 100 till 30-40 för att kunna svänga av vägen, utan några avkörningsfiler. Vi fick en ordentlig rundslinga vilket är tacksamt men den är ofta ockuperad av långtradare, så man håller lite högre fart för att inte bli påkörd bakifrån när man ska svänga och håller i sin tur på att köra in i en långtradare som har ställt sig för vila så man själv får köra i dikeskanten för att ta sig hem.
Korsningen bortanför oss har det smällt i flera gånger per år, utfarten är skymd och enfiligt åt båda hållen. :crazy: Men det går snabbare för stadsborna att pendla mellan städerna, det är ju viktigast! :up::meh:
 
Men hur många dödsolyckor har den jämfört med andra vägar? Den sträckan finns inte med på de sträckor med flest dödsolyckor i Sverige som jag tittat på, från de senaste åren.

Det är fint att du har en så starkt tro på Trafikverkets underhållsprioriteringar. Här finns lite kuriosa för nattkröken. Förvisso från 2016 men så jäkla mkt har inte hänt senaste åren.
Detta är alltså en huvudåder för personbilstrafik och tung trafik från övre Norrland till Nordnorge. En liten nätt sträcka på 42 mil på svenska sidan. Det går naturligtvis inte att jämföra vägar i Norrlands inland med vägar i tätbefolkade storstadsregioner varpå sifferstatistik blir ganska intetsägande, mer intressant vore procentuell statistik sett till antal fordon.


https://www.kuriren.nu/nyheter/kiruna/onodiga-olyckor-pae10dodens-vag-8704893.aspx

"
E10:an. Den är klassad som en av Sveriges farligaste vägar.


Onödiga olyckor på  E10 – ”Dödens väg”



GÄLLIVARE Räddningstjänst och polis anser att E10:an måste åtgärdas. ”Det är för många onödiga olyckor”, säger Benny Blom, räddningstjänsten.



Vägen har länge klassificerat vägen som en av Sveriges farligaste. I november 2013 beslutade huvudskyddsombudet för sjukvården i Kiruna att stoppa alla ambulanstransporter efter E10:an. Vägens standard var så dålig att ambulansen knappt tog sig fram. ”Vi kan inte utsätta patienterna och vi kan inte utsätta vår egen personal för faran att ligga på den vägen,” sa Ann-Katrin Fredlund Stålnacke till Kuriren då.
Men vägen har inte blivit bättre. 19 människor har förolyckats efter E10:an de senaste fem åren.
– Vi har haft problem med sträckan härifrån till Skaulo. Vi får höra mycket om lastbilar som möter varandra och att backspeglarna går sönder när de kommer för nära varandra, säger Benny Blom.
– Då är det något som är fel. Det skulle aldrig hända i Stockholmsområdet, säger han.
Speciellt besvärlig blir E10:an vintertid då den blir smalare och spårigare.

– Man måste verkligen ta det försiktigt, anpassa hastigheten efter vägens skick. Men man måste börja prioritera E10:an, säger han.
Men någon breddning av vägen planeras dock inte i dagsläget. Maria Nordström, planerare på Trafikverket, säger att de kommer bredda de delar där stigningsfält eller mitträcke byggs, men i övrigt finns inga planer på breddning.
Det kommer många klagomål på hur vägen är skött, gällande snöröjning och spårig väg. Hur kontrollerar ni att entreprenörerna sköter sina åtaganden?
– Trafikverket utför ”tredjepartskontroll” där snöröjningen kvalitetsbedöms. Under de sista två till tre åren har Trafikverket även satsat på att åtgärda sträckor som har spår i beläggning. Förutom att det ger en bättre sommarväg så underlättas även plogning när underlaget är jämnt, säger Maria Nordström.
Vad gäller olycksstatistiken på E10:an, svarar Åsa Viklund, regional säkerhetschef på Trafikverket, så här:
– De vanligaste olyckstyperna är singel- och mötesolyckor. Där vi har mindre trafik per dygn har vi högre andel singelolyckor och där vi har mer trafik ser vi att andelen mötesolyckor ökar. Detta är inte unikt för E10 utan är ett välkänt trafiksäkerhetssamband. Viltolyckor med dödlig utgång är relativt ovanligt trots att det sker en del olyckor där vilt är inblandat, säger Åsa Viklund.
Är det någon del som är mer olycksdrabbad?
– Vi kan inte, när vi tittar över tid, se att någon del sticker ut och framträder vad gäller antalet olyckor. Olyckorna är relativt jämnt fördelade över hela vägen, säger Åsa Viklund.
– Givetvis är hastigheterna avgörande för vilka konsekvenser en olycka får. Ju lägre hastighet desto större chans för fordonsföraren att kunna reagera på oförutsedd händelse men även om något händer mildras konsekvenserna vid lägre hastigheter."

-------

Jag tänker att du skulle kunna göra en studie genom att ta semester denna årstid och bila runt i norrländsk glesbygd för att själv uppleva det pittoreskt gemytliga i att puttra på i anpassad hastighet längs vägarna, du har all tid i världen om du håller lämplig hastighet dvs 50 km/h mil efter mil. Lägg till avstånden och det blir snabbt märkbart hur roligt det vore att pendla till ett jobb på de premisserna.
Ja, staten vill nog på detta sätt snabba på avfolkningen av glesbygd då få människor kan leva och verka på detta sätt i längden :angel:
 
Senast ändrad:
Det är fint att du har en så starkt tro på Trafikverkets underhållsprioriteringar. Här finns lite kuriosa för nattkröken. Förvisso från 2016 men så jäkla mkt har inte hänt senaste åren.
Detta är alltså en huvudåder för personbilstrafik och tung trafik från övre Norrland till Nordnorge. En liten nätt sträcka på 42 mil på svenska sidan. Det går naturligtvis inte att jämföra vägar i Norrlands inland med vägar i tätbefolkade storstadsregioner varpå sifferstatistik blir ganska intetsägande, mer intressant vore procentuell statistik sett till antal fordon.


https://www.kuriren.nu/nyheter/kiruna/onodiga-olyckor-pae10dodens-vag-8704893.aspx

"
E10:an. Den är klassad som en av Sveriges farligaste vägar.


Onödiga olyckor på  E10 – ”Dödens väg”



GÄLLIVARE Räddningstjänst och polis anser att E10:an måste åtgärdas. ”Det är för många onödiga olyckor”, säger Benny Blom, räddningstjänsten.



Vägen har länge klassificerat vägen som en av Sveriges farligaste. I november 2013 beslutade huvudskyddsombudet för sjukvården i Kiruna att stoppa alla ambulanstransporter efter E10:an. Vägens standard var så dålig att ambulansen knappt tog sig fram. ”Vi kan inte utsätta patienterna och vi kan inte utsätta vår egen personal för faran att ligga på den vägen,” sa Ann-Katrin Fredlund Stålnacke till Kuriren då.
Men vägen har inte blivit bättre. 19 människor har förolyckats efter E10:an de senaste fem åren.
– Vi har haft problem med sträckan härifrån till Skaulo. Vi får höra mycket om lastbilar som möter varandra och att backspeglarna går sönder när de kommer för nära varandra, säger Benny Blom.
– Då är det något som är fel. Det skulle aldrig hända i Stockholmsområdet, säger han.
Speciellt besvärlig blir E10:an vintertid då den blir smalare och spårigare.

– Man måste verkligen ta det försiktigt, anpassa hastigheten efter vägens skick. Men man måste börja prioritera E10:an, säger han.
Men någon breddning av vägen planeras dock inte i dagsläget. Maria Nordström, planerare på Trafikverket, säger att de kommer bredda de delar där stigningsfält eller mitträcke byggs, men i övrigt finns inga planer på breddning.
Det kommer många klagomål på hur vägen är skött, gällande snöröjning och spårig väg. Hur kontrollerar ni att entreprenörerna sköter sina åtaganden?
– Trafikverket utför ”tredjepartskontroll” där snöröjningen kvalitetsbedöms. Under de sista två till tre åren har Trafikverket även satsat på att åtgärda sträckor som har spår i beläggning. Förutom att det ger en bättre sommarväg så underlättas även plogning när underlaget är jämnt, säger Maria Nordström.
Vad gäller olycksstatistiken på E10:an, svarar Åsa Viklund, regional säkerhetschef på Trafikverket, så här:
– De vanligaste olyckstyperna är singel- och mötesolyckor. Där vi har mindre trafik per dygn har vi högre andel singelolyckor och där vi har mer trafik ser vi att andelen mötesolyckor ökar. Detta är inte unikt för E10 utan är ett välkänt trafiksäkerhetssamband. Viltolyckor med dödlig utgång är relativt ovanligt trots att det sker en del olyckor där vilt är inblandat, säger Åsa Viklund.
Är det någon del som är mer olycksdrabbad?
– Vi kan inte, när vi tittar över tid, se att någon del sticker ut och framträder vad gäller antalet olyckor. Olyckorna är relativt jämnt fördelade över hela vägen, säger Åsa Viklund.
– Givetvis är hastigheterna avgörande för vilka konsekvenser en olycka får. Ju lägre hastighet desto större chans för fordonsföraren att kunna reagera på oförutsedd händelse men även om något händer mildras konsekvenserna vid lägre hastigheter."

-------

Jag tänker att du skulle kunna göra en studie genom att ta semester denna årstid och bila runt i norrländsk glesbygd för att själv uppleva det pittoreskt gemytliga i att puttra på i anpassad hastighet längs vägarna, du har all tid i världen om du håller lämplig hastighet dvs 50 km/h mil efter mil. Lägg till avstånden och det blir snabbt märkbart hur roligt det vore att pendla till ett jobb på de premisserna.
Ja, staten vill nog på detta sätt snabba på avfolkningen av glesbygd då få människor kan leva och verka på detta sätt i längden :angel:

Jag tycker Norrland ska stänga av intäkterna/produkterna från gruvorna, skogsbruket och vattenkraften till resten av landet... :cautious:
 
Senast ändrad:
@_Taggis_ Tack för att du letade upp info!

Jag hittade detta om E10 på Trafikverket.se
”Det är svårt att säga om E10 är mer olycksdrabbad än andra vägar med motsvarande egenskaper. Det vi ser i våra analyser av dödsolyckor på E10 är att de sker på hela sträckan och inga specifika platser sticker ut. De hastigheter som nu gäller på E10 är i vissa fall inte helt anpassade efter vägens utformning. För att förbättra säkerheten arbetar vi med att bygga mitträcken, rensa sidoområden från sten och träd samt att säkra hastigheten med hjälp av trafiksäkerhetskameror.”
 
@_Taggis_ Tack för att du letade upp info!

Jag hittade detta om E10 på Trafikverket.se
”Det är svårt att säga om E10 är mer olycksdrabbad än andra vägar med motsvarande egenskaper. Det vi ser i våra analyser av dödsolyckor på E10 är att de sker på hela sträckan och inga specifika platser sticker ut. De hastigheter som nu gäller på E10 är i vissa fall inte helt anpassade efter vägens utformning. För att förbättra säkerheten arbetar vi med att bygga mitträcken, rensa sidoområden från sten och träd samt att säkra hastigheten med hjälp av trafiksäkerhetskameror.”

Det verkar som om Trafikverket och ambulanssjukvården inte riktigt är överens... undrar vem som har mest direkt erfarenhet av den vägen? :grin:
 
Om jag inte minns fel, så har väl Trafikverket satt som regel att vägar utan separation av körbanorna inte bör ha högre hastigheter än 80 km/h. För att ändra det krävs det mer än vad då jag skulle kalla "underhåll". Med det sagt, så ja, det är många norrländska vägar som helt klart brister i underhåll (och standard).

Hade Trafikverket haft obegränsat med resurser, skulle nog även vägar i glesbygd få bättre underhåll, och högre standard... Lite tror jag väl att det här kan vara relevant: https://sv.wikipedia.org/wiki/Spårvagnsproblemet
 
Vägar i södra Sverige kommer nog alltid att vara mer olycksdrabbade än de i norra Sverige. Rekvisit för olycka är att bilar, gärna flera inom en viss radie, finns på vägen och det uppfylls alltid bättre i söder.

Det är svårt att välja ett enda sådant kriterium för att styra alla investeringar, det borde också efterlevas någon slags minimistandard/basal nivå , även på mindre trafikerade vägar.
 
Ja, det är otroligt att både E4 och E45 norröver ens får kallas europavägar vissa sträckor. De är bedrövliga kostigar bitvis.

Skriver under på detta. Ett år (för typ 5-6 år sedan) när vi bilade norröver fick vi köra nästan 10(!) mil på mer eller mindre grusväg eftersom de höll på med underhåll av vägen. En månad senare när vi bilade hem igen var det fortfarande mer eller mindre grusväg samma sträcka. Antar pga att de stannat underhållet pga semester. Det skulle aldrig hända i södra Sverige. Aldrig. Och då var detta alltså en av E-vägarna (minns inte vilken).
 
@_Taggis_ Tack för att du letade upp info!

Jag hittade detta om E10 på Trafikverket.se
”Det är svårt att säga om E10 är mer olycksdrabbad än andra vägar med motsvarande egenskaper. Det vi ser i våra analyser av dödsolyckor på E10 är att de sker på hela sträckan och inga specifika platser sticker ut. De hastigheter som nu gäller på E10 är i vissa fall inte helt anpassade efter vägens utformning. För att förbättra säkerheten arbetar vi med att bygga mitträcken, rensa sidoområden från sten och träd samt att säkra hastigheten med hjälp av trafiksäkerhetskameror.”
Och det är ju jättebra! Exakt de åtgärderna minskar ju olycksrisken. Inte perfekt asfalt så alla kan köra ännu snabbare innan de säkerhetsåtgärderna finns.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp