Sv: dalmatin

Hej!
Har själv en dalmatin på 4 år som är helt underbar.
Det där med jaktinstinkten kan jag dock inte hålla med om. Min dalmatiner har en enorm jakt i sig och spårar så fort hon kommer ut i skogen...
 
Sv: dalmatin

Dalmatiners är vackra hundar, men jag tycker INTE att de varken är nybörjarhundar eller stadshundar...

Man måste tänka på vad hunden är gjord för. Dalmatiners är gjorda för att mil efter mil springa efter vagnar i flock och se snygga ut. De är inte gjorda för samarbete eller kontakt av något slag, vilket gör att den inte är någon nybörjarhund. Och springa mil efter mil? Kan ni i stan verkligen tillgodose de behoven?

Dalmatiners är stora hundar som kräver mycket motion och mental stimulans. Har ni tid/plats att ge den det?

Gilly
 
Sv: dalmatin

Hi hi, som sagt, tråden skapades för drygt 4 år sedan så det vore intressant att veta om det blev någon dalmatiner för TS eller ej. Det heter f ö just dalmatinER även i singularis, aldrig dalmatin *ryser*.
 
Sv: dalmatin

Ja du, vi övriga kan stava också...När man skriver sms odyl brukar man dock nöja sig med förkortningar för vissa saker....
 
Sv: dalmatin

Hi hi, som sagt, tråden skapades för drygt 4 år sedan så det vore intressant att veta om det blev någon dalmatiner för TS eller ej. Det heter f ö just dalmatinER även i singularis, aldrig dalmatin *ryser*.

Spelar det någon roll? Antagligen så såg vi inte att det var en gammal tråd;)

Gilly
 
Sv: dalmatin

Eftersom det var flera i tråden som skrivit fel kändes det värt att påpeka. Hur folk skriver i sms struntar jag i, i diskussionsforum tycker jag att man ska undvika att skriva för slarvigt eftersom det ökar risken för missförstånd. Jag leker sällan språkpolis men i just ett sådant här fall, när jag upplever att folk faktiskt inte vet att det heter en dalmatiner, flera dalmatiner(precis som Zaga påpekar ;) ) kan jag göra ett undantag. Det känns inte konstigare än att påpeka felaktigheter i något annat. Vet man hur det ska vara behöver man ju inte ta åt sig, eller hur?
 
Sv: dalmatin

Det var mest lite komiskt. Jag har gjort samma miss själv, det är lätt hänt när gamla trådar vaknar till liv. :D
 
Sv: dalmatin

Jao, så är det. Man (läs jag) känner sig lite dum när man inser att tråden är ÅR gammal:D Menmen!

Appropå stavningen... Det är väl bra om man blir rättad (om det sker på ett trevligt och icke-anklagande sätt såklart) eftersom man lär sig av sina fel. Stavar man fel vet man antagligen inte hur det stavas.. Och då måste man ju lära sig:)

Gilly
 
Sv: dalmatin

Dalmatiners är vackra hundar, men jag tycker INTE att de varken är nybörjarhundar eller stadshundar...

Man måste tänka på vad hunden är gjord för. Dalmatiners är gjorda för att mil efter mil springa efter vagnar i flock och se snygga ut. De är inte gjorda för samarbete eller kontakt av något slag, vilket gör att den inte är någon nybörjarhund. Och springa mil efter mil? Kan ni i stan verkligen tillgodose de behoven?

Dalmatiners är stora hundar som kräver mycket motion och mental stimulans. Har ni tid/plats att ge den det?

Gilly

Du får ursäkta, men jag kan inte hålla med dig ett dugg i ditt inlägg. Jag känner många personer som har dalmatiner som förstahund - och det har fungerat bra för samtliga.
"De är inte gjorda för samarbete eller kontakt av något slag"?
Om de nu inte skulle vara så - hur lätt tror du det skulle vara att vara dalmatinerägare?
Sanningen är väl snarare att de är smarta och gör det som de vinner på. Med andra ord gäller det att man är lite påhittig i sin träning. Med det sagt är dalmatinern i mina ögon inte en svår hund, utan jag tycker det är en ras som är ganska lagom. De går inte upp i taket av att ta det lugnt några dagar och kräver inte massor med aktivering.

Tråden är gammal, men jag kan ändå inte låta bli att svara. Hur stor erfarenhet har du själv av dalmatiner?
 
Jag har under hela min uppväxt uppfostrats med hundar i alla dess storlekar. För ungefär 7 år sen så dog min bästa och jobbigaste "lille-bror", oliver. han var en blandning mellan en tibetansk spaniel och en tax. En omplaceringshund från misshandel. Han såg ärligt ut som en råtta när vi fick honom, barn som jag då var när vi fick honom lärde mig snabbt hur den här "tibbtaxen" var. Otroligt envis, jaktälskare, kärleksfull , rolig .. Ja, han hade allt den hunden. När han dog vid 14 års ålder (då vi haft honom i 10 år) så gapade mitt hjärta ett stort håll. Några år efter det köpte min kusin en siberian husky, vilket verkligen inte är en första hund. I och med jag har varit ridlärare vid ung ålder till funktionshindrade barn plus att jag ridigt en hingst, samt haft hand om "problem hästar", som jag inte gillar att uttrycka det .. Många ägare till djur vill ofta i många fall skylla på ett oskyldigt djur.. Men sanningen ligger i uppfostran, likväl som det gället på ett barn. Men tillbaka till det jag skrev, så fick jag ta hand om Ozzy Osbourne (Siberian Husky) och träna honom som valp. Han var ingen lätt match, vi hade våra dispyter. Jag gick tre timmars promenader med honom för att få honom att bli av med vargbeteendet.. Säger någon att en dalmatin eller någon annan hund har ett vargbeteende så prova en Sibbe.. Dom klipper allt i sin väg. Litar bara på sig själva till en början med. Fantastisk hund i sig, smarta, lättlärda. men kräver SÅ mycket tid och energi ifrån en.. Drag, sök, inkallning .. allting ni gör på en annan ras (kanske inte drag), men ni måste göra det tio gånger mer. En Sibbe lär sig snabbt. men man lär sig själv som ägare att en Sibbe kan du aldrig lite på helt ut (ska man inte göra ändå) . Men man får alltid hålla koll på dom två extra gånger, för snabba är dom, lömska är dom .. men så otroligt underbara samtisdigt. Ozzy är min pärla . Han lämnar inte min sida, säger inte ett ljud till andra hundar OM de inte springer emot honom .. Då ser man världens underbaraste hund resa sig till en farlig varg. Ozzy har nu fått en kompis, Birramiz. Lömsk hund . ingen jag lagt energi på .. Ryktas på att han åt upp ett lamm en gång. han har respekt för mig, men spelar idiot för min kusin sambo. Det som är otroligt fint med dessa hundar är, de är väldigt väldigt barnglada. Birre leker vilt med deras 1 åring . 5 åringen kan lätt gå runt och dra i hans svans, ta hans mat .. ta hans leksaker UTAN att han gör något. Ozzy är klumpig, han gör inget illa, men han har ingen kontroll på sin kropp. Då han välter ner allt och lite till..

Nu blev detta mycket längre än vad jag tänkt från början. Men jag har varit inne på att köpaen brun labbe i några år.. När jag föddes hade vi en svart labbe, Nelson, kom från en otroligt fin kennel i Stockholm . Som var världens underbaraste hund (mina föräldrar har sagt detta). Han vaktade min bror och mig .. Tyvärr fick han cancer i ryggraden och var tvungen att avlivas. Vackrare labbe fick man leta efter..
jag har pratat med många Labbe-ägare om denna ras, jag älskar dom .. Men jag har hört så mycket om deras höfter och ryggen. Många jag känt som haft labbe har tyvärr fått avliva sina vackra hundar pga höfterna.
Sen så har jag nog snöat in mig på Labbe helt och hållet .. Därföt har jag tänkt över detta.. och då slog det mig att en Dalmis kanske inte hade varit något misstag. jag har läst mycket om dom .. Jag ska köpa mig en hund snarast, men jag börjar antagligen plugga snart till polisen. därav att jag aldrig kommer utsätta min hund för långa dagar .. ensamhet, trång lägenhet. Det beror mycket på schema och skolgång. Men innan jag köper hem mig en valp, vill jag gärna veta lite extra om denna hunden. :laugh:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 974
Senast: ako
·
Samhälle Jag har fått inse att jag inte kommer ha råd att köpa lägenhet i Lund 🫠 Så funderar nu på att flytta tillbaka till Malmö, där jag är...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 753
Senast: kolblakkur
·
Hundavel & Ras Nu behöver jag bukes samlade kunskap för jag blir själv inte riktigt klok på vilken ras jag ska välja. För att göra en lång historia...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 168
Senast: Mia_R
·
Hundträning Vi har i familjen tre hundar. Två små "gubbar" och en flatcoated retriever-valp som är 8 månader ung. Även om de är familjehundar...
Svar
18
· Visningar
1 705
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp