Jag o min sambo skaffade en liten dalmatinertjej i februari i år. Jämfört med vår tidigare erfarenhet av schäfer är det rätt annorlunda. Men KUL! Det är full fart hela tiden, tjejen kräver uppmärksamhet hela tiden inomhus (alternativt sooooover). Vi tränar just nu på att ha tråkigt ibland, vilket vi har lite olika uppfattning om.
När det gäller träning får man jobba rätt hårt, vilket är en del av den härliga utmaningen. Man får inget gratis, men det är desto roligare när man känner att träningen ger resultat :-)
Självständig är nog ordet tror jag!

Men man har fördelen att de flesta "dallar" gör vad som helst för en liten matbit
De har väldigt lite jaktinstinkt, vilket gör att de är lätta att ha med ute. Drar inte iväg efter rådjur o fåglar i första taget. Däremot har de en tendens att kunna bli lite dragiga i koppel. Vi jobbar stenhårt med det och har gjort det hela tiden, vilket har gett resultat.
Det negativa jag har upplevt är väl att väldigt många har mycket fördomar! Många väldigt motsägelsfulla. Så det gäller att inte ta åt sig av kommentarer, som kommer från alla möjliga håll.
Och så får man vänja sig vid "Titta en Dalmatiner!!!!" när man är ute :-) Ganska roligt, tror att nästan var fjärde person kommenterar! Mest barn - de har väl sett Pongo...
Titta gärna på min lilla vovves fotodagbok:
http://hem.bredband.net/b152886/