Dalmatiner ??!??

videnlis

Trådstartare
som jag skrev tidigare har vi måsta avliva vår bernersennen..o funderar på ny hund.
men rasen är ett stort frågetecken.
dottern skulle vilja ha en dalmatiner...hur är dom??

Sv: Dalmatiner ??!??

Jag kan ju bara svara för vår dalmatiner, det är säkerligen oerhört individuellt. Vår är iallafall världens goaste, han är väldigt gosig och lugn, dessutom väldigt tillgiven.

Att tänka på är ju att de är ganska stora och ändå rätt starka. Vår kille kräver ganska mycket motion för att må bra och vara glad men han är ändå helt cool inomhus.

Förr i tiden användes de som vakthundar för körekipage och är därför avlade för att röra på sig mycket har jag läst. De sprang bredvid/under/framför/bakom vagnen.
Min moster har haft en dalmatinerkorsning som de sålde för att den behövde mer rörelse och de bodde i lägenhet.
Motionskrävande alltså.

Ja precis, vår Johnny älskar när han får springa lös uppe i bergen! De behöver alltså mycket motion.

hmm..kanske för krävande för oss då..
har ni häst? hur funkar dom med att komma med på ridtur.är det svårt att skola dom att följa med,utan att springa iväg??

som jag skrev tidigare har vi måsta avliva vår bernersennen..o funderar på ny hund.
men rasen är ett stort frågetecken.

Tips då, om ni inte har någon aning om vilken ras ni vill ha:
Gör hundrastest på nätet. Finns flera olika, de jag känner till finns här:
http://pedigree.se/whatdog (klicka på "öppna guide")
http://www.canis.se/oppdretter/rasevelger.php?mid=126&s=9

Skriv upp vad ni kan erbjuda hunden för liv, skriv upp om ni har några krav på rasen (tex storlek, pälsvård osv). Kolla därefter upp vilka raser som kan tänkas passa in på det. Har ni dessutom haft hund förut kan ni ju ha med punkter på vad ni inte gillade med den, vad som gör att ni inte köper hund av samma ras igen.

Börjar man med "Jag gillar hundras X och vill gärna ha den" så blir det lätt att man överskattar sin egna förmåga eller ser lite väl naivt på hur mycket man kommer orka och vilja aktivera den eller fixa med pälsen, bara för att man så gärna vill ha just den hunden och inte "tänker nytt". Så undvik det. Börja i andra änden. Då är det troligtvis störst chans att hundköpet blir lyckat.

shar pei och whippet erbjöd den !

whippet har nån annan frågerunda oxo erbjudit!

alltså: inte för mycket päls,inte för mycket pälsvård.
inte överdrivet mycket motion,gjärna under knähöjd ( ca 40 cm)
skulle då dvärgsnautser (hur skriv det?) vara nåt??

Schnauzers är fina hundar.

Varför knatar ni inte iväg och tittar på hundar på utställning?

Har ni tur får ni klämma å känna på någon jycke med en ras som ni gillar. Då kan man prata med uppfödare direkt. men vänta tills de verkar lite färdiga med att springa i ringarna... :laugh:

Vi har i familjen haft två dalmatiner, har blivit under 25 år ungefär. De har båda varit väldigt olika, men båda riktigt trevliga hundar. De andra dalmatiners jag har träffat på har också varit trevliga, men det blir ju inte som ens egna hundar.

Största nackdelen med dalmatiner skulle jag säga är håren. Vita små hårstrån som finns överallt och är så vassa att de kan sticka in i fötterna ibland. Mina föräldrar tog bort vår senaste hund för två år sedan men det finns fortfarande lite hårstrån kvar...
(sen föredrar jag det framför långhåriga som drar in massa skit och lämnar hårtussar istället).

Dvärgschnauzer kräver en del pälsvård. I gengäld fäller de inte och verkar i övrigt passa in på era önskemål.
Men som sagt, pälsvården är en aspekt att ta hänsyn till.

tack för tipsena!
en utställning skulle sitta bra,faktiskt!

den hunden vi har kvar (rottis-finskstövare) har en ganska passlig päls,kort,men mjuk..fäller visserligen drivor ett par gånger per år..men därimellan inte just alls.

jag tror nog att dalmatiner inte är rasen för oss...
men snautser ska jag kolla vidare på..de ska säkert trimmas.hur ofta sker det?

fick idag höra om en ras som jag inte alls hört om tidigare, schapendoes.
den lär vara bra på alla sätt o ivs..fäller inte osv..men den hade ju en jättepäls som trasslar till sej om man inte borstar regelbundet...

Han har varit med i stallet men ej på ridtur, men han är väldigt vänlig och försiktig mot nästan alla djur han träffar. Fungerar super med katten. Att ha honom lös är inga större problem för oss och han springer inte iväg eftersom att han inte gärna vill lämna "familjen". Dock vet jag inte hur det är ute på ridtur :)

OT men jag gjorde canis test: "Vi har inte registrerat några raser som passar till alla dina kriterier!" :o

Haha :D Valde du tex orimligt många aktivitetssaker då? eller tex att du vill ha en icke-vinthundsras men hålla på med lure coursing (som bara vinthundar får tävla i)?

jag kryssade i det där lure coursing..hade ingen aning om vad det var dock:D

måste prova igen!

pedigree tyckte faktiskt att dvärgsnautser(stavning) var ett förslag.
liksom bostonterrier,dandienågonting terrier(den som liknar en tax), affenpincher.

Senast ändrad:

Schnauzer trimmas ja. Min trimmas 4 gånger/år men borde även klippas (i ansikte etc) däremellan.
Dessutom skrapar/kammar man bort underullen på de ca en gång/vecka och rycker bort öronhåren då och då.
Trimma kan man lämna in de och göra, väldigt smidigt tycker jag. Jag har gjort det själv en gång, kanske försöker igen i framtiden men det tar tid och är tråkigt (enligt mig). Resterande pälsvård är helt ok.

Jag tycker faktiskt inte att de där hundväljartesten är så mycket att hänga i granen, tyvärr. På canis fick jag upp följande raser:

Islandsk fårehund
Lapsk vallhund
Norsk buhund
Shiba

Jaha, så det är de man rekommenderar om man vill tävla i lydnad och agility? :confused:

På pedigrees har jag försökt många gånger, nu var första gången jag fick upp några raser jag kan tänka mig. Den ger ju dock hur många olika raser som helst.

fick idag höra om en ras som jag inte alls hört om tidigare, schapendoes.
den lär vara bra på alla sätt o ivs..fäller inte osv..men den hade ju en jättepäls som trasslar till sej om man inte borstar regelbundet...

Vi har en schappis som är 1 1/2 år och helt underbar:love:
Vi köpte verkligen "grisen i säcken" och visste inget alls om rasen, men det blev hur lyckat som helst!!!
Pälsvården är lätt, vintertid borstade vi 1 gång/vecka och i Maj klippte vi ner henne lagomt..
Hon var född uppfostrad, och så lättsam att man kan inte tro det. Har erfarenhet av lapphund, tax, bichon frisé och schappisen är klart enklast:)
Men det klart lite har väl jag lärt mej under 36 års hundägande...

Enda "nackdel" med vår Impa är att hon inte gillar att vara ensam... Hon river inte huset eller så, men slappnar inte av när hon är ensam hemma.
Fast det beror nog på att vi alltid har henne med! Antingen med husse på jobbet (snickare) eller med mej i stallet, eller med mini husse.
Annars har vi en underbar dagmatte som hon gärna är med, så det är inge problem:laugh:

Hon är världens bästa hund:love:

* Jenny * (Impa heter så för att hon är impulsköpt)

låter ju nog som en intressant ras det oxo!
klipper man med sax till sommaren,eller rakas dom eller ???:confused:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
6 642
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här... 2 3
Svar
43
· Visningar
3 647
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Hej, Vi är en barnfamilj som planerar att köpa en hund och skulle vilja ha tips på raser att titta på. Jag har själv växt upp med... 2 3
Svar
53
· Visningar
4 559
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 367
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka