Dalmatiner

kolja

Trådstartare
Jag letar efter ny hund då jag tyvärr är hundlös och efter många år med vinthundar (greyhound och saluki) börjar jag nu kolla utanför vinthundsgruppen. Jag tycker verkligen väldigt mycket om vinthundarnas temperament men har just nu inte möjlighet att ha vinthund pga begränsade möjligheter till ytor att springa ordentligt och regelbundet på.
Har dock dålig koll på hundar som inte är vinthundar, vet att jag vill ha en större hund med så lite jakt som möjligt.

Bor med barn (övre tonår och sladdis på tio år) och katt på landsbygden. Katten är hundvan och har fungerat fint med vintisarna. Hunden kan vara med på mitt arbete. Söker familjehund som klarar att ligga på kontor, ibland ensam. Aktivering främst med olika typer av nosarbete och trickträning utöver promenader. Vara med familjen på det som händer och vardagslydnad förstås.

Hellre reserverad än översvallande, gärna korthårig (inte lika viktigt). Mindre jakt än vinthundar (borde inte vara så svårt...)

Har kollat lite på dalmatiner som på pappret verkar passa bra, men jag har ingen koll på dem irl så att säga. Vad är viktigt att tänka på kring dem?

Har också viss svaghet för collie men är orolig över mentaliteten. Hur är colliesarna nu för tiden - och hur mycket jobb är det med pälsen?

RR har jag också spanat lite på men är orolig för jakten... Vad finns att säga om dem?

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute... 4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 933
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Och hur vet man vilka som är effektiva jägare? Visst, de som är duktiga på lure coursing bör vara det, men de är ändå inte prövade t ex...
Svar
18
· Visningar
657
Senast: em-pirre
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av... 11 12 13
Svar
249
· Visningar
31 109
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Hej Buke! Har läänge hängt i skuggorna här men nu är det dags för mig att be er om hjälp... Jag har hela mitt liv innerligt velat ha... 2 3
Svar
49
· Visningar
8 429
Senast: machafuko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka