Dalmatiner

kolja

Trådstartare
Jag letar efter ny hund då jag tyvärr är hundlös och efter många år med vinthundar (greyhound och saluki) börjar jag nu kolla utanför vinthundsgruppen. Jag tycker verkligen väldigt mycket om vinthundarnas temperament men har just nu inte möjlighet att ha vinthund pga begränsade möjligheter till ytor att springa ordentligt och regelbundet på.
Har dock dålig koll på hundar som inte är vinthundar, vet att jag vill ha en större hund med så lite jakt som möjligt.

Bor med barn (övre tonår och sladdis på tio år) och katt på landsbygden. Katten är hundvan och har fungerat fint med vintisarna. Hunden kan vara med på mitt arbete. Söker familjehund som klarar att ligga på kontor, ibland ensam. Aktivering främst med olika typer av nosarbete och trickträning utöver promenader. Vara med familjen på det som händer och vardagslydnad förstås.

Hellre reserverad än översvallande, gärna korthårig (inte lika viktigt). Mindre jakt än vinthundar (borde inte vara så svårt...)

Har kollat lite på dalmatiner som på pappret verkar passa bra, men jag har ingen koll på dem irl så att säga. Vad är viktigt att tänka på kring dem?

Har också viss svaghet för collie men är orolig över mentaliteten. Hur är colliesarna nu för tiden - och hur mycket jobb är det med pälsen?

RR har jag också spanat lite på men är orolig för jakten... Vad finns att säga om dem?

Jag letar efter ny hund då jag tyvärr är hundlös och efter många år med vinthundar (greyhound och saluki) börjar jag nu kolla utanför vinthundsgruppen. Jag tycker verkligen väldigt mycket om vinthundarnas temperament men har just nu inte möjlighet att ha vinthund pga begränsade möjligheter till ytor att springa ordentligt och regelbundet på.
Har dock dålig koll på hundar som inte är vinthundar, vet att jag vill ha en större hund med så lite jakt som möjligt.

Bor med barn (övre tonår och sladdis på tio år) och katt på landsbygden. Katten är hundvan och har fungerat fint med vintisarna. Hunden kan vara med på mitt arbete. Söker familjehund som klarar att ligga på kontor, ibland ensam. Aktivering främst med olika typer av nosarbete och trickträning utöver promenader. Vara med familjen på det som händer och vardagslydnad förstås.

Hellre reserverad än översvallande, gärna korthårig (inte lika viktigt). Mindre jakt än vinthundar (borde inte vara så svårt...)

Har kollat lite på dalmatiner som på pappret verkar passa bra, men jag har ingen koll på dem irl så att säga. Vad är viktigt att tänka på kring dem?

Har också viss svaghet för collie men är orolig över mentaliteten. Hur är colliesarna nu för tiden - och hur mycket jobb är det med pälsen?

RR har jag också spanat lite på men är orolig för jakten... Vad finns att säga om dem?
Oroa dig mer för Dalmatinerns mentalitet och hälsa än Collien.
Samma för RR, finns många exemplar med riktigt dålig mentalitet tyvärr och de jagar som bara den (och fäller även djur så som rådjur eftersom de kan komma ikapp).

Sen tänker jag att alla dessa tre raser kräver minst lika, om än inte mycket mer, aktivitet än en vinthund? En vinthund är ju en perfekt soffliggare och kontorshund. En vinthund blir nöjd av att springa av sig då och då. En collie, RR eller Dalmatiner behöver betydligt mer mental stimulans än så och ofta även fysisk aktivitet.

Du kan inte kolla om det på något vis går att trolla fram springytor för en vinthund?

När jag själv bodde där det inte fanns inhägnader och min dåvarande saluki inte hade någon som helst tanke om att hålla sig nära/komma på inkallning, då lyckades jag få till det så att jag kunde låna ett ridhus att släppa hunden i. Enda kravet var att jag plockade upp eventuellt hundbajs och gick ut ifall någon ryttare ville komma in. (Hade jag haft hanhund som riskerat att kissa inne i ridhuset hade jag såklart satt på ett kisskydd också men nu hade jag en tik.) Det fungerade klockrent. Min saluki kunde springa av sig såpass att hon var nöjd och glad och så tog vi oss iväg till lämpliga inhägnader då och då. Jag har även pratat med bönder och fått tillåtelse att använda lagom stora fårhagar när det inte går betesdjur i dem. (Med lagom stora räknar jag sådana som är stora nog för hundarna att springa i, men små nog för mig att kunna gå runt i hagen innan jag släpper för att försäkra mig om att inget vilt ligger och trycker i någon buske eller så)

Korthårs collie låter som det passa bra in i dett liv och de jag träffat har varit trevliga. Det nog lättare att hitta en bra sådan än en dalmatiner.
Kolla på föräldrarnas MH så och nära släkt så kan du se att de avreagerar bra och är skottfasta.

Jag har haft flera dalmatiner (har två nu) och inga problem med mentaliteten på dem. De har alla kunnat vara lösa då de haft låg jaktlust. De har älskat att springa ute men hemma har de varit soffpotatisar.

De älskar har allihop att vara med men ingen har varit problem att lämna hemma själva. Ingen har visat några rädslor (förutom en som när han blev gammal fick problem med fyrverkerier, men det räckte att han var nära mig i soffan när det smällde som värst så var det helt ok).

Nackdelen är deras små vita hårstrån som de är väldigt generösa att dela med sig av.

Som med alla hundraser är det bra att man gör lite efterforskning. När jag letade efter min första dalmatiner så sökte jag efter någon uppfödare som gjorde något med sina dalmatiner, till exempel lydnad, spår med mera. Hade tur och det fanns en nära mig. Har inte ångrat mig en dag.

Nu har jag importerat en LUA-dalmatiner från Tjeckien och den har lite mer jaktlust än de jag haft/har tidigare (men då i jämförelse med de andra som knappt har brytt sig om grannens katt när den genade över vår trädgård) men annars är det inga som helst negativa överraskningar.

När vi alla var sjuka i två veckor så var de nöjda med att bara komma ut i trädgården. Resten av tiden tillbringades under täcket med mig. För dem var det himmelriket då vi var hemma hela tiden och de kunde ligga och sova nära mig hela tiden.

Senast ändrad:
Tack för era svar!
Vad är det som är bekymmer med dalmatinerns mentalitet? Rädsla? Aggressivitet?

RR stryker jag, det är just jakten jag vill vila lite från.

Oroa dig mer för Dalmatinerns mentalitet och hälsa än Collien.
Samma för RR, finns många exemplar med riktigt dålig mentalitet tyvärr och de jagar som bara den (och fäller även djur så som rådjur eftersom de kan komma ikapp).

Sen tänker jag att alla dessa tre raser kräver minst lika, om än inte mycket mer, aktivitet än en vinthund? En vinthund är ju en perfekt soffliggare och kontorshund. En vinthund blir nöjd av att springa av sig då och då. En collie, RR eller Dalmatiner behöver betydligt mer mental stimulans än så och ofta även fysisk aktivitet.

Mental stimulans har jag inte svårt att ordna, det är möjligheten till lösspring som är svårt. Håller med om att vinthundarna är perfekta, men det är under förutsättning att de får springa. Och det löser jag inte tillräckligt bra just nu. Har verkligen försökt! Föreställer mig att en hund med mindre jaktlust går att träna så att det funkar att vara lös i skogen.
Min första greyhound skvallertränade jag och hon gick att ha lös men det har inte gått med de efter.

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute... 4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 939
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Och hur vet man vilka som är effektiva jägare? Visst, de som är duktiga på lure coursing bör vara det, men de är ändå inte prövade t ex...
Svar
18
· Visningar
657
Senast: em-pirre
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av... 11 12 13
Svar
249
· Visningar
31 109
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Hej Buke! Har läänge hängt i skuggorna här men nu är det dags för mig att be er om hjälp... Jag har hela mitt liv innerligt velat ha... 2 3
Svar
49
· Visningar
8 429
Senast: machafuko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025