Vilken ras (ja, en sådan tråd!)

Bukefalos 30 år!

Midsommarblomster

Trådstartare
Jag tror att vi kommer vilja ha hund igen. Inte nu, men om ett par år (eller senare). Barnen kan gott få bli lite äldre och jag och maken är inte redo ännu efter att vår förra vän fick somna in i november förra året. Men ibland leker jag med tanken och tycker att det är roligt att fundera på raser. Dessutom gillar jag att vara förberedd och vem vet, en hund kanske kommer till oss på mer av en ödets väg. Vem vet hur det blir.

Jag gjorde några enklare tester här om dagen men jag fick så varierade svar att jag inte blev klokare av dem, så varför inte fråga er som vet bäst. Jag beskriver vad jag ser framför mig och är fullt införstådd i att allt som önskas inte är ras utan även personlighet och träning. Vi hade exempelvis en rätt lugn Dvärgpinscher i 12 år i jämförelse med andra pinnar. Men här då:

– Storleken är mindre viktig. En bjässe kan ju vara svår att hantera för barnen, så mellanstor till mindre hade varit att föredra. Men det är inte det viktigaste.
– Familjehund. Vi är två vuxna och två barn i då sannolikt lågstadieålder. De är hundvana, men ändå barn. Vi har stort hus, mindre inhägnad tomt och lever aktivt så gärna någon som kan hänga med på ditten och datten. Utflykter, stranden och hänga vid sidan av en fotbollsplan en stund utan att bli för stressad.
– Givetvis motion dagligen, lite mental träning, leta godisar osv. men vi kommer inte hänga på brukshundklubben eller träna agility.
– Gärna sällskaplig och vänligt inställd till folk. Det kommer och går familj här hemma och då är det ju toppen om det är en hund som uppskattar det.
– Vi har som sagt en mindre inhängnad tomt där det passerar en del människor utanför grinden så önskvärt vore om vaktinstinkten inte är för stark. Överlag vore det önskvärt att skälltröskeln inte är så väldigt låg.
– Tämligen frisk ras.
– Inte allt för mycket pälsvård, jag tar hellre en extra långpromenad varje vecka i ur och skur än att sitta och borsta.

Något jag saknade lite med vår älskade pinne var förmågan att kunna ligga kvar. Jag kunde inte gå på toaletten eller hämta ett glas vatten utan att han tassade efter, och med barnen som flängde omkring blev det stressigt för honom. Det jag söker hos nästa familjemedlem är därför lite mer inte lugn. Förmågan att kunna gå och lägga sig i köket om hen vill vara ifred och inte behöva flyga upp bara för att man ändrar position i soffan. Jag förstår att jag söker en ganska tålig hund, allt sammantaget, och är givetvis beredd på att träna på önskade situationer och beteenden.

Ja, det är mina första tankar. Jag är villig att tänka om och anpassa mig, men det är väl ett första utkast på vad jag skulle önska mig. Någon som har någon idé på vilken ras som har potential att passa oss?

Senast ändrad:
Inte att jag säger att Chatgpt kan ge dig det rimligaste svaret på raser, men min sambo och jag gjorde faktiskt en jätterolig grej igår kväll där vid bad Chatgpt göra ett hundras-frågeformulär till oss och som vi sedan svarade på för att se vad den rekommenderade oss.

Först testade vi att svara var och en för sig utefter våra enskilda önskemål, sedan satte vi ihop våra svar och bad den också ta fram förslag för vårt gemensamma liv. Föga förvånande kanske att den hela tiden sa att tollare var rasen nr 1 för mig (:rofl:). Men jag tyckte ändå att det även för sambon var ganska pricksäker i vad jag hade kanske tänkt att han hade gillat för raser.

Men såklart, den var nog rätt färgad av att den vet att vi har tollare och vill ha en till. Så nej, inte så förvånande nog var det också tollare den föreslog som alternativ 1 för vårt gemensamma liv. :D
Men skulle du vilja testa mitt lilla formulär för skoj skull kan jag lägga in det här, ska försöka bifoga det som fil. Se det som en kul grej om inte annat, som sagt - jag hade nog aldrig valt ras utefter Chatgpts ord men det säger ju sig självt :angel:

Bifogade filer

Inte att jag säger att Chatgpt kan ge dig det rimligaste svaret på raser, men min sambo och jag gjorde faktiskt en jätterolig grej igår kväll där vid bad Chatgpt göra ett hundras-frågeformulär till oss och som vi sedan svarade på för att se vad den rekommenderade oss.

Först testade vi att svara var och en för sig utefter våra enskilda önskemål, sedan satte vi ihop våra svar och bad den också ta fram förslag för vårt gemensamma liv. Föga förvånande kanske att den hela tiden sa att tollare var rasen nr 1 för mig (:rofl:). Men jag tyckte ändå att det även för sambon var ganska pricksäker i vad jag hade kanske tänkt att han hade gillat för raser.

Men såklart, den var nog rätt färgad av att den vet att vi har tollare och vill ha en till. Så nej, inte så förvånande nog var det också tollare den föreslog som alternativ 1 för vårt gemensamma liv. :D
Men skulle du vilja testa mitt lilla formulär för skoj skull kan jag lägga in det här, ska försöka bifoga det som fil. Se det som en kul grej om inte annat, som sagt - jag hade nog aldrig valt ras utefter Chatgpts ord men det säger ju sig självt :angel:

Vad kul, tack! Jag använder AI mycket (Claude) och tycker faktiskt att det är väldigt givande att slänga in saker och se vad man får ut. Även om man inte kan ta en AI på orden så finns det (nästan) alltid en grund till det som spottas ut och kan väcka en hel del konstruktiva tankar och nya perspektiv. Ska testa ikväll!

Vad kul, tack! Jag använder AI mycket (Claude) och tycker faktiskt att det är väldigt givande att slänga in saker och se vad man får ut. Även om man inte kan ta en AI på orden så finns det (nästan) alltid en grund till det som spottas ut och kan väcka en hel del konstruktiva tankar och nya perspektiv. Ska testa ikväll!
Ja jag tyckte att det var jätteroligt igår kväll och den bemötte ju verkligen våra svar på frågorna ganska rimligt ändå. Det roliga är ju också att man får tänka till lite på vissa frågor och faktiskt reflektera över sina prefernser och sitt hundäganden. Det var rätt nyttig övning för tankegångarna. Man blir ju också ganska tydlig med vad som är prioriterat i ens hundägarliv och vad som kanske inte är lika viktigt. Stark rek.

Men som övrigt svar på din tråd så upplever jag att det finns så väldigt många hundar som kan passa in på din initiala önskan, så kanske om du kan precisera lite mer så är det enklare att guidea. Vilka typer av hundar gillar du temperament- och personlighetsmässigt? Vissa egenskaper eller saker som finns på dealbreaker-listan? :)

Kan också rekommendera en snävare lista, så gjorde jag när jag skaffade min första egna hund, det var rätt få raser kvar då som uppfyllde alla krav jag hade, men valet blev verkligen helt rätt!

Jag tror att vi kommer vilja ha hund igen. Inte nu, men om ett par år (eller senare). Barnen kan gott få bli lite äldre och jag och maken är inte redo ännu efter att vår förra vän fick somna in i november förra året. Men ibland leker jag med tanken och tycker att det är roligt att fundera på raser. Dessutom gillar jag att vara förberedd och vem vet, en hund kanske kommer till oss på mer av en ödets väg. Vem vet hur det blir.

Jag gjorde några enklare tester här om dagen men jag fick så varierade svar att jag inte blev klokare av dem, så varför inte fråga er som vet bäst. Jag beskriver vad jag ser framför mig och är fullt införstådd i att allt som önskas inte är ras utan även personlighet och träning. Vi hade exempelvis en rätt lugn Dvärgpinscher i 12 år i jämförelse med andra pinnar. Men här då:

– Storleken är mindre viktig. En bjässe kan ju vara svår att hantera för barnen, så mellanstor till mindre hade varit att föredra. Men det är inte det viktigaste.
– Familjehund. Vi är två vuxna och två barn i då sannolikt lågstadieålder. De är hundvana, men ändå barn. Vi har stort hus, mindre inhägnad tomt och lever aktivt så gärna någon som kan hänga med på ditten och datten. Utflykter, stranden och hänga vid sidan av en fotbollsplan en stund utan att bli för stressad.
– Givetvis motion dagligen, lite mental träning, leta godisar osv. men vi kommer inte hänga på brukshundklubben eller träna agility.
– Gärna sällskaplig och vänligt inställd till folk. Det kommer och går familj här hemma och då är det ju toppen om det är en hund som uppskattar det.
– Vi har som sagt en mindre inhängnad tomt där det passerar en del människor utanför grinden så önskvärt vore om vaktinstinkten inte är för stark. Överlag vore det önskvärt att skälltröskeln inte är så väldigt låg.
– Tämligen frisk ras.
– Inte allt för mycket pälsvård, jag tar hellre en extra långpromenad varje vecka i ur och skur än att sitta och borsta.

Något jag saknade lite med vår älskade pinne var förmågan att kunna ligga kvar. Jag kunde inte gå på toaletten eller hämta ett glas vatten utan att han tassade efter, och med barnen som flängde omkring blev det stressigt för honom. Det jag söker hos nästa familjemedlem är därför lite mer inte lugn. Förmågan att kunna gå och lägga sig i köket om hen vill vara ifred och inte behöva flyga upp bara för att man ändrar position i soffan. Jag förstår att jag söker en ganska tålig hund, allt sammantaget, och är givetvis beredd på att träna på önskade situationer och beteenden.

Ja, det är mina första tankar. Jag är villig att tänka om och anpassa mig, men det är väl ett första utkast på vad jag skulle önska mig. Någon som har någon idé på vilken ras som har potential att passa oss?
Jag växte upp med golden, vi hade alltid flera stycken, och mina föräldrar hade väldigt liknande liv som du beskriver. Dock lite stor kanske. :)

– Tämligen frisk ras.

Jag tänker en dansk-svensk gårdshund eller papillon/phalene ☺️ Första har noll pälsvård, den andra behöver väl borstas då och då men inte lika mycket som en riktigt pälsras.
Annars är en Bichon Havanais den perfekta familjehunden tycker jag.

– Tämligen frisk ras.

Låter lite som det var under min uppväxt. Då fick vi 2 Papillons när jag var i lågstadieålder. De har hängt med på diverse aktiviteter, umgåtts med folk/andra djur, seglat etc utan problem. Varken mina föräldrar eller jag kunde direkt något om hund då. Vi hade mest tur att rasen var så enkel. 😅 Och var de små nog att jag skulle kunna få hålla i kopplet. Min uppfödare gick från att föda upp storhundar till att skaffa en Pappi till sin lilla son och sedan föda upp bara Pappisar.
Iom storleken är de ju behändiga att ta med.
Pigga, glada, sociala, intelligenta, lättlärda och sunda. Visst kan de larma. Men iom att de är lättlärda går det ju lätt att träna bort. Jag borstar väl mina var 3:e-4:e vecka typ.
De brukar inte bli stressade av att det rör sig i huset. Behöver inte ha koll på allt. Men visst kan de följa efter sin människa om man går iväg iom att de gärna är med sin flock.

Jag säger (helt opartiskt såklart :angel:) att utöver storleken stämmer allt det in på en labbe från en uppfödare som riktar in sig på trevliga familjehundar. Min hade helt säkert trivts med det liv du beskriver, viktigast för honom är att få vara med och att få dagliga långpromenader med fritt nosande, och gärna nåt slags nosarbete åtminstone nån gång i veckan.

Till sin personlighet är han en mycket snäll och tålmodig kille som gärna hänger med på vad jag än hittar på. Sen när vi kommer hem igen kan han nöjt ligga och snarka järnet. :D Han vaktar huset och kan då skälla om han hör nåt på fel tider eller det knackar på dörren, men slutar direkt då han ser att jag tar över och kollar vad det är frågan om. Utöver det är han nästan stum.

Det enda som jag upplevt som negativt är att han är rätt egen, jobb ska t ex vara på hans villkor annars skiter han i det. Det har varit svårhanterligt för mig som gärna vill köra olika hundsporter, men i ett hem utan såna ambitioner tror jag inte det hade märkts av på samma sätt.

Men ja, labbar är stora, urstarka och kan vara rätt buffliga, särskilt i unga år. Och dom hårar i mängder, så istället för pälsvård får man mycket dammsugning. Jag borstar av ute under värsta pälsbytarsäsongen för att få mindre hår på golven och badar vid behov (dvs 'luktar illa'), men utöver det är pälsen nästan underhållsfri.

Golden av samma typ av linjer kan också passa men där hade jag varit extra noga med mentaliteten, jag har sett ett antal BPH-resultat som inte alls var roliga. Statistiken ser överlag lite bätte ut hos labbarna även om det absolut avlas på dåliga exemplar där med.

Tack för alla era svar! Jag gjorde ditt test @machafuko och håller med om att 130 frågor om sitt hundägande verkligen får en att tänka till kring vad man söker 😅 Jag la in formuläret i Claude och har fått lite varierande svar, och det är väl för att som ni säger – många raser passar in. Claude har också varit noggrann nog att specificera att detta ras passar på detta och detta, och är en god match därför att, men kolla upp detta och detta som inte matchar helt med dina önskemål och fundera på om det är viktigt.

Initialt blev svaren:

Tollare (med reservation för aktivitetsnivån)
Golden
Labbe
Cockapoo
Flatte

Här tyckte jag nog att de tog lite för stor hänsyn till vad jag tyckte om för utseende. Så när jag bad den att enbart gå på psyke, personlighet och hälsa blev det:

Basenji
Rhodesian Ridgeback
Greyhound
Boxer
Bullmastiff

Jag kunde också bolla raser jag själv tänkt på som Italiensk vinthund och Cavapoo, där jag fick svaret att mycket matchar men vinthunden kanske inte vill vara ute i ur och skur som jag vill, och Cavapoo kan ha med sig hälsoproblemen från cavalieren.

Svårt! Jag inser också när jag bollar och skriver att jag är ganska flexibel med en del saker. Visst, jag skulle vilja ha en ur och skur-hund men samtidigt älskade jag min lilla soffmysare Bruce som vägrade gå ut när det regnade och bara ville ligga under en filt kalla dagar. Men kunde hänga med hur länge som helst när det var bra väder.

Vad jag insett är viktigare än vad jag först trodde:
– Jag vill inte ha massa fällande päls inomhus. Kort som pinschern och vinthunden eller lockigt som cavapoo eller pudel skulle vara bra.
– Hälsan. Sista åren med Bruce och all oro tog kål på oss. Jag vet att en frisk ras inte ger några garantier men man kan ju ge sig själv goda förutsättningar i varje fall.
– Liten eller mellanstor hund är väldigt behändigt.

Jag matade in mina insikter och fick svaret:
Basenji
Xoloitzcuintle
Portugisisk vattenhund
Lagotto
Pudel

Ja, inte dö-klok med andra ord 🤷‍♀️ Men har absolut kommit närmare mina preferenser.

Tack för alla era svar! Jag gjorde ditt test @machafuko och håller med om att 130 frågor om sitt hundägande verkligen får en att tänka till kring vad man söker 😅 Jag la in formuläret i Claude och har fått lite varierande svar, och det är väl för att som ni säger – många raser passar in. Claude har också varit noggrann nog att specificera att detta ras passar på detta och detta, och är en god match därför att, men kolla upp detta och detta som inte matchar helt med dina önskemål och fundera på om det är viktigt.

Initialt blev svaren:

Golden
Labbe
Cockapoo
Flatte

Här tyckte jag nog att de tog lite för stor hänsyn till vad jag tyckte om för utseende. Så när jag bad den att enbart gå på psyke, personlighet och hälsa blev det:

Basenji
Rhodesian Ridgeback
Greyhound
Boxer
Bullmastiff

Jag kunde också bolla raser jag själv tänkt på som Italiensk vinthund och Cavapoo, där jag fick svaret att mycket matchar men vinthunden kanske inte vill vara ute i ur och skur som jag vill, och Cavapoo kan ha med sig hälsoproblemen från cavalieren.

Svårt! Jag inser också när jag bollar och skriver att jag är ganska flexibel med en del saker. Visst, jag skulle vilja ha en ur och skur-hund men samtidigt älskade jag min lilla soffmysare Bruce som vägrade gå ut när det regnade och bara ville ligga under en filt kalla dagar. Men kunde hänga med hur länge som helst när det var bra väder.

– Jag vill inte ha massa fällande päls inomhus. Kort som pinschern och vinthunden eller lockigt som cavapoo eller pudel skulle vara bra.
– Hälsan. Sista åren med Bruce och all oro tog kål på oss. Jag vet att en frisk ras inte ger några garantier men man kan ju ge sig själv goda förutsättningar i varje fall.

Basenji
Xoloitzcuintle
Portugisisk vattenhund
Lagotto
Pudel

Ja, inte dö-klok med andra ord 🤷‍♀️ Men har absolut kommit närmare mina preferenser.
Varför just cavapoo? Det finns ju flertalet sällskapsraser med lockig päls som man kan klippa ned och slipper fällningen, som inte är pudel. T.ex coton de tulear och bichon-raserna. Tror dock de lockiga behöver borstas regelbundet för att pälsen inte ska tovas, kanske beroende på hur ofta man klipper, men blir den längre tovar den sig. De pudelkorsningar jag känner får i alla fall hemska tovor, vet inte om de är värre än renrasiga när den lockiga pälsen blandas med rak/lång eller om det är samma oavsett.

Initialt blev svaren:

Golden
Labbe
Cockapoo
Flatte

Basenji
Rhodesian Ridgeback
Greyhound
Boxer
Bullmastiff

Basenji
Xoloitzcuintle
Portugisisk vattenhund
Lagotto
Pudel

Om du då tänker helt ärligt utifrån hur du mest troligt kommer leva framöver:
Vill du gärna vara ute i ur och skur, eller vill du mest vara ute när det är bra väder?
Mycket är ju en vanesak också för hundarna. Mina tex tycker inte om dåligt väder, men har de bara på sig regnkläder så visst kan vi ta långpromenader även om det regnar, och gå långpromenader på vintern om de har vintertäcke (blir det -15 eller kallare så brukar de dock få köldkramp utan skor).

Italiensk vinthund skulle jag stryka pga hälsan. Undantaget är väl om det mot all förmodan dyker upp en sund, vuxen omplacering.
Cockerpoo är inte en ras. Det är en blandras där resultatet kan bli precis hur som helst. Det är dessutom väldigt vanligt att uppfödarna ljuger eller inte har koll på vad som faktiskt är i dem. "Åh, den här kommer bli som en dvärgpudel i storlek" säger de, och vips står köparen där med en 15kg-hund. Det är inte heller ovanligt med mentala problem. Vill du ha en lockig cockerpoo, kika på en renrasig pudel från seriös uppfödare istället. Då vet du betydligt mer vad du får för hund.

Raserna du fick fram, även när du bara försökte välja efter mentalitet, är väldigt olika mentalt. Det är enorm skillnad mellan greyhound, boxer och bullmastiff. Både bullmastiff och boxer lär välta små barn, även om de är vänliga. En boxer lär inte heller vara speciellt lycklig om den inte får mer träning än vad du verkar vilja erbjuda :)

Initialt blev svaren:

Golden
Labbe
Cockapoo
Flatte

Basenji
Rhodesian Ridgeback
Greyhound
Boxer
Bullmastiff

Basenji
Xoloitzcuintle
Portugisisk vattenhund
Lagotto
Pudel

Om du funderar på italiensk vinthund skulle jag definitivt säga whippet istället, lite större men också mycket mer tåliga; italienarna är vad jag förstått ganska sköra.

Liknande trådar

• En gång *din ras*, alltid...
  • Vilken hundras passar mig?
  • C-höfter i avel?
  • Rasval.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Dejtingtråden 39
  • Autistic meltdown
  • Valvaka!

Barn