Dalmatiner

Persikan

Trådstartare
Hejsan!
Är det någon här som har en dalmatiner eller känner någon som har en, har tänkt att skaffa en i mars -08 när min utbildning är slut men alla jag säger det till är så himla skeptiska mot dalmatiner men va fan det är ju ingen som har nån! Så hur kan de veta??
Jag bor i Lindesberg och ja vet 1 som bor utanför på landet som har skaffat en nu!
Men däremot alla dalmatinerägare ja kommit i kontakt me på internet anser att de är världens häftigaste, roligaste, underbaraste!

O sen undrar ja, de har tydligen speciell njurfunktion, att de bara får äta mat med max 20% protein i, stämmer det?
Jag funderade på att ge Magnussons som är färskt kött och inge köttmjöl, vad tror ni om d?
Jättetacksam för svar.. Kramar Jessica

Sv: Dalmatiner

Jag har en dalmatiner (och så har mamman en valp på 7 månader) och det är den ultimata rasen i mina ögon. De är supermysiga och trevliga...översociala.
Jag tränar viltspår, lydnad, agility och road trial med min hund. De är envisa och tröttnar snabbt och man blir för tråkig i träningen, men det är kul att allting inte går på räls. Man får tänka en del när man tränar ^^
Man ser inte så många dalmatiner på apellplanen och jag kan inte svara på vad det beror på. Det är trots allt en ras som ogillar att bara ligga och slöa hela dagarna. Min hund blir alldels tokig av glädje när jag tar fram klickern eller spårlinan.
Mentaliteten varierar lite mellan kennlarna skulle jag kunna tro. De flesta avlar bara på uts. meriterade hundar, vilket är tråkigt. Är du ute efter en dalmatiner kan jag skriva lite om vad jag vet om de olika kennlarna i ett PM när det närmar sig.
Min hund jagar inte, vilket jag tycker är skönt. Är hon lös ute i skogen går hon hela tiden i närheten av mig och håller alltid koll på var jag är. Hon sticker inte.
Är vi ute och rider håller hon sig vid hästens vänsta sida.

Jag är helt borta ikväll, men det finns flera dalmatinertrådar här på buke. Annars kan du gå in på www.dalmatiner.forum24.se...det forumet är jag beroende av. Massor med dalmatinermänniskor ^^
Annars är ett hett tips att åka på utställningar och prata med folk. I vilken del av Sverige bor du?

Det där om proteinet har jag aldrig hört. Min hund får Royal Canin och mammas hund Magnusson. Däremot har jag hört att man ska undvika att ge dem kyckling eftersom de kan bli gula i pälsen av det.

Hej ! Å va kul att prata med någon "vettig" ja men ja har ju läst allt om dem och allt passar så bra in på mig! Att de är så allround och just det: att de springer med hästen, det var det ja fick upp ögonen för först, att de är hästhundar från början och har sprungit med vagnarna förr i tiden, och road trail vill ja verkligen prova, ja tränar ju inför distans nu, och det vore så bra att ha en.. och som de säger att de är glada och pigga ute men lugna när de kommer in.. (om de fått ut all energi förstås)
Men tack då ska ja gå in o titta, ja, jag har märkt att det är många kennlar som bara avlar på exteriören har kollat alla kennlar på dalmatiner sidan + T-cart och några andra ja länkat vidare till.
Men ja vill ju ändå samspela ihop d där eftersom jag ska ha en tik så vill ja ju ha en fin tik med bra resultat på utställing som jag sedan ska ta en kull på och behålla en ny tik, så ska ja bara ha en massa dalmatiner!! fast ja vill vänta så länge som möjligt med kullen, men de säger att man inte får vänta för länge innan man tar den första.. aja måste gå o sussa nu.. Kramar

Jag ska troligen ta en kull på min tik nästa vår.
Jag ska bara hitta en hane först ;)

Ja, det där med 120 km/h utomhus och still inomhus stämmer precis!
Min hund springer som en tok utomhus men sover så fort hon kommer innanför dörren. Det som är så skönt med henne är att trots att hon är omplacerad två gånger tidigare är hon så lugn. Jag har med henne på mitt gymnasium med hundinriktning och det fungerar jättebra!

Det är väl snarare puriner dalmatiner kan vara känsliga för och det finner man kött. Kött kan dock innehålla mer eller mindre puriner så vissa typer av kött kanske man ska hålla sig borta från, men detta är bara vad jag har hört. Har ingen djupare kunskap om det.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka