Dammavskiljt spån vs 'vanligt' spån

aiquen

Trådstartare
Är det någon som kan förklara skillnaden mellan kutterspån man köper dammavskiljt och med det betydligt billigare kutterspånet man kan få tag i direkt på sågverket?

Att det ska damma mindre, förstår jag ju, men ÄR det verkligen någon skillnad eller är det mest att det 'låter bättre' med dammavskiljt, men egentligen inte är så stor skillnad?

Tacksam för svar!

Sv: Dammavskiljt spån vs 'vanligt' spån

hmm jag får inte tag på kutterspån på något sågverk, därifrån brukar det vara råspån.. råspånet är mer småbitar och kutterspånet är flingor.. jag tycker att kutterspånet dammar mer trots dammavskiljning.. gillar råspånet bäst..

Jag köper gärna spån (hämtar kutterspån) direkt från sågen men en del verkar sky det som pesten. Huvudsaken att det är torrt när man hämtar det. Jag märker ingen större skillnad mellan det och balat spån.

jag tycker de dammar likförbenat båda alternativen.
Jag köper i balar idag och de dammar någe fruktansvärt när man mockar :crazy:
Sen hostar min häst då de dammar till när hon går i boxen.Så de blir till att byta till halm

Det dammavskiljda spånet som man köper tex på granngården saknar det finaste dammet som finns i det man köper från sågverk. Prova att ta lite i handen av båda och jämföra. Sen är det ju stor skillnad på spån från olika ställen, en del ställen kan ha så bra spån att det nästan är som dammfritt. Tyvärr så blir det dammfria också mer dammigt när man haft det ett tag i boxen, eftersom hästen ligger på spånet och mosar det till mindre bitar...

Ett elände att ha hosthäst...

Jag har spån alt. torv som bädd i botten till mina hästar och halm över. Där jag hämtar spån blåser de spånet från ett rum till ett annat så det mesta dammet separeras eller ligger i botten av spånhögen.

Har testat diverse olika varianter av spån från Granngården + från en såg och det i särklass minst dammiga är Stabens. Ok för att det är högst pris på en pall sånt (GG), men så är de säckarna mera välpackade och tyngre också så i realiteten skiljer det förmodligen till Stabens fördel.

Torra årstider kan vi vattna spånet en aning, det gör stor skillnad.

Jo, det har du rätt i. Det är nog råspån jag menar.. Och jag tycker DET dammar nåt otroligt. :crazy:

Jag har använt spån från sågverk (i tidigare stall) och tycker det dammar betydligt mer än spånet (på balar).

Odie skrev:
Ett elände att ha hosthäst...

Ja, det ska gudarna veta. Suck.
Vet varken ut eller in. Hade tänkt köpa dammavskiljt spån nu då till alla hästarna, men är det ingen större skillnad när det gäller dammet, så är det ju ändå en oehörd skillnad prismässigt och då vete tusan... :confused:

Elektron skrev:
Jag har spån alt. torv som bädd i botten till mina hästar och halm över. Där jag hämtar spån blåser de spånet från ett rum till ett annat så det mesta dammet separeras eller ligger i botten av spånhögen.

Så är det såvitt jag vet inte på 'mitt' sågverk. Där åker allt ner från ett rör i en enda hög. Sist vi var där och hämtade var det en stor dammhög/sågspånshög över nästan allt 'det fina spånet'.

Fast vi kunde ta i kanten där det till synes inte var lika dammigt...

ang skrev:
Har testat diverse olika varianter av spån från Granngården + från en såg och det i särklass minst dammiga är Stabens. Ok för att det är högst pris på en pall sånt (GG), men så är de säckarna mera välpackade och tyngre också så i realiteten skiljer det förmodligen till Stabens fördel.

Torra årstider kan vi vattna spånet en aning, det gör stor skillnad.

Stabens? Är det det som säljs på Granngården?

Allt spån i balar är ju inte av samma kvalitet!!! Granngårdens tex har inte det fina dammet, men vi köpte balat spån från ett annat ställe och det var precis lika dammigt som det vi köpte på lösvikt.

Jag tycker ABSOLUT att det är värt att lägga extra pengar på Granngårdens spån, det är inte optimalt men det känns i alla fall bättre än allt annat spån vi provat.

jag har använt
halm: jättebra och dammfritt med jobbigt att mocka i
råspån: överrlägset bäst,dammar inte lättmockat men tyvärr fryser det ett :devil: på vintern,man är helt slut av att hacka spånbitar
spån i bal ex.granngården: dyrast men praktiskt,lätt att spåna med dammar inte
sågspån från sågverk: billigast, dammar något hemskt otroligt,alla saker i stallet blir täckta av damm,hästar+människor får besvär med luftvägarna.
summa kardemumma: använder just nu spån i bal blir dyrt med 4 hästar,skulle helst ha råspån men har ingen stans att lagra det nu tyvärr.

Granngården hos oss säljer flera olika märken på spånbalarna. Har testat lite olika men märket Stabens är det bästa. Förvisso det dyraste per bal, men balarna är tyngre och mera välpackade så det räcker faktiskt längre.

Ooo de låter ju kanon vad ger du frör de spånet??

Jag använde Stabens innan men ibland var det bra för att vara jättedammigt nästa gång. Numera köper jag Wisswoods som alltid har samma kvalité. Mycket bra. Har provat några billiga varianter från Granngården men när hästarna liknar snögubbar på morgonen vet man att det är i det dammigaste laget.

Köper spån balar eftersom min häst hostar av spån direkt från sågen. Det man köper i balar är ofta "damsuget". Det är oftast billigare att köpa direkt från sågen men mer jobb om man ska packa det själv.
Min vet rekomenderade mig att använda "damsuget" spån. Han sa att det värsta man kan ställa en host häst på är halm...

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 469
Senast: mamman
·
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
681
Senast: Fetaost
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 084
Senast: Blyger
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 244
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka