Dammfri oparfymerad klumpbildande kattsand?

@Pudlan har du provat träpellets? Jag använde cat’s best ett tag och tyckte det var toppen ang noll damm, fräschhet och hållbarhet. Tyvärr flyger det runt något alldeles förskräckligt när mina krafsade (har öppna lådor), men om man har låda med huv/högre kanter osv kan det problemet ju säkert vara mycket mindre.
 
Finns det någon kattsand som inte dammar?
Har oparymerad Ever Cleen men den dammar alldeles för mycket.

Önskvärt att sanden inte ska bytas ut var 4:e vecka. Inga kristaller.

Katt damenn gräver mycket,
och en dag efter dammsugning ser det ut som man saltat redigt för att smälta 20 cm is..fast det är kattsand på golvet.

Ska titta och se vilka av de föreslagna damfria sorterna som finns skapligt i närheten.

Tack för alla förslag❣️

Men spola inte ner nått från kattlådan i avloppet!
 
De är fel- våra reningsverk är bara gjorda för människors kiss och bajs.

Sen kan kattströ göra stopp i avloppet, men det är bra för spolbils firmorna men dyrt.

Vad luktar ströet för något?
Söker något utan doft.

Sågspån efter att den används, luktar faktiskt gott!
 
Jag använder Latz sand. Klumpar bra, dammar lite och luktar inget. Har inte bytt sand en enda gång sen februari och det luktar inget. Använder knappt en kartong per månad.
 
@Pudlan, @MissFideli mfl: Tack för flertalet uppläxanden ang att spola ner bioträpellets i toan när det står på direktiven att man kan göra det :up: Personligen lovar jag att jag inte har för vana att spola ner några konstigheter i toaletten, inkl kondomer och diverse märkligheter folk annars har för vana att göra. Jag ser nog inte heller att det är dödsstraff på just bioträpelletserna i fråga jmf med alla klorin/rengöringsmedel som folk använder för att städa sina toaletter med dagligen dags. Men om det känns bättre så lovar jag att jag trots direktiven inte skall göra det någon mer gång.
 
@Pudlan, @MissFideli mfl: Tack för flertalet uppläxanden ang att spola ner bioträpellets i toan när det står på direktiven att man kan göra det :up: Personligen lovar jag att jag inte har för vana att spola ner några konstigheter i toaletten, inkl kondomer och diverse märkligheter folk annars har för vana att göra. Jag ser nog inte heller att det är dödsstraff på just bioträpelletserna i fråga jmf med alla klorin/rengöringsmedel som folk använder för att städa sina toaletter med dagligen dags. Men om det känns bättre så lovar jag att jag trots direktiven inte skall göra det någon mer gång.

"Uppläxningen" (eller info som andra skulle kalla det) är ju rätt viktig med tanke på våra reningsverk. Men som jag skrivit så undrar jag hur det ens kan få stå på förpackningen att det är tillåtet.
 
@MissFideli jag kan förstå att det slinker igenom på ett märke som Cat's best, som inte är svenskt. De har tex i finstilt med en * att det finns ett undantag för en delstat där det inte är tillåtet (Kalifornien).

Däremot så har ju Granngården sitt eget bioströ och även i deras instruktion står det att det är godkänt att spola ner.
 
"Uppläxningen" (eller info som andra skulle kalla det) är ju rätt viktig med tanke på våra reningsverk. Men som jag skrivit så undrar jag hur det ens kan få stå på förpackningen att det är tillåtet.
Det står inte att det är tillåtet, det står att det är tekniskt möjligt.

Dåligt (eller smart -beroende på vad man vill uppnå) formulerad information, men vem skulle förbjuda och på vilka grunder? Försäljningsargument som framställs som "information" med snett urval och vinklad presentation är inte direkt en ovanlig företeelse...
 
Det står inte att det är tillåtet, det står att det är tekniskt möjligt.

Dåligt (eller smart -beroende på vad man vill uppnå) formulerad information, men vem skulle förbjuda och på vilka grunder? Försäljningsargument som framställs som "information" med snett urval och vinklad presentation är inte direkt en ovanlig företeelse...

Det vore väl rätt logiskt om det stod att det inte var tillåtet - ang. din fråga på vilka grunder.:up: Det brukar vara rätt noga med miljölagar.
 
Precis så smidig är ju Cats best också som jag nämnde tidigare - otrolig hållbarhet och fräsht i lådan - luktar så gott ! Samt då komposter-och nedspolningsbart. Jag önskar verkligen det inte blivit ohållbart för mig pga grävande katter! 😞

Du får skaffa en låda som de hoppar ner i - då kan de gräva hur mycket som helst. Mina är riktiga grävmaskiner och de lådorna funkar toppen
 
Det vore väl rätt logiskt om det stod att det inte var tillåtet - ang. din fråga på vilka grunder.:up: Det brukar vara rätt noga med miljölagar.
Om det var lagar, men nu är det inte det.
Formellt är det svårt att pålägga en produktleverantör ansvar för att redovisa vad en annan tjänsteleverantör som konsumenten använder har för användarvillkor på sina tjänster.

Även om det är formaliserat i kommunala reglementen etc. som i praktiken är väldigt likartade, så är det fortfarande teoretiskt 290 helt orelaterade regelverk. Det går dessutom att hävda att informationen är relevant för de som själva kan bestämma vad de belastar sina egna system med...

Oavsett hur önskvärt det är så tror jag inte det är genomförbart. De kan försvara sig med att det inte är något direkt ljug i den infon som är nu. Att du sen råkade missta det som de säger är möjligt för att vara lämpligt var inte aaalls deras avsikt... (Självklart vet de att om de skriver tydligare så köper X personer konkurrentens sand med sämre formulerad info och spolar ner den istället.)
 
@Pudlan, @MissFideli mfl: Tack för flertalet uppläxanden ang att spola ner bioträpellets i toan när det står på direktiven att man kan göra det :up: Personligen lovar jag att jag inte har för vana att spola ner några konstigheter i toaletten, inkl kondomer och diverse märkligheter folk annars har för vana att göra. Jag ser nog inte heller att det är dödsstraff på just bioträpelletserna i fråga jmf med alla klorin/rengöringsmedel som folk använder för att städa sina toaletter med dagligen dags. Men om det känns bättre så lovar jag att jag trots direktiven inte skall göra det någon mer gång.

Typ halvt kl.
Nu är det inte riktat direkt mot dig men eftersom du tog upp det här med direktiven på påsen. Dom tar ju inte hänsyn till reningsverken, dom ser bara att det löser upp sig i vatten och då "räcker det". Finns ju tom toarullar som det står på att du kan spola ner i toan men det ska man ju inte göra ändå.
Jag tycker det är så himla fult av företagen att skriva ut att man kan spola ned i toan utan att få godkännande från reningsverken, borde finnas någon stämpel med godkännande om dom ska få göra det.

TS. Efter att ha kört på nu med Intersand Classic (dammar lite så inte perfekt, klumpar inte så bra) och Tigerino (dammar mycket mer men klumpar bättre) så fick jag för mig att prova Cat's Best igen, och blev lite chockad över att det inte ens dammade när jag tömde från säcken till lådan.
 
Appropå Cats Best - någon som vet vad det är för skillnad på Öko Plus och Original? Jag har googlat mig till att Öko Plus är "föregångaren" men har inte förstått vad som faktiskt skiljer dem åt.
/Totalt vilse i kattsandsdjungeln :laugh:
 
Finns det någon kattsand som inte dammar?
Har oparymerad Ever Cleen men den dammar alldeles för mycket.

Önskvärt att sanden inte ska bytas ut var 4:e vecka. Inga kristaller.

Trevligt att det är då många som har synpunkter på kattsanden. Sen är det synd att så mycket sand dammar eller är parfymerade.
Följer inläggen det är intresant.
 
Typ halvt kl.
Nu är det inte riktat direkt mot dig men eftersom du tog upp det här med direktiven på påsen. Dom tar ju inte hänsyn till reningsverken, dom ser bara att det löser upp sig i vatten och då "räcker det". Finns ju tom toarullar som det står på att du kan spola ner i toan men det ska man ju inte göra ändå.
Jag tycker det är så himla fult av företagen att skriva ut att man kan spola ned i toan utan att få godkännande från reningsverken, borde finnas någon stämpel med godkännande om dom ska få göra det.

TS. Efter att ha kört på nu med Intersand Classic (dammar lite så inte perfekt, klumpar inte så bra) och Tigerino (dammar mycket mer men klumpar bättre) så fick jag för mig att prova Cat's Best igen, och blev lite chockad över att det inte ens dammade när jag tömde från säcken till lådan.

Det är ju också så, kom jag på, att har man inte kommunalt avlopp utan eget, så kanske nedspolad "sand" gör mindre skada.
Men jag tycker ändå det är en onödig grej att skriva ut.
 
Det är ju också så, kom jag på, att har man inte kommunalt avlopp utan eget, så kanske nedspolad "sand" gör mindre skada.
Men jag tycker ändå det är en onödig grej att skriva ut.

Ja det är dumt skrivet på kattsanden att det är ok att spola ner i wc.

Spola ner i eget avlopp är lika illa. Det kommer oftast till reningsverket så småning om ändå.
Klumpbildande sand ( löser inte upp sig då lätt) fastnar lätt i svackor eller skarpa svängar i rör eller i annat som redan börjat fastna i ev avloppsrör. Det bygger på allt efter som.
Då blir troligt ett ordentligt stopp som man kanske inte kan lösa själv utan kan behöva en spolbil till att lösa stoppet.
Det blir väldigt dyrt i slutändan.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har, av ren bekvämlighet handlat min kattsand på närliggande livsmedelsbutik (Ica, Coop, Willys), vanlig typ klumpbildande sand. Nu...
2
Svar
27
· Visningar
2 312
Senast: Account
·
Övr. Katt Jag har funderat på något miljövänligare än kattsand till katterna, och när vi var ute och handlade hittade vi en låda med gallergolv...
Svar
19
· Visningar
1 453
Senast: MJLee
·
Övr. Hund Jag måste köpa ny bil (haft förmånsbil och ska nu byta jobb) och vet inte riktigt vad jag ska ha. Just nu har vi tre fyrbenta, jag har...
Svar
0
· Visningar
270
Senast: attheedge
·
Katthälsa Jag har skrivit om att Kjellie grävt i min mans stora chilikrukor. Jag har tänkt att han antagligen är osäker/stressad eftersom han nyss...
Svar
6
· Visningar
1 428
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp