Dammfri oparfymerad klumpbildande kattsand?

Ja det är dumt skrivet på kattsanden att det är ok att spola ner i wc.

Spola ner i eget avlopp är lika illa. Det kommer oftast till reningsverket så småning om ändå.
Klumpbildande sand ( löser inte upp sig då lätt) fastnar lätt i svackor eller skarpa svängar i rör eller i annat som redan börjat fastna i ev avloppsrör. Det bygger på allt efter som.
Då blir troligt ett ordentligt stopp som man kanske inte kan lösa själv utan kan behöva en spolbil till att lösa stoppet.
Det blir väldigt dyrt i slutändan.

Pratade med en rörmockare om kattsand och att det står på paketen att de kan spolas ner i wc.
Trodde rörkrökarn skulle gå upp i atomer.
Han hade precis varit i ett hyreshus med stopp o avloppet. De hade fått bila upp golvet i källaren och bytt rör och haft stora hilti maskinen för att borra upp en passage i röret.
Kattsanden blir som cement i vatten och klumpar i hop sig i svackor och svängar av rören.

Så big no no med kattsand i avloppet.
 
Pratade med en rörmockare om kattsand och att det står på paketen att de kan spolas ner i wc.
Trodde rörkrökarn skulle gå upp i atomer.
Han hade precis varit i ett hyreshus med stopp o avloppet. De hade fått bila upp golvet i källaren och bytt rör och haft stora hilti maskinen för att borra upp en passage i röret.
Kattsanden blir som cement i vatten och klumpar i hop sig i svackor och svängar av rören.

Så big no no med kattsand i avloppet.

Fast de sorters kattströ som nämnts tidigare är inte sand utan en sorts träpellets
 
Fast de sorters kattströ som nämnts tidigare är inte sand utan en sorts träpellets

@Pudlan fast det är precis som påtalas inte öht den lerbaserade sanden som avses öht . Här pratar vi ”pappers material”. Du drar paralleller till annan kattsand ang stopp i rören som inte är tillnärmelsevis detsamma. Jag förutsätter att ALLA vet att man givetvis inte kan spola ner sand/lerbaserat kattströ i toaletten ? Det står heller inte på sådant material att man kan det !
 
Senast ändrad:
@Pudlan fast det är precis som påtalas inte öht den lerbaserade sanden som avses öht . Här pratar vi ”pappers material”. Du drar paralleller till annan kattsand ang stopp i rören som inte är tillnärmelsevis detsamma. Jag förutsätter att ALLA vet att man givetvis inte kan spola ner sand/lerbaserat kattströ i toaletten ? Det står heller inte på sådant material att man kan det !

Allt pappersmaterial löser inte upp sig i vatten så nog kan det fastna och bilda klumpar, det är ju därför man endast ska spola ner just toapapper och inget annat papper.
 
@Pudlan fast det är precis som påtalas inte öht den lerbaserade sanden som avses öht . Här pratar vi ”pappers material”. Du drar paralleller till annan kattsand ang stopp i rören som inte är tillnärmelsevis detsamma. Jag förutsätter att ALLA vet att man givetvis inte kan spola ner sand/lerbaserat kattströ i toaletten ? Det står heller inte på sådant material att man kan det !

Ursäkta!
Jag vet mycket väl att bentonit sand inte ska spolas ner.

NEJ alla vet inte att kattsand klumpbildande eller inte inte klumpbildande kattsand får spolas ner!

Ingen kattsand skall spolas ner enligt reningsverkets info där jag bor. Har faktist frågat efter detta att det står att sanden går att spola ner.

Rörmokaren berättade hur det hade varit i ett hyreshus.
Tyckte jag kunde dela med mig av dennes ena erfarenhet om hur det kan bli.

Men tråden startades för jag söker dammfri klumpbildande kattsand. Och sand sökte jag inte pellets.

Nu slutar jag denna tråd.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har, av ren bekvämlighet handlat min kattsand på närliggande livsmedelsbutik (Ica, Coop, Willys), vanlig typ klumpbildande sand. Nu...
2
Svar
27
· Visningar
2 268
Senast: Account
·
Övr. Katt Jag har funderat på något miljövänligare än kattsand till katterna, och när vi var ute och handlade hittade vi en låda med gallergolv...
Svar
19
· Visningar
1 443
Senast: MJLee
·
Katthälsa Jag har skrivit om att Kjellie grävt i min mans stora chilikrukor. Jag har tänkt att han antagligen är osäker/stressad eftersom han nyss...
Svar
6
· Visningar
1 421
Senast: Bapelsin
·
Katthälsa Tjipp. Relaterat til att tant Spiggson (cornish, 10 år) fått alltmer problem med svamp och sårigheter* i tassarna på äldre dar överväger...
Svar
11
· Visningar
1 098
Senast: Nahar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp