Alla textiler förvaras i sovrummet. När vi tar in och ut ur garderoberna flyger det damm överallt. Små fina partiklar som virvlar runt.
Menar du kläder, handdukar, lakan etc.? Jag har en garderob med kläder i sovrummet, märker inte av något dam när jag öppnar garderoben. I anslutning till sovrummet finns två andra garderober men mina resterande kläder samt handdukar och lakan etc. Märker inte av något dam när jag öppnar/stänger dom heller... Jag har dock en robotdammsugare men i sovrummet går den bara på torsd-söndag när min hund är hos mig. Gällande trösklar har min robotdammsugare tyvärr svårt med tröskeln in till sovrummet (går med extra list men som du skrev ovan ser det inte så snyggt ut).

Men, kanske kan ni testa att vädra allt som finns i garderoben och då låta det vädra helst i 10 timmar och torka/städa garderoben ren innan ni hänger/lägger in allt igen. Samt sen även testa, om ni har möjlighet, att torktumla tex handdukar och lakan och se om det hjälper.
 
Menar du kläder, handdukar, lakan etc.? Jag har en garderob med kläder i sovrummet, märker inte av något dam när jag öppnar garderoben. I anslutning till sovrummet finns två andra garderober men mina resterande kläder samt handdukar och lakan etc. Märker inte av något dam när jag öppnar/stänger dom heller... Jag har dock en robotdammsugare men i sovrummet går den bara på torsd-söndag när min hund är hos mig. Gällande trösklar har min robotdammsugare tyvärr svårt med tröskeln in till sovrummet (går med extra list men som du skrev ovan ser det inte så snyggt ut).

Men, kanske kan ni testa att vädra allt som finns i garderoben och då låta det vädra helst i 10 timmar och torka/städa garderoben ren innan ni hänger/lägger in allt igen. Samt sen även testa, om ni har möjlighet, att torktumla tex handdukar och lakan och se om det hjälper.
Vi har allt i garderober i sovrummet ja. Allt från handdukar till julgardiner.
Vi har ingen torktumlare, annars hade jag kört allt i den (och dessutom fått bort envis kattpäls). Upplever att det dammar mer när vi byter sängkläder eller härjar runt i garderoben en någon anledning.
Har ingenstans att hänga ut tvätt heller tyvärr.
 
Glöm inte sängen. Skaka kuddar o sänklader ofta. Häng ut för vädring, går att hänga ut genom fönstret . Även gardinerna .Använd madrassöverdag som skakas ofta. Dammsug madrassen. Klä inte på/ av dig i sovrummet. Upplever också att det är dammigt i sovrummet.
 
Glöm inte sängen. Skaka kuddar o sänklader ofta. Häng ut för vädring, går att hänga ut genom fönstret . Även gardinerna .Använd madrassöverdag som skakas ofta. Dammsug madrassen. Klä inte på/ av dig i sovrummet. Upplever också att det är dammigt i sovrummet.
Jag kan inte hänga ut genom något fönster, då följer det med en katt eller två ;) skakar gör vi varje vecka när vi byter sängkläder. Byta kläder i ett annat rum blir bökigt med tanke på att garderoberna är i sovrummet..
 
Våttorka gör vi, men kanske inte så ofta som vi borde. Det går inte komma åt så mycket i rummet pga sängen, men kanske gör det skillnad ändå.

Jag har aldrig fått råd att inte dammsuga, tvärtom faktiskt. Dammsug oftare har läkaren sagt.
Tycker också att våttorkning tar mycket mer av dammet än dammsugning. Min veckostädning är först en torrmoppning som tar upp merparten och sedan en våtmoppning som då tar upp massor av det riktigt småttiga när det andra är borta.

Och det ska inte vara en garnmopp utan en platt med löstagbar trasa. Ett bara moppskaft som går att vrida i alla vinklar gör mycket för hur man kommer åt.

Dammsugaren använder jag endast då och då för de tyngre sakerna och sådant som inte fastnar mot ludd/fukt, som smågrus och vedfnas.
 
Ang. dammsugning så märkte jag skillnad när jag köpte ny dammsugare. Hade inte särskilt dammigt innan i denna lägenhet men köpte nån dammsugare med allergimärkning som skulle släppa ut mindre damm och det var faktiskt stor skillnad mot gamla.

Så jag tror på bra dammsugare och torktumlare för att få mindre damm.
 
De är ca 2,5 cm i ena kanten, lite lägre i andra. Har sett att det finns speciella "ramplister" man kan sätta dit, men jag tycker det blir så fult :angel:
Listerna blir för breda liksom.
Annars kan man ju också använda roboten som en liten assistent under själva städningen. Vi har för stökigt hem för att kunna köra vår robot på schema så jag brukar säkra ex ett av barnens rum, lyfter dit dammsugaren stänger dörren och sedan går jag och städar badrummet ex, när roboten är klar släpper jag lös den i nästa rum etc medan jag gör något annat.
 
Annars kan man ju också använda roboten som en liten assistent under själva städningen. Vi har för stökigt hem för att kunna köra vår robot på schema så jag brukar säkra ex ett av barnens rum, lyfter dit dammsugaren stänger dörren och sedan går jag och städar badrummet ex, när roboten är klar släpper jag lös den i nästa rum etc medan jag gör något annat.
Känner jag mig själv rätt kommer det inte bli av att den används då tyvärr. Jag är lite antingen eller; helt automatiskt eller göra det själv. Inget mellanting.
 
Ja, katterna har tillgång till hela huset. Sover ofta i sängen med oss.

Ventilationen är sådär i hela huset. Självdrag. En ventil över varje fönster (ett fönster i sovrummet), står öppna året om.
Hur ser frånluften ut? Inte helt ovanligt att frånluften ska gå genom skorstenen men att effekten avtar när värmekällan byts till t.ex el, bergvärme osv.
 
Hur ser frånluften ut? Inte helt ovanligt att frånluften ska gå genom skorstenen men att effekten avtar när värmekällan byts till t.ex el, bergvärme osv.
Vet faktiskt inte. Finns lite ventiler i väggarna på några ställen som verkar vara kopplade till skorstenen.
Det byttes från olja till bergvärme för ca tio år sen.
 
Vet faktiskt inte. Finns lite ventiler i väggarna på några ställen som verkar vara kopplade till skorstenen.
Det byttes från olja till bergvärme för ca tio år sen.
Då kan det vara så att ni behöver fläska på frånluften lite för att få bättre cirkulation. Jag har fått lära mig att det är värmen i skorstenen som får igång cirkulationen där. Jag kan tänka mig att t.ex paxfläktar (gärna såna som känner när det finns behov att startas) kan vara ett bra val om man inte vill lägga en förmögenhet på det. Personligen hade jag dock tagit in en som kan ventilation och kan göra en mätning samt sätta eventuella nya frånluftsdon som passar. Det är värt det i slutändan då det kan vara det som räddar er från både hälsotrubbel och mögel på vind etc.
 
Då kan det vara så att ni behöver fläska på frånluften lite för att få bättre cirkulation. Jag har fått lära mig att det är värmen i skorstenen som får igång cirkulationen där. Jag kan tänka mig att t.ex paxfläktar (gärna såna som känner när det finns behov att startas) kan vara ett bra val om man inte vill lägga en förmögenhet på det. Personligen hade jag dock tagit in en som kan ventilation och kan göra en mätning samt sätta eventuella nya frånluftsdon som passar. Det är värt det i slutändan då det kan vara det som räddar er från både hälsotrubbel och mögel på vind etc.
Ja vi har funderat på det. Gjorde en radonmätning när vi flyttade in, men firman vi kontaktade efter det tyckte inte vi behövde göra något.
Det står på "att fixa" listan
 
Ja vi har funderat på det. Gjorde en radonmätning när vi flyttade in, men firman vi kontaktade efter det tyckte inte vi behövde göra något.
Det står på "att fixa" listan
Bra, det är viktigare än man tror att det är rätt inställt. Förhoppningsvis kan det vara en del av lösningen på dammproblemet också.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Misstänker att jag drabbats av kattallergi, inte så lyckat när man har fyra katter hemma. Märker det främst när favoritkatten legat på...
Svar
9
· Visningar
1 219
Senast: sthu
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 919
Senast: Yrsel
·
Ridning Jag är tretton år och rider på ridskola och har gjort i runt 4 å, vet inte hur det är på era ridskolor men på vår kan man bli fodervärd...
Svar
14
· Visningar
2 687
Senast: Badger
·
Hemmet Alltså jag blir inte klok på detta. Varje gång jag kör 40 tvätt så luktar kläderna unket. Ja, jag kör tvättmaskinens rengöringsprogram...
2
Svar
38
· Visningar
6 058
Senast: Riru
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp