Sv: DAMP/ADHD?? Erfarenheter??
bra svar-speciellt det där emd tat det är faktikst ingen störning utan ett nromalt peronlighetsspektra som ibland inet får den stöd personen behöver eller hur man nu skall säga
ni kan ju tänak er Pippi långstrump som vuxen

kanmeddela att jag ibland tittar mig i spegeln o undrar

(för er som inet fattar så är jag rödhårig o kan ha rakt utsående flätor-utan ståltråd..)
Ni har tur,ert barn är tjej.
De har oftast lättare att ta sig fram med sina små problem(vägrar kalla det avvikelser)
Generellt så kan jag säga att det som verkar som problem i ungdom o tonår brkar bi mykcte,mycket bättre när man når mogen ålder ,på gränsen hos de flesta till att vara bara spårav diagnos.
Det r två saker ni skaöll tänaka på,te förresten
Ungen är frisk,ungen har bara en annorlunda wirad hjärna
det finsn många och stor afördelar med att ha den typen av hjärna,det komer ni se under årens lopp.
Det fins också nackdelar,mend et finns det med att ha "revisorspersonlighet" också,eller vara 20 år o vilja synas i TV eller något annat av alla de personlighetsdrag vi kan ha.
Det som är viktigt är att hon redan nu får träna på det som hon är mindre bra på,och dte som är viktigt för henen som vuxen.mao...organisation,koncentration,motivering och planering. det brukar vara dte som brsister i och med att hjärnan beter sig splittrat.
mao så skall hon lära sig att planer aktiviteter redan nu.hon skal lär asig planera ekonomi,på henen segen nivå redan nu..hon skall lära sig att kontroller aimpulser o begränsad hämningskontroll redan nu(dvs ha tråkigt,gör a jobbiga saker för att få dte hon vil ha,och lära sig att man säger helst nej först,till sman tänkt efter om det är smart att göra saker/köpa saker osv)
ni bör gra ett ntelligenstest så ni ser om dagdrömmeriet inte bara är att hon är extreminteligent o har tråkigt i skolan..
Ni bör planera henen skost så ni drar ner ax på sockret,lägger på långvarig energi så hjärnan får bränsle o lär henn e hur man använder druvsocke om mman "zonar ut" eller blir trött i skolan
lär henen att ta pauser.
Något som också är viktigt är att förstå hur barnen /vuxna läser av sin omgivning.
Det kan händ aatt hon får anna diagnos också,och dte r inget att gråta över...
TYDLIGHET är den röd alinjen..det skal vara som att ge ungen en handbok till verkligheten.
så här vill folk bli bemötta,så här säger man.om man känner den människan så väl så kanman säga dte här o det här.Det här kan folk tycka o gör aom du bara störtar på dem(fula gubbarsnacket är väl rätt lämpligt)
Naivitetetn är rätt slående för barn med dne här typen av personlighet o hon br skyddas/utbildas för att inte bi för utnyttjad/mobbad.
jag kan rekommendera,omni läser engelska Temple Grandin.en autistisk kvinna som har gjort genialiska lösnigar på ett smalt område..mycket där kan appliceras på andra NP funktionshinder.finnspå bibblan,ehnnes böcker..annars Oliver sachs En antropolog på mars
tycke ni fortfarand esynd o ungen efter att ha läst den boken så sök hjälp

för er själva alltså..
många blir rätt framgångsrika inom sitt område,en del bir olyckliga,mend et beror på självkänslan,kärleken de fåt och hr de kunnat tackla isn a problem.
Det finsn många bra böcker om NP funktinshinder på svensska,kolla p bibblan
dte här är ingen dödsdom,det här är inte farligt
det kan finnas mycket,mycket som hon har fördelar jämfört emd andra människor..
ta fast a påd et hon är bra på,älska ungen o stöd upp henne på det honbehöver hjälp med
Thina