Dansar med vargar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dansar med vargar

Min frågeställning har ingenting med samer som folk att göra.
Men varenda gård som bytte ägare på 17 och 18 hundratalet dokumenterades med ägare, köpare o papper. alltså kräver jag naturligtvis att ägaren som säljer eller skänker mark i slutet av 1800talet kan visa hur han kommit över marken eller hur:cautious:

för drar sig inte storebror att köra över folk på det viset så dröjer det inte länge innan de försöker igen. Strandskyddslagar o det fria fisket är ju bevis för statens inställning till ägande....

Så länge du inte köper mark av en same så kommer du nog inte få mer problem än normalt.

Så länge du inte köper mark av en same så kommer du nog inte få mer problem än normalt.

Köper jag mark av en same så registreras detta, beskattas detta och man kan om 200 år bekräfta att det hänt, varför ska man då inte ställa samma krav på den svenska staten?:D

Köper jag mark av en same så registreras detta, beskattas detta och man kan om 200 år bekräfta att det hänt, varför ska man då inte ställa samma krav på den svenska staten?:D

Så tillvida att samen har mark att sälja.

Kan man inte?
Menar du att när staten säljer mark, privat som till industrinäringen så upprättas inga kontrakt? Inga pengar byter ägare? Inga jurister är inblandade? Inga banker är inblandade? Inga myndigheter är inblandade?

Så tillvida att samen har mark att sälja.

Kan man inte?
Menar du att när staten säljer mark, privat som till industrinäringen så upprättas inga kontrakt? Inga pengar byter ägare? Inga jurister är inblandade? Inga banker är inblandade? Inga myndigheter är inblandade?

Den mark som vissa samebyar beskattades för disponerades ett antal år senare av staten och det finns inga papper som bekräftar den transaktionen.

genom dokument framkommer dock att marken beskattades = att någon ägde marken.....tills någon stal den:nailbiting:

och det bevisar vad, att besiktningsmannen är en människa och kan ha fel.

Taskigt för fårägaren, ersättningen uteblir och en rättsprocess kommer i dess ställe för att avtvinga hundägaren ersättning...Och det finns alltså bevis att det inte var varg?

Vari ligger det taskiga i att rätt part ska ersätta för rivna får? Det är trist att inte få ersättning för rivna får på ett enkelt sätt, men taskigt? Ska man tilldöma vargen ansvar oavsett för att det synd om fårägaren?

Jag tror snarare att vargarna anses som skyldiga för ofta just för att besiktningsmannen kan tycka det är synd om ägaren annars.

Demokrati handlar väl om att de människor som berörs ska bestämma .
Vi väljer våra representanter som i sin tur ska utföra det vi valt dem för.
Att föra ned processen närmare folket ser jag som positivt, att folk i just den eller den förorten ska ha makten att själva välja hur de vill genomföra förändringar. Samma anser jag ska gälla i kommunerna, om folket där accepterar gruvdrift , fine då ska den tillåtas, om inte så ska det vara stopp.
Samma sak anser jag ska gälla förvaltningen av våra viltstammar. Vill man i en kommun ha varg så ska jakten vara förbjuden, om inte så ska vargarna skjutas . närdemokrati med andra ord. Vill sedan staten ha varg i ett område så förhandlar man med kommunen, på samma sätt som om man vill ha ett dagbrott. Och kommunen tar ett demokratiskt beslut om statens erbjudande är acceptabelt eller ej.:sneaky:
Demokrati betyder folkstyre, det blir inget folkstyre om man väljer ut de grupper som får uttala sig i en fråga som även påverkar andra. Det du föreslår är snarare att motverka demokratin.

Vadå gå emot en sådan person?

Vi har ett fungerande valsystem.
Om majoriteten i kommunen vill ha "den starke mannen" så ok eller vill du ha en censor i stockholm som tittar på kommunen Avliden och fastställer att där har man en stark man ergo behöver vi inte ta hänsyn till valresultaten där....ekar lite grann som i gamla DDRO_o

Missförstår jag dig eller är det så att du vill ha en massa småstater i landet, á la USA?
För annars förstår jag inte vad det är som är så fel med att ha den huvudsakliga regeringen (makten) i Stockholm? Hade det varit bättre om Umeå, Kiruna eller Malmö varit huvudstad? Eller tycker du att varje landskap ska utgöra en egen stat med egen "huvudstad" och regering med helt egna lagar? Anser du att man enbart ska behöva betala skatt till det som man själv har nytta av?

Arten "varg" berör större delen av landet, även (den förhatliga?)Stockholmsregionen. Hur vill du dela upp "ansvaret" då? Ska alla utom några kommuner få tycka till? Om kommun A får igenom att varg inte ska finnas där, ska man då klargöra för djuren att nu ska ni minsann flytta till kommun B - stanna där, annars!

Poängen är snarast att det är det enda sättet att få chansen att skjuta varg, det kan finnas lokala majoriteter mot varg men i riket stort är för varg. Det handlar inte om demokrati utan ett strategiskt utspel. Hade det varit tvärt om, att majoriteten i riket varit för vargjakt och komunerna hade bestämmanderättten så skulle llb propagera för centralt beslut.

Missförstår jag dig eller är det så att du vill ha en massa småstater i landet, á la USA?
För annars förstår jag inte vad det är som är så fel med att ha den huvudsakliga regeringen (makten) i Stockholm? Hade det varit bättre om Umeå, Kiruna eller Malmö varit huvudstad? Eller tycker du att varje landskap ska utgöra en egen stat med egen "huvudstad" och regering med helt egna lagar? Anser du att man enbart ska behöva betala skatt till det som man själv har nytta av?

Arten "varg" berör större delen av landet, även (den förhatliga?)Stockholmsregionen. Hur vill du dela upp "ansvaret" då? Ska alla utom några kommuner få tycka till? Om kommun A får igenom att varg inte ska finnas där, ska man då klargöra för djuren att nu ska ni minsann flytta till kommun B - stanna där, annars!

Missförstår jag dig rätt, är du emot att man arbetar för en närdemokrati där människor själva bestämmer om sin närmiljö?
Naturligtvis ska vi ha kvar nationalstaten Sverige, Lagar ska vara de samma över hela riket. regler för strandnära boende, jakt slutförvaring av diverse materiel etc etc ska däremot tas ner på kommunal nivå.

Vad det gäller vargen kan väl inget vara enklare, i kommun A vill man ha varg, där får man inte jaga varg, i grannkommunen vill man inte ha varg, där får man jaga varg. Ungefär som man gör i USA, där får man jaga varg utanför parkerna, men i parkerna är vargen fredad.

Kostnaden betalas av den som vill ha staketet, denna har rätt att söka bidrag. Viste du inte det?

Det låter bra, söka bidrag, i E-län så skulle potten väl räcka till en bråkdel av behovet.

Då är det bättre att göra som de gör i skåne.

Akut blyförgiftning stoppar de flesta rovdjursangrepp:)

Poängen är snarast att det är det enda sättet att få chansen att skjuta varg, det kan finnas lokala majoriteter mot varg men i riket stort är för varg. Det handlar inte om demokrati utan ett strategiskt utspel. Hade det varit tvärt om, att majoriteten i riket varit för vargjakt och komunerna hade bestämmanderättten så skulle llb propagera för centralt beslut.

:)Nej det är inte den enda chansen. Det är bara att sätta sig i ett jakttorn som står i anslutning till en fårhage där det finns får. Passar alldeles utmärkt i samband med bockjakten.

Sedan finns det ju de som kör svart sas..det verkar ju som om man dumpat en varg i en grusgrop. vi får se efter obduktionen om det var varg och hur det lämnade det jordiska

Den mark som vissa samebyar beskattades för disponerades ett antal år senare av staten och det finns inga papper som bekräftar den transaktionen.

genom dokument framkommer dock att marken beskattades = att någon ägde marken.....tills någon stal den:nailbiting:

Min erfarenhet är annars raka motsatsen.
Dessutom säljer staten ut både mark, fastigheter och bolag
till underpriser. Det sistnämnda stör mig som skattebetalare.

Om samerna vill hävda sin rätt till mark får de väl göra som
alla andra dvs bevisa sin äganderätt.
Att svenska staten äger eller ska anses äga den stora andelen av
Sveriges landareal känns annars mer korrekt än att en liten grupp
ursprungsbefolkning ska göra det - om man ska välja mellan
två parter som hävdar ägnade utan att någon kan bevisa just det.

I annat fall kan väl staten betala tillbaka de pengar som
registrerats som skatt, givetvis med eventuella bidrag avdragna
varje specifikt skatteår.

Därmed sätter jag punkt.

Senast ändrad:

Ja, det verkar vara så det ligger till. Jag inser att lbb har en alldeles egen syn på vad demokrati är, den existerar bara när den sammanfaller med den syn på saker och ting som lbb har.

Hur skulle de klara sig renskötselsamerna (liksom Sveriges bönder) precis som alla andra företagare var tvungna att klara sig på sin affärsidé, utan bidrag?

Ja det skulle vara intressant att se hur svenska bönder skulle kunna konkurrera med bönder i andra länder där det fortfarande finns bidrag. Vill vi lägga ner svenskt lantbruk helt så är det en bra lösning. Det kan bli riktigt spännande i orostider om inte annat.

Det här är en annan debatt än vargfrågan dock.

Min erfarenhet är annars raka motsatsen.
Dessutom säljer staten ut både mark, fastigheter och bolag
till underpriser. Det sistnämnda stör mig som skattebetalare.

Om samerna vill hävda sin rätt till mark får de väl göra som
alla andra dvs bevisa sin äganderätt.
Att svenska staten äger eller ska anses äga den stora andelen av
Sveriges landareal känns annars mer korrekt än att en liten grupp
ursprungsbefolkning ska göra det - om man ska välja mellan
två parter som hävdar ägnade utan att någon kan bevisa just det.

I annat fall kan väl staten betala tillbaka de pengar som
registrerats som skatt, givetvis med eventuella bidrag avdragna
varje specifikt skatteår.

Därmed sätter jag punkt.

kan man det utan att visa att man köpt marken?
staten beskattar mark = det finns en ägare
samma mark disponerar sedan staten utan att kunna visa upp köpebrev?
man kan alltså inte bevisa sitt ägande......

åsikten om vad som är korrekt har nog mycket med att göra, personens respekt för egendom o ägande, så......

Senast ändrad:

Ja det skulle vara intressant att se hur svenska bönder skulle kunna konkurrera med bönder i andra länder där det fortfarande finns bidrag. Vill vi lägga ner svenskt lantbruk helt så är det en bra lösning. Det kan bli riktigt spännande i orostider om inte annat.

Det här är en annan debatt än vargfrågan dock.
varg jagas väl i majoriteten av de länder i Europa som har varg permanent?

varg jagas väl i majoriteten av de länder i Europa som har varg permanent?

Med en livskraftig tillräckligt stor vargstam i Sverige skulle vi kunna jaga varg även här. Då skulle det vara enklare att få tillstånd att bedriva skyddsjakt också.

Jag har inget emot vargjakt alls så länge inte jakten hotar beståndet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Ingen varg har skjutits i Sörmland efter att beslut om skyddsjakt togs i november. Nu har tillståndet slutat gälla och det ser inte ut...
Svar
0
· Visningar
55
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Där vi bor finns det mycket varg. Hunden här hemma brukar vara ganska känslig och kunna reagera starkt på saker i omgivningen. När vi...
Svar
16
· Visningar
1 097
Senast: Raderad medlem 147980
·
Foder & Strö Mitt 28-åriga sto har lite svårt att hålla hullet så vi testade PAVO 18+ som ska vara speciellt anpassat för lite äldre hästar. Hon...
Svar
6
· Visningar
697
Hundhälsa Min äldsta hund, en labradorblandning, är 11 år (12 år senare i år). Jag har redan märkt att hon har svårare att se när det är mörkt...
Svar
9
· Visningar
456
Senast: Santoxen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka