Så tråkigt med inskränkta människor.

Ja vargar är större än lodjur. Björnar är ännu större, ska vi utrota dem helt? Lev och låt leva!
Var har jag skrivit att vi ska utrota varg eller lo eller björn?
Du inledde ju med att konstatera att blixten dödar fler hästar än vargarna. Varför måste de bort helt plötsligt nu då?
Blixtarna, vargarna eller hästarna?
Framtidens svenskar bör vänja sig vid att naturen inte är riskfri (längre). Vi accepterar att det är riskfyllt att flyga, åka bil, bestiga berg. Men släppa får ska bara riskfritt?
När jag kör bil så kör jag så säkert jag kan, använder en bil som är ok och den bil som kör på fel sida vägen, ja där är det ngt fel på föraren varför polisen plockar bort honom så fort de kan.
Självklart är det synd om fåren som dör, men man får skydda så gott det går med elstängsel, natthägn och kanske vaktande hundar av typen maremma.
Dessa vaktande hundar, hur går dessa ihop med allemansrätten och hundägarens absoluta ansvar?
Ibland händer olyckor ändå, det får vi leva med.
(Ja, jag har mina hästar i varg-trakter, det har aldrig hänt någonting. )
Enligt biologiska beräkningsmodeller krävs det för ett djur av vargens storlek 500 djur minimum för att hindra inavel på lång sikt. Allt under det ger ingen frisk stam. Jämför med hästavel, tänk att en ras enbart har 300 djur och ingen som bestämmer vem som är den optimala partnern med tanke på släktskap. Djuren väljer själva, vilket resulterar i parning med geografiskt nära funnen partner.