Dansar med vargar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dansar med vargar

T o m det är en snäv begränsning då vargarna inte känner till våra landsgränser. Vi har revir delat med Norge och invandrande vargar från Finland. Det räcker med att de tillhör faunan.
och hur hanterar Norrmännen det hela;)

Man är betydligt mer realistisk i både ord och dåd:o

Vanligen kallar man det falsk marknadsföring när man gör reklam för saker som inte lär inträffa.

Och hoppsan, nu ändrar du förutsättningarna i vanlig ordning, sist skrev du att de kom i hopp att skjuta varg för de blivit upplysta om möjligheten och redan bokat för den sakens skull och nu är det ändrat till en föreläsning om svensk lagstiftning som sannolikt aldrig kommer att beröra dem. Hur ska du ha det, eller kommer du med en ny fantastisk historia i vanlig ordning?

Vanligen kallar man det falsk marknadsföring när man gör reklam för saker som inte lär inträffa.

Och hoppsan, nu ändrar du förutsättningarna i vanlig ordning, sist skrev du att de kom i hopp att skjuta varg för de blivit upplysta om möjligheten och redan bokat för den sakens skull och nu är det ändrat till en föreläsning om svensk lagstiftning som sannolikt aldrig kommer att beröra dem. Hur ska du ha det, eller kommer du med en ny fantastisk historia i vanlig ordning?
Där har du fel, falsk marknadsföring är att förespegla någon att den vara man säljer innehåller något annat, man får med andra ord inte det man betalar för.

Jakten annonseras ut som vanlig bockjakt, rummen där de bor beskrivs verklighetstroget och som avslutning informeras om de regler som gäller, vad de får skjuta och vad inte.
Och eftersom de verkligen får skjuta varg som befinner sig hos tamdjuren eller i direkt anslutning till dessa så ska de naturligtvis ha den informationen med;)

Så enligt dig så kör svenskalotteribolag med falsk marknadsföring när de utlovar möjliga miljonvinster då? för sannolikheten att just den lotten utfaller med en miljon är inte så stor

Senast ändrad:

Där har du fel, falsk marknadsföring är att förespegla någon att den vara man säljer innehåller något annat, man får med andra ord inte det man betalar för.

Och det är precis vad som förespeglades enligt dig i tidigare inlägg, men du ändrar förutsättningarna allt efter tycke och smak.

du glömde en essentiell sak, 500 vargar ställer till större skada än 500 lodjur.:meh:

men en årlig avskjutning på ca 10 - 15 % låter ju rimligt..både på varg o lo.

Så tråkigt med inskränkta människor. :yuck:
Ja vargar är större än lodjur. Björnar är ännu större, ska vi utrota dem helt? Lev och låt leva!
Du inledde ju med att konstatera att blixten dödar fler hästar än vargarna. Varför måste de bort helt plötsligt nu då? :confused:
Framtidens svenskar bör vänja sig vid att naturen inte är riskfri (längre). Vi accepterar att det är riskfyllt att flyga, åka bil, bestiga berg. Men släppa får ska bara riskfritt?
Självklart är det synd om fåren som dör, men man får skydda så gott det går med elstängsel, natthägn och kanske vaktande hundar av typen maremma.
Ibland händer olyckor ändå, det får vi leva med.
(Ja, jag har mina hästar i varg-trakter, det har aldrig hänt någonting. )

Enligt biologiska beräkningsmodeller krävs det för ett djur av vargens storlek 500 djur minimum för att hindra inavel på lång sikt. Allt under det ger ingen frisk stam. Jämför med hästavel, tänk att en ras enbart har 300 djur och ingen som bestämmer vem som är den optimala partnern med tanke på släktskap. Djuren väljer själva, vilket resulterar i parning med geografiskt nära funnen partner.

Senast ändrad:

Och det är precis vad som förespeglades enligt dig i tidigare inlägg, men du ändrar förutsättningarna allt efter tycke och smak.
Ja det är ju kunden som bestämmer, han väljer efter den beskrivning han får och den är naturligtvis saklig

Bockjakt men en liten möjlighet att skjuta en varg;)

Så tråkigt med inskränkta människor. :yuck:
Ja vargar är större än lodjur. Björnar är ännu större, ska vi utrota dem helt? Lev och låt leva!Var har jag skrivit att vi ska utrota varg eller lo eller björn?
Du inledde ju med att konstatera att blixten dödar fler hästar än vargarna. Varför måste de bort helt plötsligt nu då? :confused:Blixtarna, vargarna eller hästarna?
Framtidens svenskar bör vänja sig vid att naturen inte är riskfri (längre). Vi accepterar att det är riskfyllt att flyga, åka bil, bestiga berg. Men släppa får ska bara riskfritt? När jag kör bil så kör jag så säkert jag kan, använder en bil som är ok och den bil som kör på fel sida vägen, ja där är det ngt fel på föraren varför polisen plockar bort honom så fort de kan.
Självklart är det synd om fåren som dör, men man får skydda så gott det går med elstängsel, natthägn och kanske vaktande hundar av typen maremma.Dessa vaktande hundar, hur går dessa ihop med allemansrätten och hundägarens absoluta ansvar?
Ibland händer olyckor ändå, det får vi leva med.
(Ja, jag har mina hästar i varg-trakter, det har aldrig hänt någonting. )

Enligt biologiska beräkningsmodeller krävs det för ett djur av vargens storlek 500 djur minimum för att hindra inavel på lång sikt. Allt under det ger ingen frisk stam. Jämför med hästavel, tänk att en ras enbart har 300 djur och ingen som bestämmer vem som är den optimala partnern med tanke på släktskap. Djuren väljer själva, vilket resulterar i parning med geografiskt nära funnen partner.

500 vargar skulle då betyda en avskjutning på mellan 50 och 75 vargar per år för att hålla kvar stammen på samma nivå..vi har väl ca 400 djur nu så nästa år har vi vargjakt igen då:D

Vidrigt! Lockar du med möjlighet att skjuta ett fridlyst djur?!?

Nej jag erbjuder bockjakt. Men då några av tornen står bredvid hägn med tamboskap så informeras alla jägare om den svenska lagstiftningen, vilken ger jakträttsinnehavaren eller djurhållaren rätt att freda tamdjuren mot rovdjursangrepp. Det är faktiskt inte så få som blir glatt överraskade när de får reda på hur regelverket är skrivet.

Vargen är fridlyst..ja..så länge den ger faan i tamboskapen. det är bara att gilla läget:D

Ja det är ju kunden som bestämmer, han väljer efter den beskrivning han får och den är naturligtvis saklig

Bockjakt men en liten möjlighet att skjuta en varg;)

Det var just sakligheten som saknades, saklig är "Bockjakt med en mikroskopisk möjlighet att skjuta varg. OBS -skjuter du varg blir du föremål för polisutredning och eventuellt åtal."

Det var just sakligheten som saknades, saklig är "Bockjakt med en mikroskopisk möjlighet att skjuta varg. OBS -skjuter du varg blir du föremål för polisutredning och eventuellt åtal."
Och var har jag sagt att så inte blir fallet?

men lagstiftningen är klar. följer du reglerna så har du rätt att skjuta varg i hagen där du tamdjur eller i direkt anslutning till hagen.

Sedan hjälper det inte att du gnäller detta är klara fakta.
Ta bara den nu senast skjutna vargen. skulle verkligen förvåna mig om skytten blir åtalad.:sneaky:

Jo men det ska finnas varg och skjuta, vilket enligt dig själv är högst tveksamt i området, och det ska utredas om det verkligen var lagligt. Det är de punkterna du missat att informera om.

Jo men det ska finnas varg och skjuta, vilket enligt dig själv är högst tveksamt i området, och det ska utredas om det verkligen var lagligt. Det är de punkterna du missat att informera om.
jag skrev följande i inlägg 269="så informeras alla jägare om den svenska lagstiftningen, vilken ger jakträttsinnehavaren eller djurhållaren rätt att freda tamdjuren mot rovdjursangrepp. "

vad kan det tänkas betyda:D:D
i 271men lagstiftningen är klar. följer du reglerna så har du rätt att skjuta varg i hagen där du tamdjur eller i direkt anslutning till hagen.
tror nog det har en liknande betydelse.....

Ja, när folk påpekade problemen kom du på det.

i #257 beskrev jag ingående att man skulle få instruktioner om regelverk därefter kom dina klagomål...sent som vanligt:)
Du gör som du brukar hakar upp dig på petitesser istället för att argumentera i sak.

Faktum är...att du idag kan skjuta varg helt lagligt om du följer regelverket.
Det kan inte ens du med din vilda fantasi förneka. lagen är sådan.
Och som ytterliga lök på din lax så blev regelverket för denna typ av jakt liberaliserad för ngt år sedan.

Så vi är på rätt väg

ps som ytterligare information, som jägare i Sverige, tillfällig eller fast boende är du skyldig att själv ta reda på vilka regler som gäller, och det omfattar även den typen av skyddsjakt vi diskuterat. ;o)

Senast ändrad:

:
Ja du ändrade dig, jag är medveten om det.

Din tes att du alltid har rätt oavsett vad andra säger ändrar sig inte:D

Men lagändringen är ett par år gammal, jag hade ingenting med den att göra,reglerna som inte ansvarsbefriar vid okunskap har funnits så länga jag existerat så det är heller inget nytt påfund, att du inte känner till detta kan ju inte jag hjälpa, något måste du ju ta reda på själv:D:D

Av dina 20 senaste inlägg är 12 på den här tråden.
Jag tackar för visat intresse, du måste gilla mig skarp:love:D:D

Senast ändrad:

500 vargar skulle då betyda en avskjutning på mellan 50 och 75 vargar per år för att hålla kvar stammen på samma nivå..vi har väl ca 400 djur nu så nästa år har vi vargjakt igen då:D

Hur räknar du?
Det lär väl betyda inställd jakt i två år för att du ska kunna skjuta några och det ändå ska finnas minst 500 kvar. :cautious:

Nej din inställning är smaklös! Det är djur det handlar om!
Jag saknar ord för hur jag känner inför att folk blir upprymda inför tanken att få ha ihjäl ett stort vackert djur för nöjes skull. De borde göra världen en tjänst och dunsta från jordens yta. :yuck:
Att jaga för man vill ha kött är en sak, det är helt ok. Men att njuta av att döda, att se det som ett nöje -det är vämjeligt!

Hur räknar du?
Det lär väl betyda inställd jakt i två år för att du ska kunna skjuta några och det ändå ska finnas minst 500 kvar. :cautious:

Nej din inställning är smaklös! Det är djur det handlar om!
Jag saknar ord för hur jag känner inför att folk blir upprymda inför tanken att få ha ihjäl ett stort vackert djur för nöjes skull. De borde göra världen en tjänst och dunsta från jordens yta. :yuck:
Att jaga för man vill ha kött är en sak, det är helt ok. Men att njuta av att döda, att se det som ett nöje -det är vämjeligt!

Man ju undra hur du räknar. 400 djur, en förökning på 10 till 15% netto per år
om ett högst två år spränger vi 500 vallen och då kommer avskjutningen att ligga på ca 10 % av beståndet.

Vad som är smaklöst eller ejär upp till var och ens smaklökar.

Men personligen anser jag det mer smaklöst att låta enskillda betala för samhällets nöjen.
Ska vi, som i svenska folket, ha varg så ska vi, som i svenska folket stå för den fulla kostnaden.

Jag jagar främst för frysboxens skull. men det innebär även att se till att förutsättningarna för "frysboxdjuren" blir så bra som möjligt. Andra predatorer, biologiska förutsättningar hanteras så att biotopen för de växtätare vi skjuter för kött får så bra förutsättningar som möjligt. Det är lika vämjeligt som att rensa ogräs för att få en så bra jordgubbskörd som möjligt. Man gör det inte för att utrota ogräset totalt sett, bara där man odlar jordgubbar.

Vad du anser verkar vara en sak och vad du gör en annan.

Avmaskar dvs dödar du parasiter om din häst får dessa?
Hur hanterar du problemet när hästen blir för gammal att använda som ridhäst, får den leva ett komfortabelt liv på din bekostnad eller?...
Eller överlåter du den problematiken åt andraO_o

Och,ja det är roligt att jaga, det är roligt att se och höra hundarna jobba,roligt när man själv förutsett vad viltet ämnar göra och man placerat sig rätt för skott. Och det är roligt att se den nytta timmarna på skjutbanan gör när man lossar bra , snabbt dödande skott. Har inte mött någon som jagar som inte tycker om den sysselsättningen

Senast ändrad:

Givetvis ska folk få ersättning för vargrivna djur och hjälp med staket i mer utsatta områden och kanske borde ersättningen justeras, men det är osmakligt att begära ersättning för att man återställer viss del av balansen i naturen. Det naturliga tillståndet är att det finns rovdjur i den Svenska faunan, det får allt markägarna acceptera och i så fall vara tacksamma för att de under långa tider inte behövt dela med sig till rovdjuren, att göra det är dock något människan alltid fått göra i historisk tid.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Ingen varg har skjutits i Sörmland efter att beslut om skyddsjakt togs i november. Nu har tillståndet slutat gälla och det ser inte ut...
Svar
0
· Visningar
55
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Där vi bor finns det mycket varg. Hunden här hemma brukar vara ganska känslig och kunna reagera starkt på saker i omgivningen. När vi...
Svar
16
· Visningar
1 099
Senast: Raderad medlem 147980
·
Foder & Strö Mitt 28-åriga sto har lite svårt att hålla hullet så vi testade PAVO 18+ som ska vara speciellt anpassat för lite äldre hästar. Hon...
Svar
6
· Visningar
697
Hundhälsa Min äldsta hund, en labradorblandning, är 11 år (12 år senare i år). Jag har redan märkt att hon har svårare att se när det är mörkt...
Svar
9
· Visningar
463
Senast: Santoxen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka