Data inte = dator, eller?

Rhodugune

Trådstartare
Jag ser att ordet data används allt mer när man menar en dator, vad tror ni att det beror på?
Är det dialekt?
Är dator för svårt att uttala?
Har någon någon bättre förklaring? ;)

Jag måste erkänna att det ordet stör mig. :o
För mig betyder ordet data information eller tex data på en hårddisk.
Så dels blir jag förvirrad var som menas och så tycker jag det låter lite barnsligt. :angel:

Det här är väl inget stort problem, men jag har funderat på det ibland och är nyfiken på hur andra tänker om ordet. :)

Kram, Maya

Sv: Data inte = dator, eller?

Min teori är att det från början kommer från Datamaskin, Databehandlare eller liknande, alltså att ordet Data suttit ihop med något :)
Speciellt förvirrad blir jag inte, även om benämningen känns fel när det handlar om en dator och inte vad den lagrar eller behandlar :)

Folk säger så mycket konstigt ;)

Det är väl knappast det enda ordet som folk generellt har fått om bakfoten. Tycker man hör felanvändningar titt som tätt..

Svarar er båda; Jag håller med er båda två och tack för svaren, det är kul att höra vad andra tycker.

Något jag stör mig på är användandet av MP3 istället för MP3-spelare typ "Jag har köpt en ny mp3" eller "ska köpa mp3, vilken är bra?". mp3 är filformatet, inte själva spelaren :/

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
27 623
Senast: alazzi
·
Övr. Barn Jag har varit medlem här för många, många år sedan. Mycket har sedan sist. Jag har reumatiskt värk och 50% sjukersättning och jobbar... 12 13 14
Svar
278
· Visningar
26 546
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok En kompis kontaktade mig och frågade om jag inte ville hänga med och rida tur på islandshäst. Först skrattade jag och sa att jag är för...
Svar
0
· Visningar
1 154
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Det är alltid svårt att skriva om jobbet då man har tystnadsplikt och alltid trampar någon på tårna. Dock vill jag ändå ventilera lite...
Svar
18
· Visningar
3 086
Senast: Zaria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Oseriös avel 2023
  • Artfex S