Data/Internetkunniga. Snälla se hit

• IT & mobiler
  • Trådstartare Trådstartare scotty
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 20
  • Visningar Visningar 2 253
S

scotty

Var inne på en sida där det fanns massa foton. Dom upplyste speciellt vad dom gör om man kopierar ett foto utan deras godkännande. Vad är det för en speciell teknik dom har då? Hur kan dom veta att det t ex är jag som kopierat hem bilden?

Sv: Data/Internetkunniga. Snälla se hit

Vad är det för sida? Nyfiken...:p
Teknik? Ja det är väl om de hittar den någon annanstans så åker man dit. Det finns dolda koder, så kallade "watermarks", på en bild som kan spåras. Annars är det väl mycket värdefullt om någon sett bilderna cirkulera på Internet och tipsar ägaren om detta.
Kan vara att ip-adressen loggas på sidan också.

Är även så att det i bilden finns något som heter exif info, där står det klart och tydligt vem som äger bilden, vem som tagit den m.m.
hittar de bilden på din sida så är det enkelt att klura ut att du inte äger bilden.

dessutom kan de göra så att din ipadress sparas i bilden så att de vet vem som tankat ner den.

lättast är att ge fan i andras bilder.

vi fakturerar minst 600 kr till alla de som vi kan spåra som tagit bilder från vår hemsida.

vi fakturerar minst 600 kr till alla de som vi kan spåra som tagit bilder från vår hemsida.

Men om jag kopierar ett kort som jag vill printa ut på min skrivare för att rama in för att hänga upp på väggen. Kan dom se då att det är jag som kopierat bilden?

Vad är det för sida? Nyfiken...:p
Teknik? Ja det är väl om de hittar den någon annanstans så åker man dit. Det finns dolda koder, så kallade "watermarks", på en bild som kan spåras. Annars är det väl mycket värdefullt om någon sett bilderna cirkulera på Internet och tipsar ägaren om detta.
Kan vara att ip-adressen loggas på sidan också.

http://www.puttesrallyfoto.se/

Nej, de kan inte se vad du gör med bilden i din dator. Om du däremot lägger ut den på en webbsida eller liknande kan de hitta den.

Men varför inte betala en hundralapp för bilden? Bilderna på sidan du länkar till är alldeles för små för att de ska bli bra vid utskrift. I alla fall om utskriften ska vara större än någon decimeter. Om du köper bilden får du en högupplöst bild som passar mycket bättre för utskrift.

Nu har jag ju kopierat bilder på mig och sambon när vi kör rally från sådana sajter där du kan köpa kortet och det har funkat utmärkt. Aja baja snåla Scotty.
Men om vi vänder på det hela. Får dom verkligen lov att lägga ut bilder på oss som är tagna från rallytävlingar vi kör utan att fråga oss???:confused::confused:

Ja, det får de.

(så länge bilderna inte kan klassas som känsliga eller kränkande uppgifter eller om de används för att göra reklam för något och ni är identifierbara)

Senast ändrad:

Ja, det får de.

(så länge bilderna inte kan klassas som känsliga eller kränkande uppgifter eller om de används för att göra reklam för något och ni är identifierbara)

Då får jag lägga upp kort på mina vänner i ett eget album på nätet publikt som t ex pixbox bara dom inte är kränkande eller känsliga. Då kan dom bara bli sura på mig utan att rättsligt bli sura. Har jag fattat rätt?

Nu har jag ju kopierat bilder på mig och sambon när vi kör rally från sådana sajter där du kan köpa kortet och det har funkat utmärkt. Aja baja snåla Scotty.

Vad tror du inte det kostar för den som fotograferar både med utrustning och tid? Du är ju glad över att någon fotat dig, varför inte hjälpa till så fotografen har råd och ork att fortsätta?

Jag fotar på bl.a. hästtävlingar och lägger ut alla bilder. Det är alltså ca 10 timmars fotografering och sen 20 timmars redigering och sen all orderhantering. Räkna med minst 40 timmars arbete som man ska försöka skrapa ihop tillräckligt många sålda bilder för att täcka. Det går inte ihop sig kan jag ju säga... Det är dessutom moms och skatt som ska betalas. Nån lön att ta ut kan man ju inte precis tala om.

Skulle du vilja jobba en massa och sen när du är klar med det du gör så säger kunderna "tack tack, jag tar dem, men jag tänker inte betala, du har ju ändå redan gjort jobbet".

Men det förstår du vell madick, det är ju skillnad, då är det ju Scotty som har jobbat.... ;) ;) ;)

För privat bruk är det ju dock lagligt sett ok att ladda hem och skriva ut bilder från nätet så länge man behåller dem för sig själv. Även att sätta upp dem på väggen i det privata hemmet. Frågan är om man copyrightmässigt måste ta ned de bilderna från väggen när man bjuder hem folk för att vara laglig? :confused::D

Vad tror du inte det kostar för den som fotograferar både med utrustning och tid? Du är ju glad över att någon fotat dig, varför inte hjälpa till så fotografen har råd och ork att fortsätta?

Jag fotar på bl.a. hästtävlingar och lägger ut alla bilder. Det är alltså ca 10 timmars fotografering och sen 20 timmars redigering och sen all orderhantering. Räkna med minst 40 timmars arbete som man ska försöka skrapa ihop tillräckligt många sålda bilder för att täcka. Det går inte ihop sig kan jag ju säga... Det är dessutom moms och skatt som ska betalas. Nån lön att ta ut kan man ju inte precis tala om.

Skulle du vilja jobba en massa och sen när du är klar med det du gör så säger kunderna "tack tack, jag tar dem, men jag tänker inte betala, du har ju ändå redan gjort jobbet".

Jag har inte bett dom att fotografera oss. Det beslutet har dom ju tagit själva så vill dom lägga ner tid och utrustning är det ju upp till dom eller?
Förr gick dom runt till ekipagen i startområdet och tog upp beställningar. Var det nån som inte var intresserad av ett kort så blev dom inte plåtade heller. Så dom tar ju själva en risk när dom lägger ut korten på nätet har jag förstått nu. Alla är inte moraliska.

Senast ändrad av en moderator:

Menar du verkligen allvar? Att fotografen får "skylla sig själv" som utför något som du faktiskt vill ha?

Du VILL ju ha bilden, eller hur? Varför då inte köpa den istället för att vara den omoraliska person du faktiskt är när du istället snor bilden?

Är det samma sak med allting då menar du? Att torghandlare får skylla sig själva om folk kommer och roffar åt sig, de bara står där och har inte bett om beställningar i förväg.

Jag räknar med att ungefär 10% av personerna jag fotar vill köpa bilder. Jag har alltså ingenstans räknat med att ALLA ska köpa. Många kan också komma på i efterhand att de vill ha bilder, då är det ju lite fånigt att bara ha fotat de man råkat komma i kontakt med. Eller menar du att fotografen ska både hinna fråga alla som ska rida och ta upp beställningar med namn adress och kanske även betalning, och sen fota?

Läs vad du själv skriver. Att du inte bett om bilden på nåt sätt rättfärdigar att du stjäl. Helt sanslöst. Det är såna som du som gör att jag inte vill varna utan bara skicka ut faktura direkt när jag ser mina bilder som inte är betalda för. Det finns inte ens ord för vad jag tycker om såna som du.

Vet du, jag hoppas verkligen att någon ser det du gjort och du åker på en fet faktura, kanske åtal.

Faktiskt får inte ens köpta webb-bilder tryckas på papper om det inte är överenskommet i förväg. Bilden köps för ett visst ändamål, oavsett hur privat det är.

För privat bruk är det ju dock lagligt sett ok att ladda hem och skriva ut bilder från nätet så länge man behåller dem för sig själv. Även att sätta upp dem på väggen i det privata hemmet. Frågan är om man copyrightmässigt måste ta ned de bilderna från väggen när man bjuder hem folk för att vara laglig? :confused::D

Är du säker på det? Skriver du ut bilden har du mångfaldigat den och det har du inte rätt att göra. Hämta hem och njuta av på sin egen bildskärm är en sak. Att skriva ut är en helt annan, likaså att lägga ut på annan sida på nätet.

Är du säker på det? Skriver du ut bilden har du mångfaldigat den och det har du inte rätt att göra. Hämta hem och njuta av på sin egen bildskärm är en sak. Att skriva ut är en helt annan, likaså att lägga ut på annan sida på nätet.

Jag är jättesäker på att det är ok så länge man bara använder utskriften för privat bruk i sitt eget hem. Man får mångfaldiga för eget bruk - jag får exempelvis fortfarande säkerhetskopiera köpta spel och programvara (jag får däremot inte kringgå några kopieringsskydd...). Lägger man ut på nätet, skickar till sina kompisar, publicerar i tidning/bok/flygblad/annons på icas anslagstavla eller liknande är det något helt annat...

Däremot får man inte digitalisera (scanna eller fota med digitalkamera) foton man fått/köpt i pappersformat utan tillåtelse av upphovsrättshavaren... Bara för att göra allt lite mer invecklat... :angel:

Menar du verkligen allvar? Att fotografen får "skylla sig själv" som utför något som du faktiskt vill ha?.

Du VILL ju ha bilden, eller hur? Varför då inte köpa den istället för att vara den omoraliska person du faktiskt är när du istället snor bilden?.
Det är ju tack vare mig som fotografen har fått en bra bild på mig,eller?

Är det samma sak med allting då menar du? Att torghandlare får skylla sig själva om folk kommer och roffar åt sig, de bara står där och har inte bett om beställningar i förväg
Står torghandlaren och säljer MIG som en annan j-a vara typ frukt eller annat så tänker inte jag köpa mig själv för att han ska tjäna pengar. Att blanda in torghandlare i detta ämnet är det sämsta exemplet jag hört (läst) på mycket länge.

J
ag räknar med att ungefär 10% av personerna jag fotar vill köpa bilder. Jag har alltså ingenstans räknat med att ALLA ska köpa. Många kan också komma på i efterhand att de vill ha bilder, då är det ju lite fånigt att bara ha fotat de man råkat komma i kontakt med. Eller menar du att fotografen ska både hinna fråga alla som ska rida och ta upp beställningar med namn adress och kanske även betalning, och sen fota?

Dom klarade det förr men dom har väl blivit lite bekvämare numera

J
Läs vad du själv skriver. Att du inte bett om bilden på nåt sätt rättfärdigar att du stjäl. Helt sanslöst. Det är såna som du som gör att jag inte vill varna utan bara skicka ut faktura direkt när jag ser mina bilder som inte är betalda för. Det finns inte ens ord för vad jag tycker om såna som du.

Vet du, jag hoppas verkligen att någon ser det du gjort och du åker på en fet faktura, kanske åtal.

Vad jag har lärt mig här nu i denna tråden så lär det inte hända för bilderna stannar inom familjen:)

Vad jag tycker om ditt resonemang lämpar sig inte i tryck. Make till korkad människa... Jag hoppas verkligen att du inte har barn som lär sig efter dig. Inte undra på att världen ser ut som den gör idag.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
197
· Visningar
28 112
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 977
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 535
Senast: miumiu
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka... 7 8 9
Svar
164
· Visningar
36 394
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fågelobservationer
  • Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V