Datainkompetent - excelproblem

venica

Trådstartare
Hej alla kloka bukare!

Jag håller på att bli galen på excel, har inte jobbat i det programmet sedan början på gymnasiet (ca 7 år sedan) och har nu börjat plugga på uni. Grejen är att jag ska lämna in labprotokoll med exceldiagram och jag får inte till det.

Jag har en tabell med 12 y-värden och 12 x-värden som jag vill ska bli ett punktdiagram ("scatter" på engelska) där en punkt ska visa BÅDA värdena, typ x axel=5 y axel=49, men jag får TVÅ rader med punkter, en för x och en för y! Hur gör man för att få som en "ekvation" av det hela?

Jag ska även ha en "förklarande" punkt i diagrammet (bredvid själva diagrammet) som visar vad punkterna i diagrammet betyder, i detta fall ska det stå "bilpris", men jag har inte lyckats få till det än heller i och med att diagrammet blir helt fel :grin:

Någon som kan hjälpa en ny (:angel:) student i nöd? :)

Sv: Datainkompetent - excelproblem

Högerklicka på diagrammet. Klicka på "Markera data" i listan. Du får upp ett popupfönster med rubriken "Välj datakälla". Radera den serie som inte innehåller dina y-värden. Till höger har du ett fält som heter Vågräta axeletiketter. Den ska du redigera så att du får in din serie x-värden här. Du byter namn på tabellförklaringen genom att skriva den text du vill att den ska heta i en cell, välj att redigera serien (på samma sätt som ovan) och välj cellen med texten som serienamn.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Eurovision 2025
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Tandfen utan kontanter

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka