Dator som inte startar

Lycanthrope

Trådstartare
Min dator startar inte alls! Inte minsta lilla ljud eller snurr.

Jag hade satt den i strömsparläge och den stängde av sig medan jag var hemifrån.
Den har gjort så ett par gånger tidigare och vägrat starta, då har det räckt med att blåsa rent från damm och så startar den igen.

Men inte nu. :( Sambon ska kika lite i den.

Vad kan man prova?
Vi har en till dator men vill inte riskera att den går sönder, men man kanske kan prova att koppla i något från den/till den för att utesluta vad som är sönder?

Sv: Dator som inte startar

Datorn startade igen men det kommer upp text på svart bakgrund och den kommer inte igång.. :(

Det är windows 7.

Överst står det US% och massa siffor 3 i rad, komma tecken mellan varje och US6 osv.

Sedan Realtek PCIe CBE family controller series v2.37 (18/28/18)

Sedan client mac addr och lite siffror och bokstäver, sedan CUID och massa siffror.

PXE-E53: No boot filenamereceived

PXE-M0F: Exiting PXE Rom

Sen lite annat och copyright.

Sedan This product is covered by one or more of the following patents: och sedan börjar det om igen men längst ner står det

Disk boot failure, insert system disk and press enter

Jag MÅSTE rädda innehållet på något vis. Har mailat en jag vet är riktigt duktig på datorer, får se när han kan ha tid.
Vad kan det vara som är fel?

Disk boot failure, insert system disk and press enter

Där är det faktiska felmeddelandet. Det betyder att den disken den försöker starta från inte innehåller rätt information, eller inte går att läsa från.

Så, det första du ska prova är att se till att alla CD/DVD skivor är uttagna, alla USB minnen, telefoner, externa hårddiskar, etc är urkopplade, och prova igen.

Om du fortfarande får samma problem, så lär du behöva hjälp av någon ganska datorkunnig för att kunna rädda informationen från hårddisken.

Disk boot failure tyder ju på trasig hårddisk. Är datan ovärderlig?
stäng då av datorn. Kontakta en firma som räddar hårddiskar. Betala 10 000+ och hoppas att det går att rädda datan.
Är det inte lika viktigt. Plocka ur disken och försök nå den från en annan dator. Det finns olika program för att rädda data från kraschade hårddiskar.

Dom olika PXe meddelanden är

PXE-E53: No boot filename received
PXE-M0F: Exiting PXE ROM

PXE-E53: No boot filename received
PXE-M0F: Disk boot failure, insert system disk and press enter

Har provat att goola på dom olika och hittar en del men vet inte riktigt vad jag kan prova.
Är det lönt att prova hårddisken i en fungerande dator?

Det verkar som att en sladd till hårddisken inte satt ordentligt så nu är datorn igång :)

Ska säkerhetskopiera allt viktigt nu, för säkerhets skull!

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 7 8 9
Svar
173
· Visningar
22 143
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
27 505
Senast: alazzi
·
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
3 388
Senast: Kiwifrukt
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 858
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka