Dator som stendör!

FadeAway

Trådstartare
Min laptop stänger av sig utan förvarning. Finns ingen röd tråd utan den kan vara i gång tio timmar eller tio minuter. Den är alltid inkopplad i väggen. Vi har bytt minne och hårddisk på den men felen kvarstår.

Sv: Dator som stendör!

det är troligen inte hårddisk, då får du blåskärm och en felkod som säger att det är hårddisken.. är det minnena så brukar det komma en felsignal (ljud)..

det kan ju vara mycket, moderkort, grafikkort, nätaggregat (om stationär).. det finns mycket som kan skapa huvudbry.. rent generellt så skulle jag nog anse den förbrukad om den krånglar, när du bytt hårddisk&minnen och installerat om den med bestående problem... det finns ingen ekonomi i att byta moderkort då allt brukar vara lött och således måste det köpas som en stor komponent.

Vad har du datorn på för underlag?
Om den tex blir för varm med dålig ventilation så kan den bara stänga av sig.

Vad har du datorn på för underlag?
Om den tex blir för varm med dålig ventilation så kan den bara stänga av sig.

Tänkte just säga överhettning. Ganska vanligt på laptopar, speciellt de som har ett par år på nacken. Som Zaga säger, brukar du ha den på mjuka underlag? Eller stänger den av sig även om den står på ett bord?

Eventuellt kan det även märkas skillnad om du bara "slösurfar" i jämförelse med om du kör många program så processor och andra komponenter jobbar hårdare och därmed alstrar mer värme.

Jag har den i knät så största delen av den står fritt (sitter skräddare). Har även haft den på bord men det hjälper inte. Den kan stänga av sig efter nån minut utan att den är varm alls.

är det överhettning fellarmar datorn innan den slocknar.. så det blir rätt uppenbart om det sker.. förövrigt som jag inte vet vad du har för laptop kan jag inte hjälpa dig mer specifikt, men idag så trottlar cpuerna ner när de blir för varma vilket kan upplevas som att de blir sega som sirap.. men det är ju inte fallet här.

Det är en acer(aldrig mer). Har ingen aning om modellen. Men den är ca tre år gammal.

Det räcker med att den gått varm en gång, så börjar den krångla för att någon eller flera delar i datorn har tagit skada.

Vill man absolut ha datorn i knät ska man skaffa en grej, kommer inte på vad det kallas hehe :o, som man har emellan knät och datorn, som tillåter datorns kylning att fungera som den ska.

Det är det inte meningen att man ska flytta på laptopen när den väl är igång, hårdiskar är upbyggda av glasskivor som snurrar och en liten nål som läser av skivan, så även om du är försiktigt, kan nålen repa hårdisken och då är ett kört. No more hårddisk!

Jag tror att den gått varm, har du ingen datorexpert i din närhet som kan kika på den?
Det finns gratisprogram man kan ladda ned som mäter hur varm datorns delar är och andra program som mäter tex att hårdisken jobbar som den ska, så man ser att den inte håller på att ge upp.

Jag hoppas du får ordning på den, det är inte kul att vara utan dator.

Kram, Maya

Senast ändrad:

Liknande trådar

IT & mobiler Vänder mig hit igen eftersom det blev så bra hjälp förra gången och för flera användare 😆 Har försökt googla men inte hittar något...
Svar
14
· Visningar
2 162
Senast: Cattis_E
·
Övr. Hund Hej, jag har läst igenom några trådar om hundar i bil. Men ingen har nämnt elbilarnas fantastiska möjligheter för hundägare, nämligen... 2
Svar
29
· Visningar
2 512
Senast: Stergo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
29 434
Senast: lizzie
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester... 11 12 13
Svar
258
· Visningar
13 419
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka