Datorbyte *nervös*

C

cissiny

Vi får hem en ny dator imorgon, jag sitter och för över en massa filer till sambons dator. Har väl fört över närmare 1 GB via icq idag... (Har ingen CD-brännare på min gamla och vi har inte blivit färdiga till att fixa nätverk än).
Efter flytten har jag blivit av med en del CD-skivor med program... Hur gör jag för att föra över program, nåt som man ska tänka på? :confused:
Sambon (Baszen här) är hyfsat duktig på datorer, jag kan i princip ingenting, men vi är rätt bra på logiskt tänkande och brukar kunna lösa en hel del...

Tips på vad man ska tänka på vid datorbyte? :)

Stort tack på förhand! :D :bow: :D

Mvh Cissi
 
Om programmen är installerade, vilket de flesta windowsprogram är så går det egentligen inte att föra över, iaf inte särskilt pålitligt.

Man måste installera programmet på den dator det ska användas, och då behöver man installationsfilerna som ligger på cd, eller laddas hem.
 
Jag misstänkte att det var så... :crazy: - andra tips just vad det gäller datorbyte? :D Tack!!! :D :bow: :D

Mvh Cissi
 
Vill du att den nya ska se ut som den gammla (men bara ny hårdvara?)
Det finns program som klonar disken till en ny.
Problemet kommer när du startar och det är helt ny hårdvara.
W2k och Xp brukar dock fixa det ganska bra.
Annars är det ett bra tillfälle och "rensa upp i träsket", för det brukar ligga en massa skit som man egentligen inte behöver, gammla installationer etc.
 
Tack för tipset! :D
Vi fick hem den nya datorn tidigare idag, håller på att tömma/installera om etc på dom gamla... Känns som det blir en lång natt...
Även om det skulle gå att klona, som du säger, så kan jag förstå att problem kan uppstå... Så vi hoppar över det!
Hoppas att vi kan få ordning på dem och få till ett nätverk... :crazy: :D :crazy:

Tack för tipset iaf! :bow:

Mvh Cissi
 
Nu har vi kommit så långt att min gamla dator är utslängd, och vi har bytt runt lite med de andra... Börjat installera saker och ting...
En del strul är det redan nu, hoppas att det löser sig...
Sen ska man få ihop nätverk...
Nu är det en burk med Windows XP Home och en med Windows 2000 Professional, vi har en Netgear RP614 router... Idéer mottages tacksamt! :)

Mvh Cissi (som är en liten smula trött :crazy: :crazy: :crazy:)
 
Hej!

Det akn vara svårt att få datorerna att fungera i hopp efter som ni har olika win in stalera XP på 2000 datorn så ska dom hitta det eller om ni kan fixa XP prof det ahr jag och min sambo på våra datorer och vi har nätverk och det fungerar.
Jag läste att du satt och kopierade filer via icq var för satte du inte in din HD i din sambos dator och bygla om den och sen hade du bara behövt dra grejorna mellan HD:arna...hoppas att jag var till någon hjälp
 
Beror ju lite vad ni ska ha nätverket till.
Ska ni bara dela på internetlinan behöver ni inte göra så mycket, finns det inbygd DHCP-server i netgerarroutern är det ju inga direkta krångel med IP-konfigurationen.
Ska ni dela filer/skrivare mellan datorerna så lägg på NETBEUI-protokollet också!
Ren ip mellan olika os funakr dåligt pga olika ip-stackar, men NETBEUI fixar det hela.
Enda nackdelen med det protokollet är att det inte rout-bart, men det behöver ju inte ni erat lilla lan.
Det blir lite mer snack på nätet också, men det kommer inte heller vara något problem som ni märker!
 
Tack för tipsen!

Vi testade att installera XP home på den här, märkte att det inte finns drivrutiner för min skrivare till XP... Plus att en datorkunnig kompis sa att det kunde bli strul med XP på en såpass gammal dator.
Alltså - formatera om, och installera 2000 Pro igen. Lite strul innan det blev klart, men nu är den igång.

De flesta programmen är installerade, även skrivare etc.

Men vi har inget nätverk än, får se hur vi gör...

Tack för tipsen iaf! :D

Mvh Cissi
 

Liknande trådar

IT & mobiler jag och sambon ska sälja våran stationära dell dator.. vi tänkte formatera om den så att inga gamla program och filer finns kvar från...
Svar
2
· Visningar
826
Senast: wtf
·
S
IT & mobiler Har en film i datorn som består av Xvid-filer eller nåt. Så man kan se den i datorn. Hur gör man för att kunna lägga den på en cd/dvd...
Svar
9
· Visningar
1 093
Senast: Skuggabaldur
·
C
IT & mobiler Både sambon och jag har ju tonvis med (köpta) CD-skivor. Jag har ju hyfsad katalogisering av mina bilder, skulle vilja ha nåt riktigt...
Svar
7
· Visningar
1 936
Senast: Julius
·
C
IT & mobiler Vår "stora" stationära dator (musikdatorn) rasade för en vecka sedan, lämnades in i fredags. Hårddisken hade rasat totalt, fick bytas...
Svar
8
· Visningar
1 126
Senast: cissiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp