Bukefalos 28 år!

Katalogisering av musik

C

cissiny

Både sambon och jag har ju tonvis med (köpta) CD-skivor. Jag har ju hyfsad katalogisering av mina bilder, skulle vilja ha nåt riktigt bra för låtar. Det borde finnas något bra program för att göra databas av alla låtar, där man kan få in en massa extrainfo (vems skiva, typ av musik, bpm, kommentarer etc). Visst man kan lägga in det i Excel t ex, men det är ett evighetsjobb... Jag har alltid älskat musik och sambon är ju musiker...

Det program jag använder för att skriva ut CD-etiketter (kürer, foto-CD mm) har nån inbyggd funktion som automatiskt kan läsa av vilka låtar som ligger på CD:n, artist mm. Har aldrig använt den men den finns där. Så det borde ju finnas nån katalogiseringsprogramvara som har den funktionen, bara att läsa av från skivan alltså. Det skulle förenkla en massa...

Har mappläsare och det är ju bra men det är ju inte riktigt vad vi behöver.

Så, kort sagt, min fråga är om nån känner till nån programvara som funkar så här? Läser in infon, gör databas, där man kan lägga in ett gäng extra info? Är ju beredd att betala för den men inte flera tusen helst...

Tack på förhand! :)

Mvh Cissi
 
Sv: Katalogisering av musik

Har hittat ett program som kanske kan funka, vad tror ni om det här? :) http://base40.com/

Nån som testat? Förslag på ännu bättre program?

Det borde ju vara intressant även för andra? :)

Mvh Cissi
 
Sv: Katalogisering av musik

Ser bra ut men jag gör min egen databasprogram så jag har inget att rek just nu.
 
Sv: Katalogisering av musik

Jag har ett sånt program som fungerar super. Fungerar för mp3:or också. Du kan t.ex. göra två "kataloger", en för skivorna och en för mp3:orna t.ex. Databasen kan lagra i princip "allt" om din musik. Från det vanliga med artist, titel, utgivningsdatum, medium, omslagsfoto etc till mer udda saker som lyrik, artisters bakgrund, skivrecensioner, gruppmedlemmar, "liknande artister", vilka skivor som är utlånade osv osv i en halv oändlighet. Det är dessutom billigt och från grunden utvecklat av två svenskar. :)

http://helium-music-manager.com/
 
Sv: Katalogisering av musik

Vet inget program, men på skivsamling.nu kan man lägga in hela sin skivsamling + extra grejer.
Tar ju dock lång tid om du har mkt skivor..
 
Sv: Katalogisering av musik

Hm. När jag tittar närmare är jag plötsligt inte lika säker på att den nya versionen stödjer katalogisering av cd-skivor...
 
Sv: Katalogisering av musik

Och efter att kollat featurelistan så är jag säker igen. :D

Självklart hämtar den info från skivan, plus att den automatiserat kan söka på internet (t.ex. på amazon.com) efter skivan du stoppat in för att hitta information att fylla databasen med. Du kan ladda hem det för att prova gratis, fast du bara kan lägga in ett visst antal skivor då. I fullversionen (dvs när man matat in serienummer) kan man lagra info om hur många som helst.
 
Senast ändrad:
Sv: Katalogisering av musik

Jag har ett sånt program "nästan" färdigt.
Du kan hämta det från "spcsplus.com" på fredag den 5 maj.
:banana:Julius
 

Liknande trådar

Äldre För att göra en lång historia lite kortare har jag de senaste veckorna testat lite olika högtalare med olika stereo/cd/ljudkällor hemma...
Svar
1
· Visningar
518
Senast: Tomas_S
·
C
IT & mobiler Vår "stora" stationära dator (musikdatorn) rasade för en vecka sedan, lämnades in i fredags. Hårddisken hade rasat totalt, fick bytas...
Svar
8
· Visningar
1 143
Senast: cissiny
·
C
IT & mobiler Pratade med en av mina fotokunder, som fått bilder i original på CD-skiva. Hon hade försökt byta namn på en bild, i Photoshop, och då...
Svar
7
· Visningar
964
Senast: slice
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp