Drivrutiner moderkort - hjälp!

C

cissiny

Vår "stora" stationära dator (musikdatorn) rasade för en vecka sedan, lämnades in i fredags. Hårddisken hade rasat totalt, fick bytas. Verkstaden la in det dom kunde rädda på en partition, vi installerar operativsystem själva. Det har vi gjort förut.

Verkstan är vi supernöjda med. Vi har köpt alla våra datorer där, musikdatorn är ett specialbygge just för våra behov.

Nu till problemet. Installerar XP Home vilket går bra. Kan inte få igång internet, pratar med Comhem. Det konstateras vara så att drivrutiner till nätverkskortet saknas. Har gått igenom samtliga CD-skivor och manualer som hör till datorn. Hittar inga drivrutiner.

Ringer till verkstaden. Dom förklarar att moderkortets drivrutiner till nätverkskortet saknas, ska finnas på CD. Vi kollar upp vad moderkortet heter, öppnar datorn. Det är ett MSI-kort, hittar manual. Alla CD-skivor ligger dessutom i en låda som det står "MSI Intel 865PE Chipset Based 865 PE Neo2" på. Helt klart låda som hör till moderkortet.

Verkstan tipsar om att tanka hem drivrutiner från MSIs hemsida. Vi har ju flera datorer, så jag tänkte ladda hem till laptopen. Bränna en CD här och lägga in på "musikdatorn".

Har hittat MSIs hemsida men blir inte klokare. Vad är det jag ska ladda hem? Sidan finns här:
http://www.msi.com.tw/index.htm

Har bläddrat runt en hel del men blir inte klok på det... Hjälp???

I manualen står det förresten MS-6728 (v.1.X) ATX Mainboard på förstasidan om det hjälper.

Vi har en CD som heter nVidia G-Force FX Point of View också. Efter att ha snurrat runt på MSIs hemsida så verkar den också höra till MSI? Läste i manualen på CD-skivan och den verkar höra till grafikkortet?

Sen har vi ju X antal skivor till ljudkortet också, M-Audio...

Att installera ett operativsstem är ju inte svårt, vi brukar fixa att installera programvaror utan problem. Men nu har jag faktiskt ingen aning om vad jag ska göra...

Kan förstås ringa verkstan igen, men jag vill inte ringa och "tjata hål i huvudet" på dem. Hade vi haft bil så kunde vi ju kört dit datorn. Jag har inte körkort men sambon har, han är dessutom på jobb...

Så, tips mottages mycket tacksamt! Är inte så jättehemma på datorer, fixar som sagt att installera grejer annars men det här är överkurs...

STORT TACK på förhand!!!!

Mvh Cissi
 
Sv: Drivrutiner moderkort - hjälp!

Troligen en vanlig XP men man kan aldrig vara säker

10/100 är standard men svårt att veta vad du har :)
 
Sv: Drivrutiner moderkort - hjälp!

Tack Laban! :)

Har fått igång internet på den nu, det var 10/100.

Fortfarande mycket kvar att installera, jisses vad mycket grejer man har i en burk...

Mvh Cissi
 
Sv: Drivrutiner moderkort - hjälp!

Jag fortsätter i samma tråd och hoppas att nån kollar :).

Nu har vi fyllt på det mesta, eller mycket iaf :)

Har installerat vår nyinköpta externa hårddisk på 250 GB, gjort två partitioner och formaterat.

Tanken är att den ena partitionen är "min", skönt att ha nästan 120 gig till att lagra bilder på... Vi har ju backup på CD men det vore kanon att nå bilderna utan att gå igenom alla skivor så att säga.

Vi har ett nätverk, funkar ju bra. Har kunnat nå varandras datorer utan problem, med delade mappar. Har också fixat att koppla laptopen till en av våra skrivare genom vår gamla stationära.

Nu ska ju den externa hårddisken delas. Vi har ju gjort det här förut, så det fixar vi nog, men tips sparar nog tid ;).
1. Den externa hårddisken är kopplad till stationär dator nr 1. Den har XP Home. Dator och hårddisk har NTFS.
2. Laptopen, som jag sitter vid nu, har 2000 Pro. NTFS även här. Det viktigaste är ju att jag kan nå den externa hårddisken.
3. Vi har även en äldre stationär dator. 2000 Pro där med. Bör väl vara NTFS, har inte kollat. Kommunikationen mellan Laptop och den gamla stationära funkar utan problem åt båda hållen med delade mappar. Till den gamla stationära är en skrivare kopplad. Skrivaren är delad, det funkar bra att skriva ut från laptopen på den.

Så, nu gäller det att se till att a) den "nya" stationära kan kommunicera med de andra datorerna. Dvs ha en delad mapp på den. b) att i första hand laptopen och i andra hand även den gamla stationära kan komma åt den externa hårddisken.

I min bildbehandling använder jag både Photoshop Elements (laptopen) och "stora" Photoshop (den gamla stationära). Även om jag använder laptopen mest så hade det absolut varit mest smidigt om kommunikationen mellan extern hårddisk och den gamla stationära funkar.

Vi har som sagt gjort det här förut, var ett tag sen men vi klurar säkert ut det. Tips på vägen underlättar ju, om nån nu vill dela med sig av det :).

STORT tack på förhand!!!

Mvh Cissi
 
Sv: Drivrutiner moderkort - hjälp!

Ok om jag förstår det rätt så är det en extern HD med USB/FireWire och inte någon Ethernet (nätverk) i.

Då är det bara att koppla in den i en dator, den får en bokstav, högerklicka på den och dela ut den.

Hade det varit en extern HD med Ethernet så hade den kunnast stå för sig själv men nu är den beroende av en dator som måste vara på för att det ska fungerar.
 
Sv: Drivrutiner moderkort - hjälp!

cissiny skrev:
Nu ska ju den externa hårddisken delas. Vi har ju gjort det här förut, så det fixar vi nog, men tips sparar nog tid ;).
1. Den externa hårddisken är kopplad till stationär dator nr 1. Den har XP Home. Dator och hårddisk har NTFS.
2. Laptopen, som jag sitter vid nu, har 2000 Pro. NTFS även här. Det viktigaste är ju att jag kan nå den externa hårddisken.
3. Vi har även en äldre stationär dator. 2000 Pro där med. Bör väl vara NTFS, har inte kollat. Kommunikationen mellan Laptop och den gamla stationära funkar utan problem åt båda hållen med delade mappar. Till den gamla stationära är en skrivare kopplad. Skrivaren är delad, det funkar bra att skriva ut från laptopen på den.

Så, nu gäller det att se till att a) den "nya" stationära kan kommunicera med de andra datorerna. Dvs ha en delad mapp på den. b) att i första hand laptopen och i andra hand även den gamla stationära kan komma åt den externa hårddisken.

Bra att veta - vilket filsystem datorn använder på disken spelar ingen roll när det handlar om kommunikation över nätverket, det kommer funka oavsett eftersom operativet "översätter" till sitt filsystem.

Högerklicka på den mapp ni vill dela ut, och välj delning och säkerhet, sen sätter ni behörigheter där. Om ni kör trådlöst nät kan det kanske vara av intresse att sätta behörigheter lite noga, men om ni har sladdat är det bara att dela ut så alla kan läsa och skriva.

Tänk också på om ni har mjukvarubrandväggar att tillåta trafik för fil- och skrivardelning.

Lycka till
 
Sv: Drivrutiner moderkort - hjälp!

Tack Laban och Pellur!!!

Det låter ju enkelt :) har inte hunnit testa ännu. Har vart myyyycket att göra, fick ringa verkstan igen för tips. Dom är verkligen fantastiska, tog nästan ingenting för själva arbetet, och är otroligt hjälpsamma med support... Nu var det grafikkortet som behövde speciella drivrutiner för att funka riktigt bra.

Om vi ska lämna in en "stor" dator igen så får verkstan ta installeringen av operativsystem och drivrutiner. Liiiite mer komplicerat än laptopen...

Vi kör inte trådlöst, den externa hårddisken har inte Firewire så datorn måste vara på för att delningen ska funka.

Förresten, en annan fråga. Den externa hårddisken kan ju bli lite varm om den står på länge. Något att bry sig om? Ska man ha den avstängd när man inte använder den aktivt?

Mvh Cissi
 
Sv: Drivrutiner moderkort - hjälp!

Dubbelt av nån anledning?
 

Liknande trådar

IT & mobiler Moderkort: ASUS Z87-A Z87 S-1150 ATX Processor: Intel Core i7 4770K / 3.5 GHz processor RAM: 16 GB DDR3 Nätagg: Thermaltake Smart M850W...
Svar
3
· Visningar
711
IT & mobiler Jag kraschade min hårddisk och bytte den för nån vecka sedan. Skulle ominstallera drivrutinerna för moderkortet och upptäcker att...
Svar
2
· Visningar
886
Senast: Snuffsan
·
IT & mobiler Min dator dog i februari och sedan dess har den vägrat starta. I går äntligen fick jag den "lagad" av en snäll kille och det som var fel...
Svar
8
· Visningar
1 663
Senast: Araminta
·
E
IT & mobiler Idag när jag var ute hade jag min mp3-spelare i fickan(en creative zen stone plus) och min mobiltelefon (en nokia) i samma ficka på...
Svar
2
· Visningar
891
Senast: Tjôta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp