Datorn hänger sig.

åke

Trådstartare
Nu har datorn börjat hänga sig då barnen spelar vissa spel. Det har den aldrig gjort innan. Inte med dom spelen. Nu har den plötsligt börjat göra det. Man får då starta om hela datorn. Vad är felet och hur fixar jag detta?
 
Sv: Datorn hänger sig.

Det jag skulle tippa på, utan att veta mer om det, är att grafikkortet blir överhettat.

Hur det fixas är väl en annan fråga, se till att fläkten på grafikkortet fungerar, att kylflänsen inte är fylld med damm och att det finns tillräckligt med utrymme för att luften ska cirkulera.
 
Senast ändrad:
Sv: Datorn hänger sig.

Grafik kortet är helt nytt. Eller ja 12 dagar gammalt. Vi har satt in en extra fläkt i datorn. Det låter som attan men det kyler visst väldigt bra sa han som satte i grafikkortet.
 
Sv: Datorn hänger sig.

Är det efter att det byttes grafikkort som det börjat krångla? Men om det är 12 dagar lär det ju åtminstone inte vara dammrelaterade problem ;)
Är det ett ATI- eller Nvidia-kort? (Har typ bara råkat ut för att ATI-kort haft överhettningsproblem)
 
Sv: Datorn hänger sig.

Ja det är efter bytet som den har börjat busa med oss. Hmm det där sista du skrev fattar jag inget av. *suck*
 
Sv: Datorn hänger sig.

Det finns idag två stora tillverkare av grafikkortskretsar, de heter ATI och Nvidia. Om du har något kvitto eller så på vad kortet heter, kan du kontrollera det... Heter det typ X1650 är det ett ATI-kort, heter det typ 8600GT är det ett Nvidia-kort.

Sen är det så att bara för att det finns fläktar är det inte säkert att luften cirkulerar tillräckligt bra där det behövs, så att säga.
 
Sv: Datorn hänger sig.

Några ytterligare frågor för att bättre kunna pricka in problemet:
Får du bluescreen eller fryser bilden bara?
Hur långt in i spelandet inträffar det? Slumpmässigt? Ungefär lika varje gång?
Blir bilden konstig innan datorn hänger sig? (Våg- eller lodräta linjer, blockighet eller dylikt)
Vad är det för spel?

De tre felkällor som är troliga är otillräckligt nätaggregat (nya grafikkort kräver en hel del), drivrutinerna och sist överhettning, men det ska inte behöva inträffa om det inte är tillverkningsfel med kortet.

@Sharpless: Ingen av tillverkarna är ju direkt bättre än den andra när det gäller temperatur. Visst, enda jag lyckats få att krascha var ett ATi-kort, men så hade jag också plockat bort kylflänsen helt på det så det kördes med kärnan frilagd ;)
 
Sv: Datorn hänger sig.

Hela bilden fryser bara som du beskrev. Det är alltid olika in i spelen som den stannar. Bilden är skarp och fin. Det ena spelet är Lego star wars det andra är star wars battlefront. Hur menar du med nätagrigatet? Jg har bara en sladd från datorn till väggen ju.

Sharpless Jag har ett svagt minne av att det är ett ATI kort.
 
Sv: Datorn hänger sig.

Jag har kommit i kontakt med två ATI-kort som haft problem med värme, det ena kraschade datorn, det andra gjorde bara att allt blev segt när det blev varmt...

@Åke: Nätaggregatet är den del av dator som sköter strömförsörjningen till övriga delar.
 
Sv: Datorn hänger sig.

Bilden är skarp och fin. Det ena spelet är Lego star wars det andra är star wars battlefront.

Grafikkortet är uppenbarligen inte kompatibelt med star wars. ;)
Ta reda på vad det är för grafikkort och se först till att testa med de senaste drivrutinerna.

Nätaggregatet är en del som sitter inuti datorn. Om det är det som är klent så är det i alla fall en förhållandevis billig och lätt del att byta ut.
 
Sv: Datorn hänger sig.

Men om det är nätadapten. Varför händer det bara när man spelar spel och inte tittar på andra filmer tex.

Jag ska kolla upp vad det är för kort i datorn i morgon och se om jag kan uppdatera drivrutinerna.Kan man inte gå in någonstans i datorn och kolla sådant?
 
Sv: Datorn hänger sig.

För att spela spel kräver mer av datorn än att titta på en film.

Högerklicka på skrivbordet, välj Egenskaper, sen fliken Inställningar. Där ska det stå typ "Bildskärm: Dell M990 på Nvidia GeForce 7300 GT", eller något sånt.
 
Sv: Datorn hänger sig.

Nehe du, det gör det inte. Det står plug and play bildskärm på radeon 9250.

Jag klickade vidare och då stog det något med ATI ang. bildskärmskort.
 
Sv: Datorn hänger sig.

Nu i kväll så är datorn så seeeeeg. Jag la in fyra st. bilder som jag skulle redigera ner lite. Jag klickar upp bilden som vanligt. När jag sedan högerklickar så tar det lång tid innan gardinen kommer upp. Först så är den jätteblek i färgen för att sedan bli tydlig och man ser att det står tex, redigera, kopiera mm. Vad har hänt?
 
Sv: Datorn hänger sig.

Om det varit så sedan ni bytte grafikkort så har ni inte rätt drivrutiner. Annars så har något gått i sönder.
 
Sv: Datorn hänger sig.

Jahopp, och vart i datorn hittar jag det jag ska ha då?
 
Sv: Datorn hänger sig.

Jag hittade, Nu har jag laddat hem det programmet. Så nu är det bara att vänta och se i helgen om det fungerar.
Super tack till alla. Ni är bara bäst.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag har Youtube premium och har en del låtar nedladdade så att man kan lyssna offline. Ibland krånglar det, men det brukar lösa sig...
Svar
1
· Visningar
222
Senast: Enya
·
Hemmet Inför flytten digitaliserade jag hela min film- och TV samling för att slippa släpa med en massa DVDer som vi ändå inte har nån läsare...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
6 832
Senast: Migo
·
IT & mobiler Vad kan jag göra? Har inte Spotify Premium. Har provat att starta om datorn, utan resultat. Trodde först att det var något problem hos...
Svar
5
· Visningar
851
Senast: Rie
·
Fritid Jag har just börjat måla lite i datorn med Krita. Jag har nyss gjort en målning i flera olika lager. Trots att jag sparat bilden är nu...
Svar
0
· Visningar
475
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Aktivering/leksaker
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp