David blev påkörd av bil: ”Jag hade änglavakt”

Bukefalos 30 år!

Proffstränaren David Nylander blev påkörd av en bil när han skrittade sin häst.
David överlevde – men stoet Thule Alices liv gick inte att rädda.
– Jag hade änglavakt, säger 50-åringen till Trav365.

Folk kör alldeles för fort och tar alldeles för många chanser i trafiken :down: . Jag ser galna saker varje dag, som t.ex. när folk inte fixar att vänta tills skolbussen har börjat köra igen efter att ha släppt av ett barn. Nä, nä. Istället kör man om med skymd sikt... TÄNK om det står ytterligare barn längre fram - skymda av bussen - som är på gång att korsa vägen???

Folk kör absolut galet. Men jag kör ca 14 mil om dagen längs landsväg med mellan 70-90 km i timmen i hastighet och de som rör sig längs den gör det inte alltid så lätt för bilisterna att se dem heller. En person i grågrönbeiga kläder mot en grågrönbeige bakgrund som du ska hinna se i 90 km i timmen. Eller när man går längs vägen i mörkret bland reflexpinnar med en reflex på sig tex, det är inte plättlätt att se att det är en person och inte bara en till reflexpinne bland flera. Speciellt om det är mötande trafik osv som bländar och man ska skilja ut vad som är vad.
Man tycker kanske att en häst med vagn borde vara lätt att se men det beror helt på vad det är för färger och vad bakgrunden har för färger. Ibland när jag kör om gående hästekipage så är det inte förrän jag är några hundra meter ifrån som jag ser att det faktiskt är en häst som rör sig där och inte en grupp människor eller liknande (och nej jag ser bra, ögon testade helt nyligen).

Folk kör absolut galet. Men jag kör ca 14 mil om dagen längs landsväg med mellan 70-90 km i timmen i hastighet och de som rör sig längs den gör det inte alltid så lätt för bilisterna att se dem heller. En person i grågrönbeiga kläder mot en grågrönbeige bakgrund som du ska hinna se i 90 km i timmen. Eller när man går längs vägen i mörkret bland reflexpinnar med en reflex på sig tex, det är inte plättlätt att se att det är en person och inte bara en till reflexpinne bland flera. Speciellt om det är mötande trafik osv som bländar och man ska skilja ut vad som är vad.
Man tycker kanske att en häst med vagn borde vara lätt att se men det beror helt på vad det är för färger och vad bakgrunden har för färger. Ibland när jag kör om gående hästekipage så är det inte förrän jag är några hundra meter ifrån som jag ser att det faktiskt är en häst som rör sig där och inte en grupp människor eller liknande (och nej jag ser bra, ögon testade helt nyligen).

Det blev ju ganska tydligt i reflextråden att dessa anser att det är bilistens ansvar att köra sakta nog för att de ska slippa använda reflexer. Tyvärr.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Lämplig kattras?
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka