De brutalt mördade skandinaviska kvinnorna i Marocko

@Hero Mina förädrar fyllde båda två jämt och ville väl åka till något mer exotiskt än Gran Canaria då tittade de väl på länder i närheten av Kanarieöarna. Ärligt talat tror jag det är så enkelt iaf i mina föräldras fall. Jag har inte rest med dem efteråt, vi var verkligen inte utomlands mycket. Efter Marocko har jag enbart varit utomlands själv efter jag fyllt 18.

Folk är naiva och resebolagen vill tjäna sina pengar.
 
@Hero Mina förädrar fyllde båda två jämt och ville väl åka till något mer exotiskt än Gran Canaria då tittade de väl på länder i närheten av Kanarieöarna. Ärligt talat tror jag det är så enkelt iaf i mina föräldras fall. Jag har inte rest med dem efteråt, vi var verkligen inte utomlands mycket. Efter Marocko har jag enbart varit utomlands själv efter jag fyllt 18.

Folk är naiva och resebolagen vill tjäna sina pengar.

Så är det ju såklart.
Jag skulle hellre resa till Gran Canaria. Spela roll om det anses mindre exotiskt av andra. Jag har inte varit där och det verkar vara trevligare än Marocko .
 
Absolut, men det finns många länder med berg. Bara i vårt grannland Norge finns fantastiska berg och fjordar...
Det finns mycket fint i norden, och min pensionärsplan är att kuska runt i husbil.

Men jag vill inte ha gått miste om alla saker jag gjort när jag rest och alla resor jag kommer att göra.

Som att klättra runt bland tusenåriga ruiner, få lära sig spela backgammon av tandlös gubbe i nån turkisk bergsby när jag barn. Att dricka te i en jurta och se yakbajsen man eldar med. Att leda hästar på ponnyridning i Tobago Och få en gaffel i benet av en treåringen när jag liftade hem...
Att bada fötterna i en sjö med naturligt kolsyrat vatten, prata med nunnor och munk (som jag tror flörtade!) och sova i ett rum med guldtapeter i georgien.
Äta solvarma mullbär direkt från träden.
Att med milt tvång "tvingas" av en mycket bestämd museumbamursksa se vartenda rum i museumet. Har man betalt sådär 2 kronor ska man ha valuta för pengarna Och inte "råka" missa något- oavsett om man vill det eller inte.
Att råka beställa get till middag. Äta kycklingfötter.
Diskutera löneförhandlingar med texassnubbe som jobbar i oljeindustrin på flyget.
 
Det finns mycket fint i norden, och min pensionärsplan är att kuska runt i husbil.

Men jag vill inte ha gått miste om alla saker jag gjort när jag rest och alla resor jag kommer att göra.

Som att klättra runt bland tusenåriga ruiner, få lära sig spela backgammon av tandlös gubbe i nån turkisk bergsby när jag barn. Att dricka te i en jurta och se yakbajsen man eldar med. Att leda hästar på ponnyridning i Tobago Och få en gaffel i benet av en treåringen när jag liftade hem...
Att bada fötterna i en sjö med naturligt kolsyrat vatten, prata med nunnor och munk (som jag tror flörtade!) och sova i ett rum med guldtapeter i georgien.
Äta solvarma mullbär direkt från träden.
Att med milt tvång "tvingas" av en mycket bestämd museumbamursksa se vartenda rum i museumet. Har man betalt sådär 2 kronor ska man ha valuta för pengarna Och inte "råka" missa något- oavsett om man vill det eller inte.
Att råka beställa get till middag. Äta kycklingfötter.

Jag fattar ju vad det är som lockar med exotiska länder...

Men alla är väl olika . Jag tycker det finns så mkt att se som inte är på halva sidan jordklotet.
 
Senast ändrad:
Min granne med 2 barn kom just hem från en kort resa till Paris. För åttonde veckan i rad har gula västarna protesterat mot regeringen på Paris gator. En massiv polisinsats varje helg, protestanterna är fredliga men våldsamheter sker med jämna mellanrum.
Min granne var chockad över vad hon såg, hon hade inte alls väntat sig att se detta i den omfattningen. Det uppskadttades vara runt 50 000 människor delaktiga i protesterna, många turistställen var stängda och gator avspärrade av kravallpolis som regelbundet och till synes random skickade iväg tårgas mot protestanterna.
Men detta visste vi andra om, det täcks ju så bra av media.

Men hur menar du att media ska rapportera? Ska de täcka varje händelse i varje land? Deg är ju omöjligt! Och knappast effektivt när gemene svensk på sin höjd läser nyheter på fb. Följer man en dagstidning, rapport och aktuellt varje dag skulle jag säga att man har rätt bra koll på läget.
 
Marrakesh, atlasbergen och berberhästar bland annat.

Jag är fortfarande besviken över att min pappa inte höll det han sa om att vi skulle åka dit. Så det har stått på min lista i väldigt många år.
Vi var i Agadir. Förvisso det enda trevliga minnet i närvaro med inhemska män var just när vi red på en 2 timmar lång tur på sanddynerna, bland Eucalyptusträden (om jag minns rätt träd, det är trots allt 18 år sedan) och även genom de fattigare områdena där människor bodde i plåtskjul. Den upplevelsen var så bra att jag lyckades tjata till mig att vi skulle göra den ritten två gånger. Nu vågar jag inte säga var vi åkte då men vi lämnade inte hotellet mycket i övrigt men det var ingen lång resa från hotellet till turridningsstället.

Men vacker natur, fantastiska berg, människoöden har jag upplevt på andra utlandsresor och dit jag hellre återvänder än Marocko. Det är helt enkelt inte värt det för mig. Men jag vill tro att landet utvecklats i positiv riktning på nästan 20 år.
 
Vi var i Agadir. Förvisso det enda trevliga minnet i närvaro med inhemska män var just när vi red på en 2 timmar lång tur på sanddynerna, bland Eucalyptusträden (om jag minns rätt träd, det är trots allt 18 år sedan) och även genom de fattigare områdena där människor bodde i plåtskjul. Den upplevelsen var så bra att jag lyckades tjata till mig att vi skulle göra den ritten två gånger. Nu vågar jag inte säga var vi åkte då men vi lämnade inte hotellet mycket i övrigt men det var ingen lång resa från hotellet till turridningsstället.

Men vacker natur, fantastiska berg, människoöden har jag upplevt på andra utlandsresor och dit jag hellre återvänder än Marocko. Det är helt enkelt inte värt det för mig. Men jag vill tro att landet utvecklats i positiv riktning på nästan 20 år.
Jag har varit i Marocko fyra gånger - första gången när jag var nio. Andra gången som 15-åring och sedan som ensam kvinna som 20 och 25 åring. I agadir. Folk har varit allmänt trevliga, och landet besöks varje år av en miljon turister, många återvändare, många ensamma kvinnor. Tack och lov är det långt ifrån alla som har din upplevelse, och med tanke på hur många som enligt facebookgrupper som t.ex #allavi via #metoo har varit utsatta som väldigt unga, verkar det vara ett relativt vanligt fenomen världen över att äldre män får stånd av småtjejer, självklart tragiskt, men kanske inget man ska tro gäller hela den manliga befolkningen i MENAregionen. När det kommer till de så kallade marockanska gatubarnen vet vi att de har en helt annan historia, dessa är inte heller några man kan dra över samma kam som varenda människa i hela landet.

Och jag förstår inte egentligen hur man kan säga "jag är inte förvånad att det hände i just Marocko" och sedan dra den erfarenheten. Det som har kommit fram so far vid utredningen är att den som är misstänkt för dådet ville döda turister. Inte kvinnor. Turister. Det hade lika gärna kunnat vara två män eller en av varje som blev mördad, ett typiskt "fel plats vid fel tillfälle" dåd....
 
Vi var i Agadir. Förvisso det enda trevliga minnet i närvaro med inhemska män var just när vi red på en 2 timmar lång tur på sanddynerna, bland Eucalyptusträden (om jag minns rätt träd, det är trots allt 18 år sedan) och även genom de fattigare områdena där människor bodde i plåtskjul. Den upplevelsen var så bra att jag lyckades tjata till mig att vi skulle göra den ritten två gånger. Nu vågar jag inte säga var vi åkte då men vi lämnade inte hotellet mycket i övrigt men det var ingen lång resa från hotellet till turridningsstället.

Men vacker natur, fantastiska berg, människoöden har jag upplevt på andra utlandsresor och dit jag hellre återvänder än Marocko. Det är helt enkelt inte värt det för mig. Men jag vill tro att landet utvecklats i positiv riktning på nästan 20 år.
Jag har ju flera familjemedlemmar som varit där och rest runt i landet vid olika tillfällen de senaste 30åren.
Råden jag fått har varit att inte gå ut ensam på nätterna och att inte bli full.
Och att det är bra att vara två om man blir magsjuk "Ja, JAG bli ju aldrig sjuk, men du kanske blir det" sagt lite självgott.
Jag är generellt inte så förtjust i ställen med påstridiga försäljare men hon påstår att man vänjer sig.
 
Nä. Och som sagt, kunde till och med jag, med min o fatta att det var ett stort problem som skulle påverka många svenska turister borde ju verkligen de med ansvar fatta det.
En kollega till mig som var där då, fattade inte alls att det blev en så stor grej i Sverige och hörde inte av sig och sa att hen var okej. Jag kan LÄTT identifiera mig med det.

Men själva tsunamifenomenet kände jag till pga koppling till Costa Rica.
 
En kollega till mig som var där då, fattade inte alls att det blev en så stor grej i Sverige och hörde inte av sig och sa att hen var okej. Jag kan LÄTT identifiera mig med det.

Men själva tsunamifenomenet kände jag till pga koppling till Costa Rica.
Då kan hen inte varit på en plats som var så särskilt drabbad. Där vi var så var det uppenbart att det var en rätt stor grej
 
@escodobe Magsjukan ja, den hade jag faktiskt nästan glömt bort, men den fick jag ju också. :p Men det var ingenting jämfört med obehaget att dagtid promenera igenom Agadir med familjen.
Tycker dina föräldrar sig se en skillnad i landet under de här 30 åren, då pratar jag alltså om kvinnosyn och pedofiili och den biten, den kulturen. Att landet blivit rikare eller att folk är bättre på engelska och att det finns påstridiga försäljare är något jag räknar med är utvecklingen i de flesta länder jag har återvänt till på mer eller mindre turistiga platser. Magsjukan är verkligen inte landets största problem, det är lite dit jag vill komma.
 
Och Öken! Jag vill verkligen få uppleva en riktig sandöken! Att få uppleva den enorma kontrasten mellan kylan på natten och värmen på dagen.
Ja, precis!
Jag har en väninna som brukar åka en gång vartannat år eller så, hon är ryttare och har flera gånger ridit ut i öknen. Det låter helt fantastiskt!
Jag skulle så gärna vilja uppleva Marrakesh också. Alla kryddor och färger och allt oljud.

Likaså här. Men nu lockar landet mindre.
Trist att du känner så. Min känsla inför en eventuell resa har inte påverkats faktiskt. Jag vill gärna besöka vissa delar av USA också liksom, trots alla skolskjutningar och våld. Åker gärna till London också, och Stockholm. :)
 
@escodobe Magsjukan ja, den hade jag faktiskt nästan glömt bort, men den fick jag ju också. :p Men det var ingenting jämfört med obehaget att dagtid promenera igenom Agadir med familjen.
Tycker dina föräldrar sig se en skillnad i landet under de här 30 åren, då pratar jag alltså om kvinnosyn och pedofiili och den biten, den kulturen. Att landet blivit rikare eller att folk är bättre på engelska och att det finns påstridiga försäljare är något jag räknar med är utvecklingen i de flesta länder jag har återvänt till på mer eller mindre turistiga platser. Magsjukan är verkligen inte landets största problem, det är lite dit jag vill komma.
Alltså, stora delar av världen har ju usel kvinnosyn, vissa länder går ju tyvärr bakåt som Iran, afganistan och Polen.
Olika kulturer och syn på männskliga rättigheter är ju något man får kalkykera och överväga hur man ställer sig till att åka till olika länder.
Jag har inte specifikt diskuterat kvinnosynen i marocko faktiskt.
Gällande pedofili så är det ett enormt stort problem med sexturism i tex Thailand. Jag är inte alls säker på hur stor den sexturismen är i Marocko?
 
Då kan hen inte varit på en plats som var så särskilt drabbad. Där vi var så var det uppenbart att det var en rätt stor grej
Nja, hen såg det och var vid stranden. Men stor grej är en sak, på plats. Stor grej i Sverige är en annan sak. Och det var det hen inte fattade. Alltmedan chefen hemma panikade över att inte kunna nå hen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp