De brutalt mördade skandinaviska kvinnorna i Marocko

Du arbetade väl inte på någon resebyrå eller bodde på någon plats där tsunamis och jordbävningar inträffar, heller?
Nä. Och som sagt, kunde till och med jag, med min okunnighet fatta att det var ett stort problem som skulle påverka många svenska turister borde ju verkligen de med ansvar fatta det.
 
Jag antar att det är jag som saknar insikt och förståelse över hur världen ser ut idag, att tex europa inte är detsamma som det var förr. Jag antar av tråden att döma att det finns hur mycket information som helst över risker där ute i världen idag och att det är naivt att säga annat. Då undrar jag, vad som får två vuxna skandinaviska kvinnor, erfarna av resande - att ta beslutet att tälta ensamna i nordafrikanska bergen - mot sin guides inrådan.

Min granne som just kom hem från Paris, är uppvuxen i paris och åker dit för viss typ av medicinska behandlingar regelbundet. Hon arbetar mot sitt gamla hemland härifrån och är väldigt mycket mer insatt i situationen i Paris än vad jag - och de flesta andra här är. Trots detta var hon skärrad av vad hon hamnade mitt i. Men troligtvis har hon levt under en sten som någon här sa. Jag ska hälsa henne det.

Det finns ju många som lever på att resa och vill upptäcka alla länder. Man kanske är medveten om riskerna men man tar dom i alla fall !
Här är en tjej som bloggar om sin resa "ensam" till Marocko . Det går snabbt att få mkt info om landet om man googlar.
https://malinlundsten.com/2017/11/resa-till-marocko/

"Landet är även muslimskt på ett hängivet sätt där hela kulturen är uppbyggd runt de muslimska värderingarna. This is no women first country, sade vår guide till oss då vi frågade. Här ber män och kvinnor separat. Kvinnor spenderar tiden hemma med att laga mat åt sina män och då de går ut piffar de länge före. Därför orkar alla djupt troende kvinnor inte röra sig ute hela tiden. "

Bara det här skulle få mig att fundera två gånger på att resa till landet. Verkar som hon höll sig mest i storstan dock. Är nog tryggare då.
 
Jag antar att det är jag som saknar insikt och förståelse över hur världen ser ut idag, att tex europa inte är detsamma som det var förr. Jag antar av tråden att döma att det finns hur mycket information som helst över risker där ute i världen idag och att det är naivt att säga annat. Då undrar jag, vad som får två vuxna skandinaviska kvinnor, erfarna av resande - att ta beslutet att tälta ensamna i nordafrikanska bergen - mot sin guides inrådan.

Min granne som just kom hem från Paris, är uppvuxen i paris och åker dit för viss typ av medicinska behandlingar regelbundet. Hon arbetar mot sitt gamla hemland härifrån och är väldigt mycket mer insatt i situationen i Paris än vad jag - och de flesta andra här är. Trots detta var hon skärrad av vad hon hamnade mitt i. Men troligtvis har hon levt under en sten som någon här sa. Jag ska hälsa henne det.
MEN vilken offerkofta du tar på dig tycker jag nog? Ingen här känner dessa kvinnor skulle jag tippa på, men är de resvana har de säkert även gjort en riskbedömning, kommit fram till att det är så liten risk att något händer. Nu hände det - och det är fruktansvärt - men vad skulle de ha gjort? Slutat leva? Inte åkt till Marocko som har miljoner turister varje år?

Sedan är det ju bara skitsnack att det ser värre ut i världen idag än vad det gjort tidigare, världen har däremot blivit globalare och det har blivit betydligt lättare att få tag i information i takt med internet. Vi har under 1900 talet haft två världskrig, krig vid flertal tillfällen i både Mellanöstern och stora konflikter i Asien och Sydamerika, vi har haft slaveri, problem med att inte alla människor är lika värda i USA, vi har haft ETA och IRA som härjade friskt i Spanien och Storbritannien, vi har haft ett långvarigt krig på Balkan, vi har haft Kalla kriget som gjorde världen oerhört orolig ända fram till 90-talet och fortfarande har ett stort finger med i att de konflikter som finns i Mellanöstern... Kolonialism av Afrika och Indien så sent som andra hälften av 1900 talet, men du menar alltså att det är så otroligt mycket mer oroligt idag än då? Sanningen är att världen alltid har varit en orolig plats.
 
Om det är något som många svenskar är fruktansvärt naiva och lever i sina rosa drömmar om är det Afghanistan som många svenskar tror är så säkert att det är befogat att avslå asylansökningar. https://en.wikipedia.org/wiki/Category:Terrorist_incidents_in_Afghanistan_in_2018 det här är alltså landet som, vilket redan tagits upp i en annan tråd, Sverige skickar tillbaka minderåriga, även flickor till.

Svensk media orkar knappt skriva en rad om terrorismen i Afghanistan. Ännu mindre om de individuella offren. Eller när Al-Shabab 2015 dödade 148 studenter och skadade 79 till https://en.wikipedia.org/wiki/Garissa_University_College_attack och många andra terroristattacker i Kenya. Googla på svenska så hittar du inte många rapporter från svensk media.

UD har inte varnat för att Kenya är ett osäkert land, men med caveat att svenska turister ska undvika vissa områden som gränsar till Somalia. Svenskar lever i sina rosa drömmar att alla flyktingar kommer till Sverige som inte mäktar med flera. Ett besök i världens tredje största flyktingläger som ligger i Garissa, Dadaab https://www.unhcr.org/ke/dadaab-refugee-complex med drygt 235,000 flyktingar och asylsökande kanske också skulle få svenskar att vakna upp ur sin rosa, naiva lilla bubbla om hur farlig världen är för de ca 50 miljoner (enligt UNHCR) som idag är på flykt från sitt land eller är IDP (internally displaced persons).
 
MEN vilken offerkofta du tar på dig tycker jag nog? Ingen här känner dessa kvinnor skulle jag tippa på, men är de resvana har de säkert även gjort en riskbedömning, kommit fram till att det är så liten risk att något händer. Nu hände det - och det är fruktansvärt - men vad skulle de ha gjort? Slutat leva? Inte åkt till Marocko som har miljoner turister varje år?

Sedan är det ju bara skitsnack att det ser värre ut i världen idag än vad det gjort tidigare, världen har däremot blivit globalare och det har blivit betydligt lättare att få tag i information i takt med internet. Vi har under 1900 talet haft två världskrig, krig vid flertal tillfällen i både Mellanöstern och stora konflikter i Asien och Sydamerika, vi har haft slaveri, problem med att inte alla människor är lika värda i USA, vi har haft ETA och IRA som härjade friskt i Spanien och Storbritannien, vi har haft ett långvarigt krig på Balkan, vi har haft Kalla kriget som gjorde världen oerhört orolig ända fram till 90-talet och fortfarande har ett stort finger med i att de konflikter som finns i Mellanöstern... Kolonialism av Afrika och Indien så sent som andra hälften av 1900 talet, men du menar alltså att det är så otroligt mycket mer oroligt idag än då? Sanningen är att världen alltid har varit en orolig plats.
Inte bara sprids informationen mer och lättare, folk har större möjlighet att röra på sig och därför sprider sig även konflikter på ett annat sätt än tidigare. Men informationtillgängligheten gör givetvis sitt. Så sent som andra halvan av 70-talet lyckades ju Pol Pot ha ihjäl en tredjedel av Kambodjas befolkning utan att omvärlden visste någonting...
 
Jag är sällan den som vill dra alla över en kam men jag är inte ett dugg förvånad att det skett och att det var i just Marocko.
Jag har varit där en gång, knappt 12 år gammal och bara barnet. Det var första gången jag fick ett stånd tryckt emot mig av en vidrig man i en klädbutik som höll fast mig och stönade i mitt öra. Mitt framför min mor dessutom som antingen inte fattade vad han pysslade med eller bara blundade för det.
Har enormt starka minnen från den resan, hur männen stirrade på en på gatan och ropade saker till oss. Varje dag och på varje ställe vi gick på var det samma visa, alltid dessa högljudda stirrande/visslande män.

Man kan bara hoppas på en förbättring i kulturen i det landet. Det som gör mig lite förtvivlad är den mängden marockanska utvandrare (icke flyktingar utan några skäl till asyl då Marocko inte är ett krigshärjat land eller diktatur) som sökt sig till Sverige. Finns säkert några gulliga, snälla pojkar som inte är kriminella och har en vettig människosyn som utvandrar också, jag är den första att bli glad om det faktiskt skulle vara så.
 
Det görs ju också överallt.

Likaså gör kost, träning, psykisk ohälsa, barn osv osv. Ska vi inte få skapa trådar om det här på bukt (jag vet inte vad det är med min dator som autokorrektar allt jag skriver här. men det ska stå b u k e ) heller?
 
Fast kulturell relativism är något helt annat. Vilket även Petruska var inne på ang naturkatastrofer.
Jag är inte helt säker på att jag förstår vad du fiskar efter?
Menar Du att det fanns någon särskilt skäl till att kvinnorna inte följde guidens råd? Utöver alla dom vanliga orsakerna folk tar stora risker trots att dom borde veta bättre?
Ta tex folk som kör för fort, oftast går det bra. Men inte alltid.
 
Likaså gör kost, träning, psykisk ohälsa, barn osv osv. Ska vi inte få skapa trådar om det här på bukt (jag vet inte vad det är med min dator som autokorrektar allt jag skriver här. men det ska stå b u k e ) heller?
Är det någon som antytt att tråden inte borde finnas?
Jag tycker diskussionen är intressant, och uppenbarligen är jag inte ensam eftersom fler diskuterar (jag tar för givet att en person som skriver i en diskussion faktiskt är intresserad av ämnet på nåt plan). Problemet är väl snarare att TS protesterar mot att det diskuteras "fel" saker, när folk diskuterar och bemöter det som skrivs.
 
Likaså gör kost, träning, psykisk ohälsa, barn osv osv. Ska vi inte få skapa trådar om det här på bukt (jag vet inte vad det är med min dator som autokorrektar allt jag skriver här. men det ska stå b u k e ) heller?
Jo, så klart! Det diskuteras ju också i tråden, så problemet är ju löst. Min kommentar var nog mest nån sorts förvirring mot bakgrund av att jag har svårt att förstå @honung s syfte med tråden.
 
Likaså gör kost, träning, psykisk ohälsa, barn osv osv. Ska vi inte få skapa trådar om det här på bukt (jag vet inte vad det är med min dator som autokorrektar allt jag skriver här. men det ska stå b u k e ) heller?
Självklart. Ingen säger det motsatta.
 
Jag har varit där en gång, knappt 12 år gammal och bara barnet. Det var första gången jag fick ett stånd tryckt emot mig av en vidrig man i en klädbutik som höll fast mig och stönade i mitt öra. Mitt framför min mor dessutom som antingen inte fattade vad han pysslade med eller bara blundade för det.
Ush, va vidrigt :wtf::(
Din mor vågade nog inte göra något...
Jag hade sett rött direkt om det gällde mitt barn :rage:
Förstår dock inte vad som lockar med Marocko? Finns ju många andra länder som jag hellre skulle resa till ...
 
Ush, va vidrigt :wtf::(
Din mor vågade nog inte göra något...
Jag hade sett rött direkt om det gällde mitt barn :rage:
Förstår dock inte vad som lockar med Marocko? Finns ju många andra länder som jag hellre skulle resa till ...
Marrakesh, atlasbergen och berberhästar bland annat.

Jag är fortfarande besviken över att min pappa inte höll det han sa om att vi skulle åka dit. Så det har stått på min lista i väldigt många år.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp