De brutalt mördade skandinaviska kvinnorna i Marocko

En sak jag ogillar med Sverige är detta behovet att inte låta sanningen komma fram. Tycker verkligen det pågår mycket censurering av information.

Jag tolkar detta som att du menar svensk media i allmänhet och inte bara informationen gällande denna händelse?

Men hur menar du då att media generellt döljer sanningen (motsatsen till att ”inte låta sanningen komma fram”)? Menar du att de medvetet ger ut felaktig information eller att de ibland avstår från att publicera detaljer?

Jag tycker att det är intressant. Speciellt som min uppfattning är att det enligt vissa alternativa media tycks innebära att traditionell media far med osanning bara genom att typ inte lämna ut information lika öppet som snubbarna på Flashback...

Så som extremt detaljerat händelseförlopp utan hänsyn till någon och även t.ex. bara misstänktas namn, telefonnummer och skostorlek - gärna ett eventuellt brottsoffers uppgifter också. Och utan att det gör så mycket om det är helt bekräftade uppgifter eller inte. Men det har inte särskilt mycket med ”sanning” att göra som jag ser det.
 
En nära vän till mig reser frekvent till Indien och bor där även i ett eget köpt hus ett par månader om året, men reser runt i övrigt. Hon säger att det är näst intill så att skandinaviska turister beter sig kriminellt naivt när de kommer till indien och förvånas över att vi här i sverige inte pratar mer öppet om vad som faktiskt sker därute, hon har tillexempel visat mig artiklar i utländs media om utsatta europer inklusive svenskar och norrmän som utsatts för grova våldsbrott men i svenska media existerar inte dessa uppgifter i vår media.

Jag tror inte att det bara är skandinaver utan många västeuropéer. Känner folk från andra länder som också är riktigt naiva.
 
Det kommer ju notiser då och då, som han den svenske 36-åring som sköts i benet häromdagen i Argentina och tvingades amputera. Dessa händelser har sällan det nyhetsvärdet att de följs upp under en längre tid, även om var enskild händelse är horribel.
 
En nära vän till mig reser frekvent till Indien och bor där även i ett eget köpt hus ett par månader om året, men reser runt i övrigt. Hon säger att det är näst intill så att skandinaviska turister beter sig kriminellt naivt när de kommer till indien och förvånas över att vi här i sverige inte pratar mer öppet om vad som faktiskt sker därute, hon har tillexempel visat mig artiklar i utländs media om utsatta europer inklusive svenskar och norrmän som utsatts för grova våldsbrott men i svenska media existerar inte dessa uppgifter i vår media.

Media täcker väl det som har störst intresse. Jag tror inte man ska lita på att allt som man själv anser är intressant information rapporteras i media, personligen skulle jag tycka att det skulle vara ganska tröttsamt att läsa om alla som drabbats av brott utomlands (och i Sverige också för den delen). Reseforum är toppen om man vill hitta information om olika länder!
 
En sak jag ogillar med Sverige är detta behovet att inte låta sanningen komma fram. Tycker verkligen det pågår mycket censurering av information.

Detta från Danmark's nyheter:

http://nyheder.tv2.dk/udland/2018-1...om-hjernen-bag-drab-paa-norsk-og-dansk-kvinde

Hade en av kvinnorna varit svensk hade det varit så stora rubriker i tidningen här också.

Det är inget ovanligt att medierna rapporterar JÄTTESTORT om det är någon från egna landet som är drabbat
 
Media täcker väl det som har störst intresse. Jag tror inte man ska lita på att allt som man själv anser är intressant information rapporteras i media, personligen skulle jag tycka att det skulle vara ganska tröttsamt att läsa om alla som drabbats av brott utomlands (och i Sverige också för den delen). Reseforum är toppen om man vill hitta information om olika länder!
Fast vet du vad? Jag är extremt övertygad om att båda dessa skandinaviska kvinnor kollat upp exakt allt de kan hitta om att åka till atlasbergen i marocko på resforum, men kanske att de glömt läsa på om världsläget och om det brutala våld som existerar där ute i verkligheten.
 
Varför pratar vi inte om det som hänt? Varför det hände, varför det KUNDE hända? JAG tycker att händelsen känns som att verkligheten kom och skar ett brutalt hål på vår naiva nordeuropeiska lilla lilla rosa isolerade bubbla. Jag tror faktiskt till och med att många i den här lilla bubblan inte ens förstår/vet vad som hänt.

Två skandinaviska kvinnor, som reser ut i världen, blir slagna, brutalt våldtagna, torterade och långsamt halshuggna, filmade med sina egna mobiler och därefter postar gärningsmännen filmerna på kvinnornas sociala medier.

I Sverige skriver tex svt nyheter att kvinnorna "dödades enligt uppgift med knivskador på halsen." I sverige finns inte ens någon varning från UD gällande marocko. I sverige finns inte ens någon diskussion om att världen är en jävligt farlig plats att vistas på, och med allt som händer där, en eskalerande orolig miljö att vistas i om en inte har förståelse eller insikt om den krassa verkligheten. Oavsett en är kvinna eller man. Vem som helst kan bli måltavla för olika gruppers extrema våldsyttringar.

Jag säger inte att vi ska sluta resa, jag säger att vi måste vakna upp ur vår lilla rosa bubbla, skaffa oss en realistisk världsuppfattning och börja prata om hur vi ska kunna känna oss säkra med resandet i en allt mer våldsam omvärld. Jag är själv mycket resvan, så pass att jag faktiskt känner att jag vet inte ens om det är värt risken att resa så som jag tidigare gjort. Jag tycker jag erfarit, sett, läst nog mycket och känner att det nog är dags att istället fokusera MITT turistande på mer trygga platser - här hemma i det land jag förstår mig på. Tankar?

Jag skulle nog säga att det är som det alltid har varit, jag har tänkt på det i många år. Det har kunnat hända vidriga händelser med många döda och skadade i andra länder/folk med andra nationaliteter och det knappt varit något som man skrivit om, sen så händer något med en enda svenska drabbad och det blir krigsrubriker
 
Och tycker det är märkligt att man i svensk media beskriver det som ”skador mot halsen” när de blev brutalt halshuggna med kniv och man sen sparkar runt det avhuggna huvudet.

"Skador mot halsen" kanske inte är den bästa beskrivningen, men jag förstår helt och fullt varför man inte väljer att beskriva det hela brutala förloppet. Hade det varit en av mina närstående hade inte jag velat läsa om hur hon blivit våldtagen, torterad och långsamt halshuggen i media.

Sedan vet jag inte om händelseförloppet stod helt klart när media först rapporterade. Det är ju rätt vanligt att man inte vet allt från början och därför inte kan beskriva exakt vad som hänt.
 
"Skador mot halsen" kanske inte är den bästa beskrivningen, men jag förstår helt och fullt varför man inte väljer att beskriva det hela brutala förloppet. Hade det varit en av mina närstående hade inte jag velat läsa om hur hon blivit våldtagen, torterad och långsamt halshuggen i media.

Sedan vet jag inte om händelseförloppet stod helt klart när media först rapporterade. Det är ju rätt vanligt att man inte vet allt från början och därför inte kan beskriva exakt vad som hänt.
Norska och danska, samt de flesta europeiska medier rapporterade från dag 1 om att kvinnorna fått sina huvuden avskurna.
 
Sen tycker jag att folk läser på för dåligt innan de reser. Som familjen som grät ut i Aftonbladet för nån vecka sen efter att deras son fått denguefeber i Thailand. De var väldigt upprörda över att resebolaget inte informerat dem om att det finns en risk för denguefeber i Thailand. Jag tycker naturligtvis väldigt synd om pojken och hand familj men kan ju tycka att det är upp till var och en att ta reda på det man behöver veta när man reser till ett annat land.


Jag tycker att det hör till hela problematiken, där man inte förstår att man reser till ett främmande land, med för en, främmande problem. Det gäller inte bara svenskar, utan också turister från länder där man har blivit invaggade in någon slags "turistrygghet", ex.vis amerikaner som upplever andra länder som en variant av Disneyland.

Att Thailand är ett tropiskt land, med de problem som hör till, och dessutom en diktatur, så verkar man inte se det för att man reser till nåt turistställe, och så beter sig folk som de hade rest till Skåne.
 
Fast vet du vad? Jag är extremt övertygad om att båda dessa skandinaviska kvinnor kollat upp exakt allt de kan hitta om att åka till atlasbergen i marocko på resforum, men kanske att de glömt läsa på om världsläget och om det brutala våld som existerar där ute i verkligheten.

Jag tror att du har den "extrema övertygelsen" pga samma retorik du alltid kör när det kommer till Sverige och omvärlden. Vi är naiva, lever i rosa bubblor, måste vakna osv. Faktum är att du inte har en aning om hur pålästa eller inte dessa tjejer var och det är skapligt förmätet av dig att sitta och hävda ovan.
 
Norska och danska, samt de flesta europeiska medier rapporterade från dag 1 om att kvinnorna fått sina huvuden avskurna.
Jag har bestämt för mig att jag läst det i svenska medier också. Jag visste i alla fall att de fått huvudena avskurna och jag har definitivt läst det i någon svensk tidning (DN?).

Mår alldeles illa bara jag läser om eller tänker på denna händelse...
 
Varför pratar vi inte om det som hänt? Varför det hände, varför det KUNDE hända? JAG tycker att händelsen känns som att verkligheten kom och skar ett brutalt hål på vår naiva nordeuropeiska lilla lilla rosa isolerade bubbla. Jag tror faktiskt till och med att många i den här lilla bubblan inte ens förstår/vet vad som hänt.

Två skandinaviska kvinnor, som reser ut i världen, blir slagna, brutalt våldtagna, torterade och långsamt halshuggna, filmade med sina egna mobiler och därefter postar gärningsmännen filmerna på kvinnornas sociala medier.

I Sverige skriver tex svt nyheter att kvinnorna "dödades enligt uppgift med knivskador på halsen." I sverige finns inte ens någon varning från UD gällande marocko. I sverige finns inte ens någon diskussion om att världen är en jävligt farlig plats att vistas på, och med allt som händer där, en eskalerande orolig miljö att vistas i om en inte har förståelse eller insikt om den krassa verkligheten. Oavsett en är kvinna eller man. Vem som helst kan bli måltavla för olika gruppers extrema våldsyttringar.

Jag säger inte att vi ska sluta resa, jag säger att vi måste vakna upp ur vår lilla rosa bubbla, skaffa oss en realistisk världsuppfattning och börja prata om hur vi ska kunna känna oss säkra med resandet i en allt mer våldsam omvärld. Jag är själv mycket resvan, så pass att jag faktiskt känner att jag vet inte ens om det är värt risken att resa så som jag tidigare gjort. Jag tycker jag erfarit, sett, läst nog mycket och känner att det nog är dags att istället fokusera MITT turistande på mer trygga platser - här hemma i det land jag förstår mig på. Tankar?
Världen är en farlig plats, har alltid varit, kommer alltid vara. Jag har inte riktigt förstått syftet med att alla "smaskiga" detaljer prompt måste publiceras. Men generellt kan jag nog tycka att det nog finns många naiva turister. Men den som tror att det är ofarligt att resa till Afrika, den är nog extremt naiv och blåögd. Ja, jag säger hela kontinenten, även om det nog finns vissa områden som är mindre livsfarliga.
Ju mer hat som publiceras, desto mer kommer hat att frodas, och desto mer våld kommer det att förekomma i världen.
 
Denna händelse är statistiskt sett ganska exceptionell. Imli i Atlasbergen är ett populärt vandringsmål, inte en avsides isolerad plats där få människor färdas. Sannolikheten att detta skulle hända just där var minimal.

Och ser man på ”global terrorism index” som listar länder utifrån risk kopplat till terrorangrepp så ligger Marocko långt ned, efter exempelvis Sverige, Danmark och Island.
 
Jag har bestämt för mig att jag läst det i svenska medier också. Jag visste i alla fall att de fått huvudena avskurna och jag har definitivt läst det i någon svensk tidning (DN?).

Mår alldeles illa bara jag läser om eller tänker på denna händelse...


Nej, det skrevs till en början om stick eller skärskador på halsen.
En ganska ful omskrivning tycker jag, snubblande nära på att mörka vad som egentligen hade hänt.
Jag tycker inte att man gör offren någon tjänst, genom att förminska det lidande som de hade gått genom.

Några dagar efter, så skrev man i tidningarna lite tydligare vad som hade hänt, men då låst bakom betalvägg.
 
Fast vet du vad? Jag är extremt övertygad om att båda dessa skandinaviska kvinnor kollat upp exakt allt de kan hitta om att åka till atlasbergen i marocko på resforum, men kanske att de glömt läsa på om världsläget och om det brutala våld som existerar där ute i verkligheten.

Det tror jag inte. Mer sannolikt hade de nog koll på sådant också, men valde att ta en risk som så många äventyrare gör. De allra flesta klarar sig trots allt utmärkt på resande fot, även i lite mer riskfyllda länder. Dessa tjejer hade tyvärr inte sådan tur.

Kvinnor som blir överfallna här hemma i mörkret har också koll på riskerna, men det betyder inte att alla låter sig styras av dem. Sällan hör man ”Visste hon inte att det var farligt att gå ensam genom en gångtunnel”.
 
Världen är en farlig plats, har alltid varit, kommer alltid vara. Jag har inte riktigt förstått syftet med att alla "smaskiga" detaljer prompt måste publiceras. Men generellt kan jag nog tycka att det nog finns många naiva turister. Men den som tror att det är ofarligt att resa till Afrika, den är nog extremt naiv och blåögd. Ja, jag säger hela kontinenten, även om det nog finns vissa områden som är mindre livsfarliga.
Ju mer hat som publiceras, desto mer kommer hat att frodas, och desto mer våld kommer det att förekomma i världen.
Jag håller inte med dig ang nyhetsrapporteringen. Jag anser såklart inte att snask-journalistisk ska eftersträvas, det tycker jag vi har nog av i våra medier som baserar stora delar av sin nyhetsrapportering på sociala meder, virala klipp, och att ständigt publicera skitutryckningar av brandkår och polis - men jag anser att media har till uppgift att berätta vad som hänt och inte att försköna något. Att blunda för verkligheten gör ingen gott.
 
Nej, det skrevs till en början om stick eller skärskador på halsen.
En ganska ful omskrivning tycker jag, snubblande nära på att mörka vad som egentligen hade hänt.
Jag tycker inte att man gör offren någon tjänst, genom att förminska det lidande som de hade gått genom.

Några dagar efter, så skrev man i tidningarna lite tydligare vad som hade hänt, men då låst bakom betalvägg.
Då är frågan, vilken information hade då media när de först skrev om det? Var det någon pålitlig källa de hade, eller var det relativt knapphändig information? Om media väntat med att nämna något tills de hade fått bekräftelser, hade du då gnällt på att de hemlighöll detta hemska dåd?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus
  • Vikt och hälsotråd 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp