De brutalt mördade skandinaviska kvinnorna i Marocko

Nej, det skrevs till en början om stick eller skärskador på halsen.
En ganska ful omskrivning tycker jag, snubblande nära på att mörka vad som egentligen hade hänt.
Jag tycker inte att man gör offren någon tjänst, genom att förminska det lidande som de hade gått genom.

Några dagar efter, så skrev man i tidningarna lite tydligare vad som hade hänt, men då låst bakom betalvägg.

Hur menar du att man gör offer och anhöriga en tjänst med att gå ut med detaljer i rikstäckande och internationell media?

Ditt sista stycke låter ju bara konspiratoriskt. Betalväggar används av i princip varenda nättidning idag.
 
Världen är en farlig plats, har alltid varit, kommer alltid vara. Jag har inte riktigt förstått syftet med att alla "smaskiga" detaljer prompt måste publiceras. Men generellt kan jag nog tycka att det nog finns många naiva turister. Men den som tror att det är ofarligt att resa till Afrika, den är nog extremt naiv och blåögd. Ja, jag säger hela kontinenten, även om det nog finns vissa områden som är mindre livsfarliga.
Ju mer hat som publiceras, desto mer kommer hat att frodas, och desto mer våld kommer det att förekomma i världen.

Jag ser inte heller meningen med dessa detaljer. Själv är jag väldigt känslig och kan lätt må dåligt av saker jag läser och ser. För mig räckte det med att veta att de blivit skurna i halsen, resten av bilden fick jag av den här tråden. Jag hade nog gärna sluppit.
 
Nej, det skrevs till en början om stick eller skärskador på halsen.
En ganska ful omskrivning tycker jag, snubblande nära på att mörka vad som egentligen hade hänt.
Jag tycker inte att man gör offren någon tjänst, genom att förminska det lidande som de hade gått genom.

Några dagar efter, så skrev man i tidningarna lite tydligare vad som hade hänt, men då låst bakom betalvägg.
Inte alls en ”ful omskrivning” av en händelse som man i första skedet antagligen bara hade obekräftad andrahandsinformation om från marockanska medier och dessutom innan samtliga anhöriga nåtts av beskedet. Utan snarare en rimlig rapportering tills man visste mer och anhöriga underrättats.

Och ja, nyhetsrapportering kostar pengar också på nätet. Liksom det kostar att köpa en tidning på affären. För en billig slant kan nyfikna köpa tidningen eller nätartikeln. Det är inte ett sätt för överheten att undanhålla info för allmänheten.
 
Jag håller inte med dig ang nyhetsrapporteringen. Jag anser såklart inte att snask-journalistisk ska eftersträvas, det tycker jag vi har nog av i våra medier som baserar stora delar av sin nyhetsrapportering på sociala meder, virala klipp, och att ständigt publicera skitutryckningar av brandkår och polis - men jag anser att media har till uppgift att berätta vad som hänt och inte att försköna något. Att blunda för verkligheten gör ingen gott.
Vem blundar för verkligheten? Jag vet inte om jag tycker att det är något förskönande alls i att rapportera om att två kvinnor mördats. Men visst, vi är väl avtrubbade av allt våld på tv och filmer, så ett mord får ingen att ens orka rycka på axlarna längre?
 
Nej det gjorde de väl inte alls? Jag följde nyheten i de norska tidningarna Verdens gang, Dagbladet och Aftenposten när den kom. (Jag bor i Norge)
Och i vilket land publicerades videon i direkt anslutning till att dådet utförts?
 
Vem blundar för verkligheten? Jag vet inte om jag tycker att det är något förskönande alls i att rapportera om att två kvinnor mördats. Men visst, vi är väl avtrubbade av allt våld på tv och filmer, så ett mord får ingen att ens orka rycka på axlarna längre?

Om vi är avtrubbade för våld så blir det ju inte direkt bättre av att vi trissar upp vad som triggar oss. Jag tror gemeneman i Sverige har blivit illa berörda av dessa mord utan snaskiga detaljer, och håller med om att rapporteringen inte varit förskönande utan ganska rimlig. Om det exempelvis rapporteras om en våldtäkt som skett i centrala Stockholm i lördagsnatt så räcket det ofta med den informationen, samt vart det skett. Det skulle vara ytterst otäckt om media började rapportera om detaljer kring hur våldtäkten skett.
 
Hur menar du att man gör offer och anhöriga en tjänst med att gå ut med detaljer i rikstäckande och internationell media?

Ditt sista stycke låter ju bara konspiratoriskt. Betalväggar används av i princip varenda nättidning idag.


Om någon hittas ex.vis brutalt misshandlad till döds, skriver man då att offret hittades med några blåmärken på kroppen?

Hade det handlat om mig själv som offer, så hade jag velat att det som hade hänt inte hade förminskats. Man behöver inte redogöra i detalj, med grafiska beskrivningar av exakt hur det hela såg ut, men åtminstonde vara sakligt korrekt, utan att mörka skadorna.

Skulle man ha mörkat Kim Valls mord? Skrivit att hon fick några skärskador på kroppen? Jag anser att det inte är rätt mot offret.

Man kan lika gärna bara skriva att de har blivit mördade? Eller att de omkom. Blir det bättre för offret och anhöriga då?


Betalväggar finns, ja, men du missar poängen. Det stod från början i artiklarna bara om skärskador på halsen, fast fakta fanns tillgängliga för journalisterna. Att vissa har ändå kunnat läsa lite tydligare om vad som hade hänt, kan bero på att de prenumererar på den tidningen, och läste det när artikeln kom bakom betalvägg. Jag lägger inget värde i betalväggen, utan att man dröjde med att skriva ut vad som hade hänt, fram tills att artikeln inte längre var allmänt tillgänglig.
 
Om någon hittas ex.vis brutalt misshandlad till döds, skriver man då att offret hittades med några blåmärken på kroppen?

Hade det handlat om mig själv som offer, så hade jag velat att det som hade hänt inte hade förminskats. Man behöver inte redogöra i detalj, med grafiska beskrivningar av exakt hur det hela såg ut, men åtminstonde vara sakligt korrekt, utan att mörka skadorna.

Skulle man ha mörkat Kim Valls mord? Skrivit att hon fick några skärskador på kroppen? Jag anser att det inte är rätt mot offret.

Man kan lika gärna bara skriva att de har blivit mördade? Eller att de omkom. Blir det bättre för offret och anhöriga då?


Betalväggar finns, ja, men du missar poängen. Det stod från början i artiklarna bara om skärskador på halsen, fast fakta fanns tillgängliga för journalisterna. Att vissa har ändå kunnat läsa lite tydligare om vad som hade hänt, kan bero på att de prenumererar på den tidningen, och läste det när artikeln kom bakom betalvägg. Jag lägger inget värde i betalväggen, utan att man dröjde med att skriva ut vad som hade hänt, fram tills att artikeln inte längre var allmänt tillgänglig.

Tidningar kan inte gå ut med information innan den har säkerställts. Att artiklar med mer information sedan sätts bakom betalvägg sker hela tiden. Det är så tidningarna får in pengar.
 
Tidningar kan inte gå ut med information innan den har säkerställts. Att artiklar med mer information sedan sätts bakom betalvägg sker hela tiden. Det är så tidningarna får in pengar.

Uppenbarligen hade den infon redan säkerhetställts av danska och norska media. Men svenska media valde att förminska. Redan dagen därpå var artikeln låst bakom betalvägg på ex.vis Aftonbladet.
 
Uppenbarligen hade den infon redan säkerhetställts av danska och norska media. Men svenska media valde att förminska. Redan dagen därpå var artikeln låst bakom betalvägg på ex.vis Aftonbladet.

Det kan finnas många anledningar till varför man inte går ut med samma information som andra medier när en händelse blåser upp. Jag förstår inte varför du envisas med att kalla det "förminskande", eller fortsätta påpeka att artiklarna med mer information hamnade bakom betalvägg. Det du anser vara förminskande, kanske andra anser vara sunt förnuft och betydligt mer etiskt. Det sker som sagt hela tiden. Det sker också ständigt att medier är försiktiga att gå ut med info, för att sedan uppdatera sina artiklar.

Jag ser hittills inga märkligheter alls med hur svensk media rapporterat kring händelsen.
 
Norska medier har inte visat videon?

Jag undrar fortfarande vilka källor du har till att de våldtogs och torterades utöver att de mördades.
Nej, jag hoppas innerligt att inga officiella nyhetsmedier någonstans publicerat videon.

Ifrågasätter du händelsen som den beskrivs av de som sett den bekräftade videon?
 
Kanske helt ointressant för tråden eftersom jag inte alls vet hur dessa tjejer hade tänkt, men personligen skulle jag inte se det som förminskande om något motsvarande hänt mig och media varit restriktiva med rapporteringen. De hade gärna fått vara restriktiva och bespara mina vänner och mina anhöriga dessa horribla detaljer. Att alla ska veta om exakt vad som hänt ger inte upprättelse, jag skulle anse att de enbart skadar ännu fler och ger inte vetskapen om att det är ett brutalt mord nog med sorg? Mina närmast anhöriga hade kunnat få informationen, om de hade velat. Så hade i alla fall jag resonerat. Att basunera ut detaljer hade inte gett mig ro i graven.
 
Jag förstår inte riktigt anledningen till att svenskar ska frossa i vad som hände kvinnorna i detalj. Särskilt som familjerna har gått ut i media och bett att de inte ska publicera detaljer eller de filmer som togs.

Det räcker med att vi vet att kvinnorna brutalt mördades. Det är lite samma fenomen som att avrättnings/mordfilmer är så populära på youtube, eller för den delen att folk står och filmar när någon drunknar medan räddningstjänst och polis inte kommer fram. Vi vet att enligt uppgifter så arbetar marockanska myndigheter intensivt för att utreda eventuella terroristlänkar eller om det 'bara' var ett groteskt vansinnesdåd och att de, som jag har förstått det, samarbetar med norska polisen för att utreda morden.

För Marocko som är beroende av turism är det här en katastrof. Unga västerländska kvinnor blir brutalt mördade av eventuella extremistiska terrorister. Det pågår och har pågått en längre tid en bitter konflikt mellan sekulära marockaner och fundamentalister och den absoluta, absoluta merparten av övergrepp och mord begås av marockaner mot andra marockaner. Antagligen ett av skälen till att UD inte utfärdat en varning.

Att läsa om avskurna huvuden osv är helt irrelevant i sammanhanget och är morbid 'frossa.' UD agerar på den information och landanalys de har innan de utfärdar eventuella varningar. Fö har jag för mig att USA utfärdade resevarningar till Sverige pga risken för terrorism för inte så länge sedan.

Svenskar kan inte påverka omvärlden, så känner man sig orolig så är det bäst att inte semestra/resa utanför Sveriges gränser. Så enkelt är det.
 
Nej, jag hoppas innerligt att inga officiella nyhetsmedier någonstans publicerat videon.

Ifrågasätter du händelsen som den beskrivs av de som sett den bekräftade videon?
Du skrev detta, och jag tolkade det som att du menade att videon publicerats någonstans.
Och i vilket land publicerades videon i direkt anslutning till att dådet utförts?

Jag läste det som postades på Flashback om filmen när det först skrevs om den och då handlade det endast om en film och att den visade själva mordet på den ena kvinnan. Annars har jag noll info, och vill inte ha mer detaljer från filmen än de jag redan läst. Jag blev väldigt illa berörd av att läsa på Flashback om det hela så jag vet inte om något nytt postats sen jag läste där.

Jag anser för övrigt inte Flashback som en speciellt trovärdig källa och där om någonstans var det väldigt mycket spekulationer kring hur det antogs ha gått till.
 
1975 dog ett äldre syskon till mig av en överdos heroin i en sjaskig knarkarkvart i stockholm. Hon hittades tre dagar efter förmodat dödsdatum. Detta var ett fruktansvärt trauma för min mor, mig, för min familj och min vår omgivning. Tre månader efter detta, slår min mor upp morgontidningen och får se min syster på bild. liggande död på en säng. En artikel som tar upp två helsidor, med utdrag ur obduktion samt hela min systers livs historia. Flera andra tidningar publicerade kortare artiklar om detta senare. Min mor kunde inte gå upp ur sängen på veckor efter detta. Vid stämmningsförhandlingar i rätten senare uppger ansvarig utgivare av morgontidningen att "händelsen berör och är av allmänt intresse".
Jag VET hur det är att få en tragisk händelse exponerad i media, på värsta snaskiga sätt. Men jag anser trots detta, att brott som har ett allmänt intresse, bör kunna skrivas om i media.
 
Du skrev detta, och jag tolkade det som att du menade att videon publicerats någonstans.


Jag läste det som postades på Flashback om filmen när det först skrevs om den och då handlade det endast om en film och att den visade själva mordet på den ena kvinnan. Annars har jag noll info, och vill inte ha mer detaljer från filmen än de jag redan läst. Jag blev väldigt illa berörd av att läsa på Flashback om det hela så jag vet inte om något nytt postats sen jag läste där.

Jag anser för övrigt inte Flashback som en speciellt trovärdig källa och där om någonstans var det väldigt mycket spekulationer kring hur det antogs ha gått till.
Jag har inte ens varit inne på flashback på säkert tio år. Så vad som sägs där vet jag inget om.
 
Uppenbarligen hade den infon redan säkerhetställts av danska och norska media. Men svenska media valde att förminska. Redan dagen därpå var artikeln låst bakom betalvägg på ex.vis Aftonbladet.
Hade den? Det var inte många detaljer de första dagarna i Norsk media? Och att artikeln låses är väl ingen förminskning utan vanligt för alla möjliga artiklar om allt mellan årets julklapp och terrorbrott?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp