Bukefalos 28 år!

De brutalt mördade skandinaviska kvinnorna i Marocko

1975 dog ett äldre syskon till mig av en överdos heroin i en sjaskig knarkarkvart i stockholm. Hon hittades tre dagar efter förmodat dödsdatum. Detta var ett fruktansvärt trauma för min mor, mig, för min familj och min vår omgivning. Tre månader efter detta, slår min mor upp morgontidningen och får se min syster på bild. liggande död på en säng. En artikel som tar upp två helsidor, med utdrag ur obduktion samt hela min systers livs historia. Flera andra tidningar publicerade kortare artiklar om detta senare. Min mor kunde inte gå upp ur sängen på veckor efter detta. Vid stämmningsförhandlingar i rätten senare uppger ansvarig utgivare av morgontidningen att "händelsen berör och är av allmänt intresse".
Jag VET hur det är att få en tragisk händelse exponerad i media, på värsta snaskiga sätt. Men jag anser trots detta, att brott som har ett allmänt intresse, bör kunna skrivas om i media.
Men det Har ju skrivits om det i media?
 
1975 dog ett äldre syskon till mig av en överdos heroin i en sjaskig knarkarkvart i stockholm. Hon hittades tre dagar efter förmodat dödsdatum. Detta var ett fruktansvärt trauma för min mor, mig, för min familj och min vår omgivning. Tre månader efter detta, slår min mor upp morgontidningen och får se min syster på bild. liggande död på en säng. En artikel som tar upp två helsidor, med utdrag ur obduktion samt hela min systers livs historia. Flera andra tidningar publicerade kortare artiklar om detta senare. Min mor kunde inte gå upp ur sängen på veckor efter detta. Vid stämmningsförhandlingar i rätten senare uppger ansvarig utgivare av morgontidningen att "händelsen berör och är av allmänt intresse".
Jag VET hur det är att få en tragisk händelse exponerad i media, på värsta snaskiga sätt. Men jag anser trots detta, att brott som har ett allmänt intresse, bör kunna skrivas om i media.
Fruktansvärt!

Men det HAR ju skrivits om det i media? Ganska mycket till och med?
 
Jag har kollat runt och fann inga vettiga källor till något mer om händelseförloppet. Men det var före jul, så kanske har något nytt publicerats.

Vad gäller rapporteringen om Kim Wall så dröjde det ju även där innan det publicerades mer detaljer än i de första artiklarna, och det var ju också betalartiklar i många tidningar?

Vart vill du komma egentligen?
 
Fruktansvärt!

Men det HAR ju skrivits om det i media? Ganska mycket till och med?
Jag säger inte någonstans att det inte HAR skrivits i svensk media om händelsen i marocko? Jag reagerar på HUR det beskrivs. Vilket innebär sättet de gör det på, att de sugarcoatar verkligheten.
 
.
Jag VET hur det är att få en tragisk händelse exponerad i media, på värsta snaskiga sätt. Men jag anser trots detta, att brott som har ett allmänt intresse, bör kunna skrivas om i media.

Men det har skrivits om det i svensk media. Man har bara inte gått in på vidriga detaljer vilket jag anser vara korrekt, precis som din släktings tragiska död inte heller skulle ha 'snaskat' till det. Som du själv säger så påverkade det din mamma otroligt mycket. Vilket det säkerligen också gjort familjen till kvinnorna.

Låt dem slippa dina tidigare erfarenheter att deras mord används för att sälja tidningar och generera klick.
 
Men det Har ju skrivits om det i media?
Är är ju inte jättemånga år sedan ett turistcafe sprängdes i Marrakesh.
Det hindrar inte mig från att Marocko ligger på min topp 5 lista av länder att besöka inom de närmsta 3 åren.

Man får helt enkelt göra olika riskanalyser och vad man vill ha ut av livet.

Det säkraste är att aldrig sätta sig i en bil, men det gör jag frekvent. Jag tar dock på mig säkerhetsbälten om det finns.

Jag rider, men jag har på mig hjälm till 99.9 % (Jag kan räkna på en hand de gånger jag inte gjort det)

Så jag kommer fortsätta resa, till och med till London.
 
Jag säger inte någonstans att det inte HAR skrivits i svensk media om händelsen i marocko? Jag reagerar på HUR det beskrivs. Vilket innebär sättet de gör det på, att de sugarcoatar verkligheten.
Anser du också att det är att förminska att det inte beskrivs mer detaljerat hur tex offren i den danska tågolyckan dog? Det är väl lite samma sak?

@escodobe Det var 2011 tror jag, alltså snart åtta år sedan.
 
https://www.theguardian.com/world/2...ian-women-linked-to-militants-says-prosecutor The Guardian som är en av de mest respekterade och källkritiska media som finns och som dessutom inte har några paywalls har, tycker jag, skrivit om det helt korrekt där man fokuserar på motiv och de som arresterats. I en av artiklarna säger även mamman till en av kvinnorna att de blivit knivhuggna. Inte mer.

The Guardian har också fler artiklar som man kan klicka på, alla med samma sakliga ton och med tonvikt på det viktiga i morden. Intressant är även att den danska statsministern har ifrågasatt hur autentisk filmen är. Så kanske svenska media gör en korrekt bedömning innan de publicerar, olikt då Flashback med sin agenda?
 
Frågan är väl vem det gynnar att beskriva ett händelseförlopp i det här fallet? Som jag förstått det var det gärningsmännen som publicerade videorna på det hela, alltså kan man ju anta att de vill att det ska spridas och att folk ska veta det exakta händelseförloppet. Då är det väl rimligt att ha det i åtanke när man tar beslut om hur mycket/vad man ska återge.
 
Jag tänker att ett mord och en olycka där människor dött oavsett HUR betyder att allmänheten inte behöver detaljer för att kunna förstå att det är fruktansvärt.
Jag är inte riktigt säker på att jag förstår din logik eller tankebana alls, men jag anser att nyhetsmedia har ansvar för att upplysa sina läsare om hur verkligheten ser ut i världen och inget annat.
 
Anser du också att det är att förminska att det inte beskrivs mer detaljerat hur tex offren i den danska tågolyckan dog? Det är väl lite samma sak?

@escodobe Det var 2011 tror jag, alltså snart åtta år sedan.

Ja, den här tråden väcker ju frågor kring vad som ska rapporteras om överlag och vilket sätt. Om det nu är för att vi svenskar ska veta om vilka risker som finns ute i världen så kommer ju just mord ganska långt ner på listan. Själv sitter jag nere i Indonesien just nu och har funderat på varför turister inte har bättre kunskap om hur starka strömmarna är här nere. Det är fullkomligt livsfarligt att gå längre ut än vad du bottnar, och ändå är turisternas favoritsyssla att hitta avlägsna stränder att plaska runt utanför. Vissa vatten går jag inte i, men ser familjer som låter sina barn bada nästan obevakat. Annars har vi haft både tsunami och vulkanutbrott under min vistelse här.

Sjukdomar, trafikfaror och stölder bör rimligtvis komma högt upp på rapporteringen av vad som sker i olika länder. Trafiken är kaos här nere. Förra året hamnade jag på en två timmars lång vansinnesfärd över Lombok och jag var helt säker på att jag skulle stryka med. Men "sätt dig inte i en bil i Indonesien" läser man ju sällan i Aftonblaskan. Död som död, hade jag varit om vi smällt. Eller om jag dragits med av de starka strömmarna. Varför skulle just rapportering av mord vara viktigare, om det just är en realistisk världsuppfattning som vi ska få? Då bör ju en massa saker vara högre prioriterat för medierna?

Vi skrämmer upp folk med artiklar om terrorism så att folk undviker att åka till Marocko, så de kommer hit i stället och låter sina barn bada i extremt strömt vatten. Nu är mordet i Marocko ett extremt fall, men om man bortser från det extrema i detta fall är det mig mindre viktigt om någon annan tar mitt liv eller om naturen eller trafiken gör det.
 
Alltså jag kommer aldrig förstå varför inte infon om att två stycken blivit mördade i området räcker. Hur dom mördats förstår inte jag att man kan tycka är viktigt att veta.

Sen tror jag inte man gör världen någon tjänst genom att göra det som dessa sjuka typer vill och det är att man uppmärksammar dom och berättar om vad dom gjort. Verkar det som iallafall med tanke på att dom filmar det. Terrorister vill skrämmas och det lyckas dom med när sådana äckliga detaljer osv kommer ut.

Det är skillnad på att vara försiktig och att vara rädd. När jag av misstag läser detaljer om denna hemska händelse så blir jag bara rädd för människor, jag vill inte resa och jag vill inte ha med okända att göra alls.

Det är väl lite som med hästar och olyckor, jag är inte rädd även om jag vet om riskerna men jag blir rädd när jag ser konsekvenserna av olyckorna som kan ske. När man ser eller läser om folk som blir förlamade för att dom ramlat av i skritt eller blir halvt ihjälsparkade när dom longerar världens snällaste häst. Det är skillnad på att veta riskerna och att veta detaljer om olyckorna som skett.

Så näe, detaljer behövs inte. Vill man gotta ner sig i äckliga detaljer så finns flashback som verkar snabba på att leta upp alla detaljer om allting som finns. Men tidningar får gärna fortsätta att inte skriva ut detaljer.
 
Jag är inte riktigt säker på att jag förstår din logik eller tankebana alls, men jag anser att nyhetsmedia har ansvar för att upplysa sina läsare om hur verkligheten ser ut i världen och inget annat.

Det betyder inte att mord bör beskrivas detaljerat. Oavsett om det sker i Sverige eller någon annanstans.

Jag blir ständigt förundrat över detta fenomen som påvisas i tråden. Det tjatas om att svensk media inte skulle rapportera om vissa händelser, varpå man visar att svensk media har rapporterat händelsen, men då har det istället inte rapporterats tillräckligt mycket eller detaljerat nog. Enligt vems måttstock? Alternativmedierna kan inte sätta agendan för hur svensk media bör agera. Var ska vi i så fall sätta gränsen? Var hamnar vi om detaljer kring hur ett mord gått till normaliseras i traditionella medier? Bilder? Videor?
 
Jag tror att du har den "extrema övertygelsen" pga samma retorik du alltid kör när det kommer till Sverige och omvärlden. Vi är naiva, lever i rosa bubblor, måste vakna osv. Faktum är att du inte har en aning om hur pålästa eller inte dessa tjejer var och det är skapligt förmätet av dig att sitta och hävda ovan.

Mycket viktigt. Fy fan rent ut sagt för att sitta på nätet och gissa/spekulera i hur dessa kvinnor förberett sig inför sin resa.
 
Men hur gör du det? Svenska UD nämner inte ens marocko? Diskussionen är för övrigt tänkt gällande resande i allmänhet utanför skandinavien.

https://www.regeringen.se/uds-reseinformation/ud-avrader/
UD:s rekommendationer är så klart steg 1 (om än oftast helt obehövligt, inget jag kollar för att åka till Oslo liksom). Och så nyhetsläget lite mer noga. Nu har jag ingen resa till Marocko planerad, men den här händelsen skulle inte få mig att avboka.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Skäller på andra hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp