Bukefalos 28 år!

De brutalt mördade skandinaviska kvinnorna i Marocko

UD:s rekommendationer är så klart steg 1 (om än oftast helt obehövligt, inget jag kollar för att åka till Oslo liksom). Och så nyhetsläget lite mer noga. Nu har jag ingen resa till Marocko planerad, men den här händelsen skulle inte få mig att avboka.

Nej det skulle ju vara orimligt, skulle det faktum att mord skett hindra en från att resa till ett land så finns inga länder att besöka. I min egen hemstad sker både mord samt terrorattentat riktade mot västerlänningar så med den logiken skulle jag inte kunna lämna lägenheten.
 
Varför pratar vi inte om det som hänt? Varför det hände, varför det KUNDE hända? JAG tycker att händelsen känns som att verkligheten kom och skar ett brutalt hål på vår naiva nordeuropeiska lilla lilla rosa isolerade bubbla. Jag tror faktiskt till och med att många i den här lilla bubblan inte ens förstår/vet vad som hänt.

Två skandinaviska kvinnor, som reser ut i världen, blir slagna, brutalt våldtagna, torterade och långsamt halshuggna, filmade med sina egna mobiler och därefter postar gärningsmännen filmerna på kvinnornas sociala medier.

I Sverige skriver tex svt nyheter att kvinnorna "dödades enligt uppgift med knivskador på halsen." I sverige finns inte ens någon varning från UD gällande marocko. I sverige finns inte ens någon diskussion om att världen är en jävligt farlig plats att vistas på, och med allt som händer där, en eskalerande orolig miljö att vistas i om en inte har förståelse eller insikt om den krassa verkligheten. Oavsett en är kvinna eller man. Vem som helst kan bli måltavla för olika gruppers extrema våldsyttringar.

Jag säger inte att vi ska sluta resa, jag säger att vi måste vakna upp ur vår lilla rosa bubbla, skaffa oss en realistisk världsuppfattning och börja prata om hur vi ska kunna känna oss säkra med resandet i en allt mer våldsam omvärld. Jag är själv mycket resvan, så pass att jag faktiskt känner att jag vet inte ens om det är värt risken att resa så som jag tidigare gjort. Jag tycker jag erfarit, sett, läst nog mycket och känner att det nog är dags att istället fokusera MITT turistande på mer trygga platser - här hemma i det land jag förstår mig på. Tankar?
Va?? Stämmer det verkligen med "filmade med sina egna mobiler och därefter postar gärningsmännen filmerna på kvinnornas sociala medier."?
:eek::cry:
 
UD:s rekommendationer är så klart steg 1 (om än oftast helt obehövligt, inget jag kollar för att åka till Oslo liksom). Och så nyhetsläget lite mer noga. Nu har jag ingen resa till Marocko planerad, men den här händelsen skulle inte få mig att avboka.
Nu är den här "händelsen" en av flera riktade mot västerlänningar i just marocko, så jag skulle inte påstå att en resa dit är jämförbar med en resa till oslo(??). Det är ditt omdöme och ditt val att du resonerar som du gör, men jag tycker du förminskar en berättigad oro som andra faktiskt upplever inför resande till den här typen av platser i världen. Precis som du ofta gjort tidigare vad det gäller upplevelser av upplevd otrygghet här i sverige. Så, tja.
 
Vi skrämmer upp folk med artiklar om terrorism så att folk undviker att åka till Marocko, så de kommer hit i stället och låter sina barn bada i extremt strömt vatten. Nu är mordet i Marocko ett extremt fall, men om man bortser från det extrema i detta fall är det mig mindre viktigt om någon annan tar mitt liv eller om naturen eller trafiken gör det.

Jag skulle vilja påstå att de personerna kommer att åka Vart Som Helst och bete sig som om de reste till sin egen bakgård. Åker de inte till Marocko, så åker de till Thailand, och blir de rädda för dengufeber, så åker de till Någon Annanstans, oförberedda på att deras referensramar över vad som är farligt och inte, inte räcker till. Det är ju ändå Semester. På semestern, slappnar man av och har roligt!

Exempel från en resa förra året till Miami, stora fina stränder... fulla med uppspolad portugisisk örlogsman, lila flagg hissad för farligt marint liv på alla livvaktstorn, men ändå så springer barfota (skandinaviska) småbarn i strandkanten.

Själv reser jag inte ensam till ställen jag inte tror jag är tillräckligt streetsmart för, med risk att jag går runt som en vandrande blåögd måltavla. Kanske är stället inte farligt i sig, så länge man beter sig utefter för befolkningen oskrivna men självklara regler, som jag inte har kommit i kontakt med under min egen uppväxt. Alltså saker som inte ingår i mina egna referensramar (ex.vis, man pratar inte med främmande män, man klappar inte hundar oavsett hur trevliga de ser ut, alla utekatter är vilda, etc) som inte nödvändigtvis finns beskrivna någonstans, för att det är självklart för alla som bor i landet.

Därför blir det inte heller någon nyhetsrapportering om "självklara" saker, som normala naturförteelser, som starka strömmar, farliga insekter etc, för att det är egentligen inget avvikande.
 
Nu är den här "händelsen" en av flera riktade mot västerlänningar i just marocko, så jag skulle inte påstå att en resa dit är jämförbar med en resa till oslo(??). Det är ditt omdöme och ditt val att du resonerar som du gör, men jag tycker du förminskar en berättigad oro som andra faktiskt upplever inför resande till den här typen av platser i världen. Precis som du ofta gjort tidigare vad det gäller upplevelser av upplevd otrygghet här i sverige. Så, tja.
Känner Du dig orolig så åk inte?
 
Men hur gör du det? Svenska UD nämner inte ens marocko? Diskussionen är för övrigt tänkt gällande resande i allmänhet utanför skandinavien.

https://www.regeringen.se/uds-reseinformation/ud-avrader/
Såg du länken du fick av mig förut? Den fann jag via regeringens hemsida och ger reseråd inför resa till Marocko. Där nämns också morden på de två kvinnorna.

Att Marocko inte finns med på listan över länder som UD avråder från att resa till betyder att bedömningen som görs är att det generellt inte är förknippat med stora risker att vistas i landet om man följer säkerhetsråden och undviker vissa områden. Här är länken igen: https://www.swedenabroad.se/sv/om-u...reseinformation/ambassadens-reseinformation/#

Ja det har riktats terrordåd mot västerlänningar i landet tidigare, närmare bestämt vid tre tillfällen såvitt jag kan se, och det var mellan 2003 och 2011, alltså senast för åtta år sedan. Det har varit fler terrordåd riktade mot västerlänningar i Frankrike de senaste åren än det har varit i Marocko.
 
Ja det har riktats terrordåd mot västerlänningar i landet tidigare, närmare bestämt vid tre tillfällen såvitt jag kan se, och det var mellan 2003 och 2011, alltså senast för åtta år sedan. Det har varit fler terrordåd riktade mot västerlänningar i Frankrike de senaste åren än det har varit i Marocko.

Jag har ingenstans argumenterat för att det inte händer saker i världen - tvärtom, och jag har också sagt att min reslust försvunnit och att MITT turistande bara går till länder jag förstår mig på. Vilket troligtvis inte är samma för dig som för mig.
 
Nu är den här "händelsen" en av flera riktade mot västerlänningar i just marocko, så jag skulle inte påstå att en resa dit är jämförbar med en resa till oslo(??). Det är ditt omdöme och ditt val att du resonerar som du gör, men jag tycker du förminskar en berättigad oro som andra faktiskt upplever inför resande till den här typen av platser i världen. Precis som du ofta gjort tidigare vad det gäller upplevelser av upplevd otrygghet här i sverige. Så, tja.
Fast vad ska UD göra? Enligt ambassaden (och du vet väl att ambassader ÄR UD, alla som än anställda på de svenska ambassaderna är anställda genom UD liksom så ambassaderna är UDs förlängda arm) står det:

"Marockanska myndigheter utreder i december 2018 ett mord på två kvinnor från Danmark och Norge, där misstankar finns om en koppling till terrorism.

Sedan 2001 har flera terroristdåd utförts på marockansk mark, dock inget sedan den 28 april 2011 då ett bombattentat genomfördes mot en restaurang på det populära Jaama El Fna-torget i Marrakech. 18 personer dog, i huvudsak utländska turister, och ett tjugotal skadades. Misstänkta attentatsmän greps och dömdes sedan i början av 2012. Tidigare dåd utfördes främst 2003 och 2007, då i Casablanca. "

Och:
"Råd till svenska resenärer

Försiktighet rekommenderas vid turistattraktioner och demonstrationer bör undvikas. Ambassaden uppmanar besökare i landet att vara uppmärksamma, undvika folksamlingar och att följa lokala och internationella nyheter regelbundet. "

Med en massa andra grejer, så nej, det finns är inte alls som du beskriver det att det finns en massa dåd riktade mot just västerlänningar och det som skett är ju liksom inte så svårt att ta reda på om man nu följer den utlandsinformationen som finns om säkerhetsläget, skrivet av UDs kontakter, det vill säga ambassader, i de länderna där dessa finns på plats.
Man får liksom vara vuxen nog och göra riskbedömningar själv, men att tro att alla marockaner blivit IS anhängare över en natt är liksom lite irrationellt, för så är det inte och Marocko ses som ett säkert resmål, det ligger enligt senaste mätningen jag såg, ganska långt ner på listan på brottsstatistik mot turister. Sedan skriver de att det finns misstänkt koppling till terrorismen, de håller på att utreda det. Och därför vet vi inte exakt vad som hänt. Jag följer en del arabiska nyhetssajter och kan konstatera att inte ens i dessa skriver man faktiskt att kvinnorna blivit av med sina huvuden, med reservation för att min arabiska kan göra att det är något syftningsfel, men jag tror inte det.

Dock kan vi konstatera att UD har gått ut med det här via ambassaden (vilket de alltid gör). Att avråda är inte tal om efter enskilda händelser, det är inte UDs jobb helt enkelt. Då skulle de så klart avråda från Frankrike, Tyskland, Storbritannien, Belgien, Finland och så vidare också. Det har före detta inte skett något sedan 2011 i Marocko vad det verkar, vilket gör det ännu märkligare att UD ska avråda för en enskild händelse. OCH, det viktigaste, det är under utredning, vi har inte hela historien klar för oss. Än.
 
Jag har ingenstans argumenterat för att det inte händer saker i världen - tvärtom, och jag har också sagt att min reslust försvunnit och att MITT turistande bara går till länder jag förstår mig på. Vilket troligtvis inte är samma för dig som för mig.
Nejdå, men du skrev att det tidigare riktats terrordåd mot västerlänningar i Marocko och jag tolkade det som att du menade att just det gjorde Marocko särskilt otryggt jämfört med andra resmål.

Därför påpekade jag att det var åtta år sedan sist, och jämförde med tex Frankrike som ju inte anses som ett otryggt resmål trots flera terrordåd de senaste åren.

Marocko generellt är ”farligare” än Frankrike, men det är inte på grund av terrorism.

Jag håller med dig om att det är tryggast att resa till de länder man känner till och att det är tråkigt att det är numera är oroligt i många länder som förr var populära resmål.
 
Apropå internationell media. The Guardian skriver knivhugg, enligt mamman till en av kvinnorna. New York Times skriver att de fått halsen avskuren, liksom Daily Telegraph. Al-Jazeera, Washington Post, BBC, CNN och MSNBC skriver kortfattat beheaded, inte ens i en separat mening, utan 'were murdered and beheaded' och nämner sedan inget mer. BBC fö inte i själva artikeln om mordet utan i en senare artikel om när många marockaner samlas för att sörja kvinnorna https://www.bbc.co.uk/news/world-africa-46662748 och i en artikel där man konstaterar att filmen som lagts upp av anhängare till IS antagligen är genuin. Men visst gör det jättestor skillnad om svenska medier skriver knivhuggna istället för att de fått halsen avskuren eller blivit halshuggna.

Ingenstans i dessa internationellt erkända media nämns det tortyr, våldtäkt, fotboll med huvud eller liknande. Fö kan man läsa alla artiklar eftersom tex WP eller NYT har systemet att man kan läsa en begränsat antal artiklar per månad. BBC, CNN, Al-Jazeera och MSNBC har inga paywalls.

Vet inte @honung vilka internationella media du stöder dig på? Jag har däremot inte kollat bloggar, 4Chan, reddit eller Breitbart.
 
Jag har däremot inte kollat bloggar, 4Chan, reddit eller Breitbart.

Inte jag heller, men uppenbarligen har du hittat uppgiften om att det spelats fotboll med de avskurna huvudena någonstans - något jag inte läst om men tack för kompletteringen.

Jag kan bara konstatera att det inte går att diskutera samhällsoro på bukefalos.
 
Inte jag heller, men uppenbarligen har du hittat uppgiften om att det spelats fotboll med de avskurna huvudena någonstans - något jag inte läst om men tack för kompletteringen.

Jag kan bara konstatera att det inte går att diskutera samhällsoro på bukefalos.

Hmm, läste ditt inlägg lite snabbt. Har inte läst någonstans om fotbollen så uppenbarligen har jag helt fel om det mea culpa!
 
För övrigt tycker jag det skulle vara otroligt intressant med en diskussion om pressetik och hur långt den fjärde statsmakten ska/får gå. Nu har vi inte de uberaggressiva paparazzi som andra länder, tex Storbritannien, Frankrike, USA, Italien osv. De är internationellt sett beskedliga (svenska? ;)). För mig är pressfrihet en av de viktigaste hörnstenarna i ett demokratiskt samhälle. Men lite motsägelsefullt kanske, skulle jag vilja se att de som sprider medvetna lögner med rasistiska förtoner, eller mobbning av yngre, skulle ställas till svars istället för att gömma sig i internets anonymitet.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/...es-och-kallades-hora--skolan-gjorde-ingenting

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0E6Or6/julia-var-mobbad--ville-inte-leva-langre
 
Inte jag heller, men uppenbarligen har du hittat uppgiften om att det spelats fotboll med de avskurna huvudena någonstans - något jag inte läst om men tack för kompletteringen.

Jag kan bara konstatera att det inte går att diskutera samhällsoro på bukefalos.
Det går visst att diskutera. Vi delar inte din oro dock, av flera skäl. Ett är att den är ganska överdrivet . Du har givetvis rätt att känna hur du känner men det finns inga belägg alls för att t.ex Marocko är en farligare plats efter det här som innan. Statistiskt sett ÄR det större risk att köra ihjäl sig i bilen än att vara på fel plats vid fel tillfälle och bli utsatt för terrorister.

Som sagt, det går utmärkt att diskutera men då får du inse att folk inte är särskilt oroliga för detsamma.
 
Inte jag heller, men uppenbarligen har du hittat uppgiften om att det spelats fotboll med de avskurna huvudena någonstans - något jag inte läst om men tack för kompletteringen.

Jag kan bara konstatera att det inte går att diskutera samhällsoro på bukefalos.
Det var en annan användare som påstod det.

Vad menar du? Vi diskuterar väl en generell oro för att resa och specifikt hur farligt Marocko är och morden?
 
Nej det skulle ju vara orimligt, skulle det faktum att mord skett hindra en från att resa till ett land så finns inga länder att besöka. I min egen hemstad sker både mord samt terrorattentat riktade mot västerlänningar så med den logiken skulle jag inte kunna lämna lägenheten.
Precis.

Dessutom kan ju någon bryta sig in och mörda mig.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp