De brutalt mördade skandinaviska kvinnorna i Marocko

honung

Trådstartare
Varför pratar vi inte om det som hänt? Varför det hände, varför det KUNDE hända? JAG tycker att händelsen känns som att verkligheten kom och skar ett brutalt hål på vår naiva nordeuropeiska lilla lilla rosa isolerade bubbla. Jag tror faktiskt till och med att många i den här lilla bubblan inte ens förstår/vet vad som hänt.

Två skandinaviska kvinnor, som reser ut i världen, blir slagna, brutalt våldtagna, torterade och långsamt halshuggna, filmade med sina egna mobiler och därefter postar gärningsmännen filmerna på kvinnornas sociala medier.

I Sverige skriver tex svt nyheter att kvinnorna "dödades enligt uppgift med knivskador på halsen." I sverige finns inte ens någon varning från UD gällande marocko. I sverige finns inte ens någon diskussion om att världen är en jävligt farlig plats att vistas på, och med allt som händer där, en eskalerande orolig miljö att vistas i om en inte har förståelse eller insikt om den krassa verkligheten. Oavsett en är kvinna eller man. Vem som helst kan bli måltavla för olika gruppers extrema våldsyttringar.

Jag säger inte att vi ska sluta resa, jag säger att vi måste vakna upp ur vår lilla rosa bubbla, skaffa oss en realistisk världsuppfattning och börja prata om hur vi ska kunna känna oss säkra med resandet i en allt mer våldsam omvärld. Jag är själv mycket resvan, så pass att jag faktiskt känner att jag vet inte ens om det är värt risken att resa så som jag tidigare gjort. Jag tycker jag erfarit, sett, läst nog mycket och känner att det nog är dags att istället fokusera MITT turistande på mer trygga platser - här hemma i det land jag förstår mig på. Tankar?
 
Varför pratar vi inte om det som hänt? Varför det hände, varför det KUNDE hända? JAG tycker att händelsen känns som att verkligheten kom och skar ett brutalt hål på vår naiva nordeuropeiska lilla lilla rosa isolerade bubbla. Jag tror faktiskt till och med att många i den här lilla bubblan inte ens förstår/vet vad som hänt.

Två skandinaviska kvinnor, som reser ut i världen, blir slagna, brutalt våldtagna, torterade och långsamt halshuggna, filmade med sina egna mobiler och därefter postar gärningsmännen filmerna på kvinnornas sociala medier.

I Sverige skriver tex svt nyheter att kvinnorna "dödades enligt uppgift med knivskador på halsen." I sverige finns inte ens någon varning från UD gällande marocko. I sverige finns inte ens någon diskussion om att världen är en jävligt farlig plats att vistas på, och med allt som händer där, en eskalerande orolig miljö att vistas i om en inte har förståelse eller insikt om den krassa verkligheten. Oavsett en är kvinna eller man. Vem som helst kan bli måltavla för olika gruppers extrema våldsyttringar.

Jag säger inte att vi ska sluta resa, jag säger att vi måste vakna upp ur vår lilla rosa bubbla, skaffa oss en realistisk världsuppfattning och börja prata om hur vi ska kunna känna oss säkra med resandet i en allt mer våldsam omvärld. Jag är själv mycket resvan, så pass att jag faktiskt känner att jag vet inte ens om det är värt risken att resa så som jag tidigare gjort. Jag tycker jag erfarit, sett, läst nog mycket och känner att det nog är dags att istället fokusera MITT turistande på mer trygga platser - här hemma i det land jag förstår mig på. Tankar?

Jag har alltid varit orolig över att resa utomlands pga. anledningarna du nämner, men jag är rätt så paranoid och ganska rädd för människor. Det finns få ställen jag reser till och för det mesta så är det så att jag åker till platser här i Sverige.
 
En sak jag ogillar med Sverige är detta behovet att inte låta sanningen komma fram. Tycker verkligen det pågår mycket censurering av information.

Detta från Danmark's nyheter:

http://nyheder.tv2.dk/udland/2018-1...om-hjernen-bag-drab-paa-norsk-og-dansk-kvinde
Jag har NOLL förtroende för våra svenska etablerade medier. Noll. I synnerhet efter den mycket bristande och naiv-vinklade rapporteringen av denna händelse. Som mamma till två respigga döttrar blir jag VANSINNIG över den svenska tystnaden över detta.
 
Jag förstår nog inte just den här händelsen som så avgörande för hur jag tänker kring att resa.

Marocko är absolut ett av de länder där jag i förväg skulle kolla upp säkerhetsläget, men det gäller många länder och platser.

Men hur gör du det? Svenska UD nämner inte ens marocko? Diskussionen är för övrigt tänkt gällande resande i allmänhet utanför skandinavien.

https://www.regeringen.se/uds-reseinformation/ud-avrader/
 
Varför pratar vi inte om det som hänt? Varför det hände, varför det KUNDE hända? JAG tycker att händelsen känns som att verkligheten kom och skar ett brutalt hål på vår naiva nordeuropeiska lilla lilla rosa isolerade bubbla. Jag tror faktiskt till och med att många i den här lilla bubblan inte ens förstår/vet vad som hänt.

Två skandinaviska kvinnor, som reser ut i världen, blir slagna, brutalt våldtagna, torterade och långsamt halshuggna, filmade med sina egna mobiler och därefter postar gärningsmännen filmerna på kvinnornas sociala medier.

I Sverige skriver tex svt nyheter att kvinnorna "dödades enligt uppgift med knivskador på halsen." I sverige finns inte ens någon varning från UD gällande marocko. I sverige finns inte ens någon diskussion om att världen är en jävligt farlig plats att vistas på, och med allt som händer där, en eskalerande orolig miljö att vistas i om en inte har förståelse eller insikt om den krassa verkligheten. Oavsett en är kvinna eller man. Vem som helst kan bli måltavla för olika gruppers extrema våldsyttringar.

Jag säger inte att vi ska sluta resa, jag säger att vi måste vakna upp ur vår lilla rosa bubbla, skaffa oss en realistisk världsuppfattning och börja prata om hur vi ska kunna känna oss säkra med resandet i en allt mer våldsam omvärld. Jag är själv mycket resvan, så pass att jag faktiskt känner att jag vet inte ens om det är värt risken att resa så som jag tidigare gjort. Jag tycker jag erfarit, sett, läst nog mycket och känner att det nog är dags att istället fokusera MITT turistande på mer trygga platser - här hemma i det land jag förstår mig på. Tankar?
Ser ingen anledning att det ska vara en varning gällande Marocko och inte alla andra länder som är oroliga (till exempel Paris som varit väl så oroligt både ur Proxy synpunkt ur terrorismen och ur politisk synpunkt de senaste åren).

"
När avråder UD från resor?
– Innan vi gör en avrådan har vi alltid en dialog med bland annat vår ambassad på plats. Avrådan grundar sig på bedömningen av ett antal kriterier, säger Jon Åström Gröndahl.
Till kriterierna hör social oro, följderna av en naturkatastrof, en sönderslagen säkerhetsstruktur, risk för smitta eller andra förhållanden som påverkar säkerheten för svenska resenärer. Kriterierna handlar till exempel om samhällsinstitutioner och strukturer som inte fungerar som de brukar, infrastruktur som kan vara utslagen och begränsa framkomligheten eller överbelastad och bristfällig sjukvård."

Vidare: "– Ibland får vi frågan om vi inte kan avråda i förväg eller förebyggande syfte. Exempelvis om det finns ett uttalat terrorismhot eller det ska vara val i ett land och det skulle kunna bli oroligt efter valet. Men avrådansinstrumentet handlar om en bedömning av den rådande säkerhetssituationen, inte om vad som skulle kunna inträffa, säger Jon Åström Gröndahl. När det gäller förebyggande information är det istället ambassadernas reseinformation som ger råd och information i förhållande till de terrorhot eller andra risker, till exempel naturfenomen, som kan finnas i ett land. "

Källa: https://www.regeringen.se/artiklar/2016/12/nar-avrader-ud-fran-resor/

Marocko ses som ett säkert resland sett utifrån UDs bedömning, ett par vansinnesdåd av galningar ändrar inte det. Grupperingar av fundamentalismen är nog större i flera länder i Europa än vad det är i Marocko. Om UD ska avråda för terrorhot eller enskilda dåd, skulle de behöva avråda från mer eller mindre alla länder i världen...

Man har ett ansvar som resenär att kolla upp säkerhetsläget också. Det här hade kunnat drabba vem som helst, men personligen hade jag som kvinna inte sovit ensam i tält i Atlasbergen, eller efter vissa vandringsleder i USA som är särskilt utsatta för våldsbrott. Dock av andra skäl än just terrordåd, den risken är så otroligt liten i jämförelse med många andra våldsbrott.
 
Danska medier har gått med information om danska tjejen.

Detta från hennes fb sida, som är nu ett minne till hennes ära:


Mitt hjärta blöder för henne. Hon verkar ha rest mycket, men ibland så tar ondskan till, och jag skulle säga man ALDRIG skall resa i sådana länder utan ett större sällskap. Tyvärr. Så man kan skydda varandra. Fy fan för sådana människor som begår sådana brott som det här.
 
Ser ingen anledning att det ska vara en varning gällande Marocko och inte alla andra länder som är oroliga (till exempel Paris som varit väl så oroligt både ur Proxy synpunkt ur terrorismen och ur politisk synpunkt de senaste åren).

"
När avråder UD från resor?
– Innan vi gör en avrådan har vi alltid en dialog med bland annat vår ambassad på plats. Avrådan grundar sig på bedömningen av ett antal kriterier, säger Jon Åström Gröndahl.
Till kriterierna hör social oro, följderna av en naturkatastrof, en sönderslagen säkerhetsstruktur, risk för smitta eller andra förhållanden som påverkar säkerheten för svenska resenärer. Kriterierna handlar till exempel om samhällsinstitutioner och strukturer som inte fungerar som de brukar, infrastruktur som kan vara utslagen och begränsa framkomligheten eller överbelastad och bristfällig sjukvård."

Vidare: "– Ibland får vi frågan om vi inte kan avråda i förväg eller förebyggande syfte. Exempelvis om det finns ett uttalat terrorismhot eller det ska vara val i ett land och det skulle kunna bli oroligt efter valet. Men avrådansinstrumentet handlar om en bedömning av den rådande säkerhetssituationen, inte om vad som skulle kunna inträffa, säger Jon Åström Gröndahl. När det gäller förebyggande information är det istället ambassadernas reseinformation som ger råd och information i förhållande till de terrorhot eller andra risker, till exempel naturfenomen, som kan finnas i ett land. "

Källa: https://www.regeringen.se/artiklar/2016/12/nar-avrader-ud-fran-resor/

Marocko ses som ett säkert resland sett utifrån UDs bedömning, ett par vansinnesdåd av galningar ändrar inte det. Grupperingar av fundamentalismen är nog större i flera länder i Europa än vad det är i Marocko. Om UD ska avråda för terrorhot eller enskilda dåd, skulle de behöva avråda från mer eller mindre alla länder i världen...

Man har ett ansvar som resenär att kolla upp säkerhetsläget också. Det här hade kunnat drabba vem som helst, men personligen hade jag som kvinna inte sovit ensam i tält i Atlasbergen, eller efter vissa vandringsleder i USA som är särskilt utsatta för våldsbrott. Dock av andra skäl än just terrordåd, den risken är så otroligt liten i jämförelse med många andra våldsbrott.
Tänkte lite samma, hade aldrig kommit på tanken att tälta i bergen i Marocko.. sen ska en självklart inte bli mördad för att man tältar där, det är fruktansvärt. Men lite får en väl tänka själv och inse att det är farligt.


Och tycker det är märkligt att man i svensk media beskriver det som ”skador mot halsen” när de blev brutalt halshuggna med kniv och man sen sparkar runt det avhuggna huvudet.
 
En sak jag ogillar med Sverige är detta behovet att inte låta sanningen komma fram. Tycker verkligen det pågår mycket censurering av information.

Detta från Danmark's nyheter:

http://nyheder.tv2.dk/udland/2018-1...om-hjernen-bag-drab-paa-norsk-og-dansk-kvinde
Det är mer rapportering i Norge och Danmark eftersom det var därifrån offren kom. Men det var ju en hel del rapportering just när det skett också i Sverige? Jag tycker att det är tillräcklig info till allmänheten som kommit ut så långt.

Bland annat med hänsyn till närstående så behöver ju inte alla vidriga detaljer basuneras ut i media mindre än en månad efter att morden skett.

Jag har inte läst någonstans i vettiga medier om tortyr och våldtäkt men att de blev brutalt avrättade och jag har läst vad filmen visade.

Varken Svenska, Norska eller danska myndigheter avråder från att resa till Marocko så vitt jag kan se. Men de råder till att iaktta försiktighet.

https://www.swedenabroad.se/sv/om-u.../reseinformation/ambassadens-reseinformation/
 
Tänkte lite samma, hade aldrig kommit på tanken att tälta i bergen i Marocko.. sen ska en självklart inte bli mördad för att man tältar där, det är fruktansvärt. Men lite får en väl tänka själv och inse att det är farligt.


Och tycker det är märkligt att man i svensk media beskriver det som ”skador mot halsen” när de blev brutalt halshuggna med kniv och man sen sparkar runt det avhuggna huvudet.
Jag håller med. Och tittar man på risker hade jag varit betydligt mer rädd som kvinna att bli rånmördad eller sexmördad än att få huvudet avhugget. Risken lär vara otroligt mycket större statistiskt sett.
 
Marocko ses som ett säkert resland sett utifrån UDs bedömning, ett par vansinnesdåd av galningar ändrar inte det. Grupperingar av fundamentalismen är nog större i flera länder i Europa än vad det är i Marocko. Om UD ska avråda för terrorhot eller enskilda dåd, skulle de behöva avråda från mer eller mindre alla länder i världen...

Fast det är ju detta vi behöver. USA till exempel lägger ut säkerhetsinformation gällande alla länder i världen till sina medborgare som planerar eller är ute på resa. Sverige har varit med med explicita varningar hur många gånger som helst senaste åren.

Detta dåd i Marocko är inte något vansinnesdåd utfört av enskilda galningar.
 
Varför pratar vi inte om det som hänt? Varför det hände, varför det KUNDE hända? JAG tycker att händelsen känns som att verkligheten kom och skar ett brutalt hål på vår naiva nordeuropeiska lilla lilla rosa isolerade bubbla. Jag tror faktiskt till och med att många i den här lilla bubblan inte ens förstår/vet vad som hänt.

Två skandinaviska kvinnor, som reser ut i världen, blir slagna, brutalt våldtagna, torterade och långsamt halshuggna, filmade med sina egna mobiler och därefter postar gärningsmännen filmerna på kvinnornas sociala medier.

I Sverige skriver tex svt nyheter att kvinnorna "dödades enligt uppgift med knivskador på halsen." I sverige finns inte ens någon varning från UD gällande marocko. I sverige finns inte ens någon diskussion om att världen är en jävligt farlig plats att vistas på, och med allt som händer där, en eskalerande orolig miljö att vistas i om en inte har förståelse eller insikt om den krassa verkligheten. Oavsett en är kvinna eller man. Vem som helst kan bli måltavla för olika gruppers extrema våldsyttringar.

Jag säger inte att vi ska sluta resa, jag säger att vi måste vakna upp ur vår lilla rosa bubbla, skaffa oss en realistisk världsuppfattning och börja prata om hur vi ska kunna känna oss säkra med resandet i en allt mer våldsam omvärld. Jag är själv mycket resvan, så pass att jag faktiskt känner att jag vet inte ens om det är värt risken att resa så som jag tidigare gjort. Jag tycker jag erfarit, sett, läst nog mycket och känner att det nog är dags att istället fokusera MITT turistande på mer trygga platser - här hemma i det land jag förstår mig på. Tankar?

Jag kan ju inte säga att jag är så speciellt överraskad över att det hänt. Det finns tyvärr alldeles för många länder där säkerheten är låg och kvinnosynen usel. Jag håller med att många är lite för naiva men jag kan ärlig säga att jag inte tillhör den skaran. Men jag hör det bland folk jag känner. Som tycker att man visst kan röra sig i områden som lokalbefolkningen säger att man ska undvika som turist/kvinna/vid viss tid på dygnet osv.
 
Tänkte lite samma, hade aldrig kommit på tanken att tälta i bergen i Marocko.. sen ska en självklart inte bli mördad för att man tältar där, det är fruktansvärt. Men lite får en väl tänka själv och inse att det är farligt.


Och tycker det är märkligt att man i svensk media beskriver det som ”skador mot halsen” när de blev brutalt halshuggna med kniv och man sen sparkar runt det avhuggna huvudet.
De tältade i närheten av ett härbärge för vandrare där det sannolikt fanns många andra människor, i ett populärt turområde, och med ”sina guiders” tält i närheten. Så det var ju inte helt ogenomtänkt.

Vad gäller graden av brutalitet i morden så vet jag inte om det gör någon något gott om det beskrivs ingående i media kort efter att det inträffat. Men var inte ”stickskador” det första som kom ut i media? Och senare typ att de blivit brutalt avrättade.
 
Fruktansvärd händelse på många sätt, men jag förstår inte riktigt vad du tänker att UD ska göra? Ska UD varna för specifika länder om/när en skandinav blir mördad?

Att svenska medier inte skrivit mycket om händelsen handlar väl framför allt om att de inte var svenskor. Jag och sambon reser en hel del och har besökt flera reseforum och jag upplever överlag att många är noga att tänka på säkerheten och informera om eventuella risker.
 
Sen tycker jag att folk läser på för dåligt innan de reser. Som familjen som grät ut i Aftonbladet för nån vecka sen efter att deras son fått denguefeber i Thailand. De var väldigt upprörda över att resebolaget inte informerat dem om att det finns en risk för denguefeber i Thailand. Jag tycker naturligtvis väldigt synd om pojken och hand familj men kan ju tycka att det är upp till var och en att ta reda på det man behöver veta när man reser till ett annat land.
 
Jag kan ju inte säga att jag är så speciellt överraskad över att det hänt. Det finns tyvärr alldeles för många länder där säkerheten är låg och kvinnosynen usel. Jag håller med att många är lite för naiva men jag kan ärlig säga att jag inte tillhör den skaran. Men jag hör det bland folk jag känner. Som tycker att man visst kan röra sig i områden som lokalbefolkningen säger att man ska undvika som turist/kvinna/vid viss tid på dygnet osv.
En nära vän till mig reser frekvent till Indien och bor där även i ett eget köpt hus ett par månader om året, men reser runt i övrigt. Hon säger att det är näst intill så att skandinaviska turister beter sig kriminellt naivt när de kommer till indien och förvånas över att vi här i sverige inte pratar mer öppet om vad som faktiskt sker därute, hon har tillexempel visat mig artiklar i utländs media om utsatta europer inklusive svenskar och norrmän som utsatts för grova våldsbrott men i svenska media existerar inte dessa uppgifter i vår media.
 
Jag ser nog inte oss svenskar som särskilt naiva. Jag har ensamrest en del men kollar alltid upp de länder som intresserar mig och har valt bort en hel del. Det är verkligen fruktansvärt det som hänt, jag har blivit väldigt illa berörd av att läsa om det. Samtidigt har en kvinna blivit knivmördad med skador mot halsen och våldtagen i en gångtunnel här hemma, vilket just nu täcker medierna i och med domen. Jag resonerar nog som så att ondskan finns överallt, och vi kan inte alltid undvika den. Nu var det i ett tält i Marocko, nästa gång kan det vara på min egen bakgata. Med det sagt undviker jag uppenbara risker och att resa som ensam kvinna till vissa länder ingår där.
 
Sen tycker jag att folk läser på för dåligt innan de reser. Som familjen som grät ut i Aftonbladet för nån vecka sen efter att deras son fått denguefeber i Thailand. De var väldigt upprörda över att resebolaget inte informerat dem om att det finns en risk för denguefeber i Thailand. Jag tycker naturligtvis väldigt synd om pojken och hand familj men kan ju tycka att det är upp till var och en att ta reda på det man behöver veta när man reser till ett annat land.

Verkligen!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • GVFÖ 2024
  • Att bjuda någon?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp