De djupa magmusklerna

M

Maroon

hej hopp. jag vet ju att det är viktigt att ha en bra hållning el. stark korsett som man säger, viktigt ju för att få en bra sits i ridningen. :bow:
Så jag vill veta hur man kommer åt de djupa magmusklerna som stabiliserar ryggraden ? :) jag tycker att det är ganska svårt att hitta just de musklerna, man kopplar gärna in andra muskler samtidigt, som höftböjarna som är ganska så stela och då blir det ju ännu svårare :crazy: :p
Så någon som är expert :D på det här?
jag är ganska oliksidig så jag behöver verkligen hitta den där balansen.

Sv: De djupa magmusklerna

Ingen som kan komma m ed lite tips? :angel: nehepp, okay...

Någon som utövar yoga då? ni måste väl veta hur man får kontakt med de djupa magmusklerna? :)

Jag har köpt en träningsdvd med piltes som jag gör hemma några gånger/vecka.
Pilatesträning (iallafall dvdn jag har) är väldigt fokuserat på just andning och "korsetten" så det kanske kan vara ett tips.. :idea:

Anledningen till att jag började med den träningen är för att jag ofta har ont i ryggen och
ibland får ryggskott om jag inte sköter min träning ordentligt :angel:

Rekommenderar också pilates. Var på mitt första pilatespass för instruktör igår och JÖSSES, jag trodde inte jag hade magmuskler så långt in. :D

Winsor Pilates, finns på tvshop :D
Det var två olika träningsprogram som följde med.
Ett 20 minuterspass som jag brukar göra på morgonen innan jag åker till jobbet.
Sedan är där också ett pass som vara ca en timme som jag gör de få gånger jag har tid över :angel:
Väldigt viktigt är att kolla igenom instruktionsbiten innan man börjar!
Där förklarar instruktören hur man gör att övningar samt hur man skall andas.

Man hittar liksom muskler man inte trodde fanns :D :banana:

Man kan tyvärr inte punktträna just dessa muskler utan att använda andra muskler också. En pilatesboll är bra. tex. lägg fötterna plus lite av vaden på bollen. Lyft sakta och kontrollerat rumpan.10X3 rep.
En annan bra övning är att lägga sig på golvet med benen rakt upp i luften. Sänk sakta ned till 10cm från golvet och sakta upp igen 10X3rep.
Sneda vanliga sit up är också bra. Tänk axel mot knä så kommer du garanterat åt dessa muskler.
Det är viktigt att inte bara göra framsida mage utan också tex. vanliga rygglyft för att inte bli enkelsidig.

LYCKA TILL!!!:bump:

ja, vad heter dvd : n då? jag har hört talas om pilates men jag förstår liksom inte tekniken, vad jag har förståt så är det en teknik som man ska lära sig för att kunna utföra övningarna annars blir effekten liten. men hur gör man då?
man ska andas på ett visst sätt och det är mkt att tänka på. :crazy: :p

det kanske är den optimala träningen för mig då, som är ganska oliksigt musklad och spänd i vissa muskler.

glöm inte att man ska ha lika starka rygg- som magmuskler. Ryggmusklerna är viktiga vid ridning.

Ta gärna kontakt med ett pilatescenter som kan hjälpa dig att komma igång.Du bor i Stockholm va?
Kan vara knepigt att lära sig på egen hand.
Lycka till!

ja kan starkt rekomendera en Roller Slide...
underbar liten grej som man tränar magmusklerna jättebra.
dessutom va den billig.

ja ska köpa en till för säkerhets skull ifall denna går sönder.

Var på mitt första yogapass igår och jag är idag i väldigt god kontakt med samtliga muskler i rygg och mage. :D Rekommenderas varmt att du provar det!

Både pilates och yoga tar ett tag att lära sig, 5-6 pass bör man köra innan man utvärderar om det passar en eller inte.

Precis som någon redan har påpekat är det lika viktigt att vara stark i ryggen som i magen. En riktigt bra övning som tränar både mage och rygg är plankan. Stå på tå och underarmarna och håll kroppen helt rak, rumpan får inte puta upp och magen/ryggen får inte hänga ner utan det gäller att ha en anspänning i musklerna hela tiden! Superövning som ger statisk träning för både mage och rygg!

Precis som någon redan har påpekat är det lika viktigt att vara stark i ryggen som i magen. En riktigt bra övning som tränar både mage och rygg är plankan. Stå på tå och underarmarna och håll kroppen helt rak, rumpan får inte puta upp och magen/ryggen får inte hänga ner utan det gäller att ha en anspänning i musklerna hela tiden! Superövning som ger statisk träning för både mage och rygg!

Glöm inte djupa andetag med magen!!! Viktigt för att övningen ska ge maximalt resultat...

Detta är också en magdödare. :p

19a-Navasana-ZOOM-150x150x30.jpg

De flesta får börja med böjda ben, eventuellt även att man håller händerna vid knäna, sen får man gradvis göra det svårare genom att räta benen och sträcka armarna i luften.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 711
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 487
Senast: Edla
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
686
Senast: cowgirl81
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 566
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka