Bukefalos 28 år!

De sk Hästbyarna

Gammeln

Trådstartare
Dessa finns bla kring Lindome, Skövde och Landskrona. någon som vet om det fungerar bra i dessa? Vilka rättigheter man har, månadskostnad för bostad + hästdelen? Hur man har det med hagar, stall, foder osv. Är det lätt att sälja bostaden ocg alla servitut efter ett antal år, finns det efterfrågan på sådant upplägg? Ev är jag intresserad av ett sådant upplägg. Får då möjlighet att upprätta nybyggnation av både eget hus o eget stall
 
nu blev jag nyfiken! jag håller till i lindome-trakten med mina hästar och har aldrig hört talas om "hästbyar" :confused:

får en nyfiken undra vad det där innebär?
 
Lite förenklat så innebär det följande: På en stor gård byggs det upp en enorm hästträningsanläggning där ALLT finns, stallar, hagar, ridhus, banor, körvägar o ridvägar i naturen, skrittmaskiner, simpool för häst, you name it m.m. Till detta styckar man då av tomtmark för byggnation av x antal villor inom anläggningsområdet. Till detta knyter man en veterinärklinik, hovslagarsmedja, foderrådgivning :smirk:, ridinstruktörer osv. Man ska på så sätt kunna vara nära hos sin häst/ar och hästen ska aldrig behöva lämna anläggningen annat än vid tävling och avancerad djursjukvård. Alltså, du ska kunna träna din häst på ett försklassigt sätt och ändå kunna bo på en anläggning och dit ska JAG :bump:

I husköpet ingår då servitut på hästanläggningen och för detta betalar du en blygsam boxhyra :d
 
Läste en tidningsartikel och då nämde man bara dessa hästbyar. Därför la jag tråden och hoppades att nån skulle veta nåt om dessa bla hur det är att bo i en hästby
 
Jag bor också i Lindome, och visst finns det många hästar här- men ingen "hästby"...
Det är ju möjligt att de planerar att bygga en men jag har då inte hört nåt
 
Finns inte runt Landskrona heller. Det finns planer på en i Kågeröd, men ännu så länge är det bara på kartan. Det finns tomter till salu där den ev ska byggas, det är allt.
 
Läste en artikel i någon hästtidning om en hästby söder om Stockholm. Ridsport antagligen.
 
Söderby heter hästbyn den som ligger utanför stockholm,
mot nynäshamn förbi västerhaninge.
Det ska även byggas en i Heby!
 
Två av de blivande åtta hästgårdarna är klara, där bor nu både folk och pållar. De övriga sex tomterna är osålda.
Där har man egen villa och var sitt litet stall samt ett par små hagar. Detta ligger precis bredvid ett ridhus och vid skogen där det finns många fina ridvägar.
Att bygga vet.klinik och hovslageri är inte aktuellt här. :)
 
Visst finns det något likande utanför Skövde. Men inte så stor anläggning som du skriver om.
Ridhus, hagar, stall och eget boende finns det. Men inget mer.
 
Vad fick man betala för en tomt? Hur stora är hagarna? Är det en ynka pynka rasthage där hästen inte kan springa runt? Har varje villa en egen stallbyggnad typ 2 eller 3 boxars-stall? För om varje villa har ett eget stall så är väl tjafs risken obefintlig :D
 
Ingan aning om vad tomterna kostar. Gissar att varje hage är ca ett tunnland, ser ut så i alla fall. Där är också en större hage som verkar vara gemensam, men jag är osäker på det, kan undersöka! :)
Tror det är fyra boxar i en stallbyggnad som tillhör varje villa. Man borde väl få "designa" den själv. Alla har ju inte samma önskemål.
Ska kolla upp det och återkommer till dig. :)
 
Tror det kan vara en god investering att förlägga ett boende i en hästby. När man sen säljer en sådan fastighet så är ju den värd väldigt mycket och man gör sig en rejäl hacka :d. I och med att folk jobbar mer o mer och dessutom så måste ju båda föräldrarna jobba, gör ju att folk inte orkar med en egen hästgård, vad gäller fysiskt, psykiskt och ekonomiskt. På en hästby får du dessutom tillgång till alla möjligheter för din häst och det fina är ju att du inte behöver ta hand om underhåll och dylikt som du måste göra om du har en egen hästgård. Mao så har du tillgång till en "egen hästgård" utan att behöva ta "ansvar" för den men ändå få möjlighet till en hästanläggning.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 767
Senast: Pudlan
·
Hästmänniskan För några år sedan kommer jag ihåg att det gjordes ganska ordentlig reklam för dessa hästbyar, i alla fall i hästsammanhang. Idén låter...
2
Svar
24
· Visningar
6 705
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp