Debatt: Bekämpa djurplågeriet inom ridsporten

Jag tycker definitivt att lagar och regler ska bli hårdare. Speciellt på tävlingar där ''de bästa'' visar sin ridning men även lägre nivåer där allmänhet och yngre finns som tar åt sig vad de ser. Hårda tag i munnen, sparkar och piskar. Det tycker jag borde vara mycket strängre än idag.
Även i hoppning tycker jag att sampslet mellan ryttare och häst ska vara i fokus än bara vara snabbast.

" det var inte bättre förr" kolla på svt play. Sök på programmet- året var 1956- i programmet finns ett inslag då det hoppas över fälttävlanshinder på os 1956. Under ligger en skjuten häst som har brutit benet.Gräsligt inslag, jag blev illamående när jag såg det. Men passa på. Bara 18 timmar kvar på play. Det var djurplågeri på hög nivå. Så mycket har blivit bättre tills idag och är man seriös så vet man att hur hästen mår har en stor betydelse för framgång.

@Dressyrmamman Det är väl ganska självklart att det inte var bättre förr, utvecklingen går väl förhoppningsvis framåt. Och OS-banan 1956, framförallt hinder 22 där Immer bröt benet, var väl ändå sett ur dagens synpunkt katastrofal framförallt pga av att det regnade så mycket natten innan terrängritten. Men det är 60 år sedan då var det tex fortfarande tillåtet att aga sina barn. Och det är väl ingen som vill gå tillbaka till 1950- talets hästhantering?

Hästar bryter fortfarande benet på tävlingar tyvärr eller trillar ihop av aortabråck på banan det kommer vi aldrig att helt slippa. Djur som skadar sig svårt eller dör är naturligtvis sorgligt men det händer fortfarande, tex 2014 fick en häst avlivas efter att ha kraschat i en oxer under en GP i banhoppning. Är inte det lika tragiskt? Är det egentligen mindre djurplågeri? För att inte tala om distansritten 2015 där en häst bröt bägge sina framben :cry: http://www.tidningenridsport.se/Tavling/Distansritt/2015/2/Tre-hastar-doda-i-distanslopp/ Så jag vet inte om det är så väldigt mycket bättre

Och fortfarande används mycket tvång trots att flera studier visar att inlärning med positiv förstärkning är bättre. Och idag tas många genvägar istället för att lära in grunderna ordentligt. Idag ska allting gå så fort och resultaten ska komma så snabbt. Samt att många hästägare inte har kunskaper om hästens grundläggande behov och beteende utan gärna förmänskligar hästen. Så ja det är bättre nu och fler hästar idag än för 60 år sedan har det alldeles utmärkt men fortfarande finns det hästar som inte mår bra och som dör i jakten efter en vinst så det kan fortfarande bli bättre

Senast ändrad:
" det var inte bättre förr" kolla på svt play. Sök på programmet- året var 1956- i programmet finns ett inslag då det hoppas över fälttävlanshinder på os 1956. Under ligger en skjuten häst som har brutit benet.Gräsligt inslag, jag blev illamående när jag såg det. Men passa på. Bara 18 timmar kvar på play. Det var djurplågeri på hög nivå. Så mycket har blivit bättre tills idag och är man seriös så vet man att hur hästen mår har en stor betydelse för framgång.
Nu hänger jag inte riktigt med här, är det djurplågeri för att en häst skjuts pga brutet ben, att den ligger kvar och är död eller omständigheterna kring att den bröt benet? Vad jag förstått så var det en olycka helt utan uppsåt, min första häst avlivades i hagen pga benbrott. Definitivt inget djurplågeri annat än att tillkallad veterinär åkte utan åtgärd så hon fick ligga och vänta på nödslakten istället för avlivas direkt. :cry::cry::cry:

Att en död kropp ligger kvar är inte djurplågeri.

Nu hänger jag inte riktigt med här, är det djurplågeri för att en häst skjuts pga brutet ben, att den ligger kvar och är död eller omständigheterna kring att den bröt benet? Vad jag förstått så var det en olycka helt utan uppsåt, min första häst avlivades i hagen pga benbrott. Definitivt inget djurplågeri annat än att tillkallad veterinär åkte utan åtgärd så hon fick ligga och vänta på nödslakten istället för avlivas direkt. :cry::cry::cry:

Att en död kropp ligger kvar är inte djurplågeri.

Titta på programmet på svt play. Djurplågeriet består inte av att hästen är död. Det består av att hästarna tillåts fortsätta hoppa hindret som " inte är av denna värld". Tävlingen skulle avbrutits eller hindret tagits bort. Det borde både tävlingsledning och ryttare fattat.Sen händer olyckor ibland men här är det så uppenbart att man skiter i hästarna.Gamla militärer som red fälttävlan på den tiden så förmodligen skulle det vara hårda tag. Så här skulle det aldrig gå till idag. Mycket är bättre nu med det inte sagt att det finns mer att göra men idag skulle en seriös fälttävlansryttare aldrig utsätta sin häst för detta.

Titta på programmet på svt play. Djurplågeriet består inte av att hästen är död. Det består av att hästarna tillåts fortsätta hoppa hindret som " inte är av denna värld". Tävlingen skulle avbrutits eller hindret tagits bort. Det borde både tävlingsledning och ryttare fattat.Sen händer olyckor ibland men här är det så uppenbart att man skiter i hästarna.Gamla militärer som red fälttävlan på den tiden så förmodligen skulle det vara hårda tag. Så här skulle det aldrig gå till idag. Mycket är bättre nu med det inte sagt att det finns mer att göra men idag skulle en seriös fälttävlansryttare aldrig utsätta sin häst för detta.
Jag är inte intresserad av att titta, på dig lät det som djurplågeriet bestod i att det låg en död häst under hindret och ja, fälttävlan är ursprungligen en militär sport och militärhästar slet ont under krig. Jag är väldigt tacksam över att tiderna ändras.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter I Veterinärbloggen hos Ridsport kommer läsarna få en inblick i Distriktsveterinärernas vardag – som kan handla om allt ifrån akutfall...
Svar
0
· Visningar
67
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Ridsports gästkrönikör Fredrik Jönsson ger sin syn på de grupper som har en annan uppfattning om djurhållning än vad häst-Sverige... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 722
Senast: CFrisk
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag... 2 3
Svar
49
· Visningar
7 828
Senast: IngelaH
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
3 012
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka