Decemberöverenskomelsen

Här håller jag inte med om du menar på lokal och regional nivå. Beslut kan tas på väldigt lösa grunder med bristfälligt och felaktigt beslutsunderlag utan att något av det kommer fram om inte mer press läggs på politiker att behöva kunna motivera och förklara sina beslut och även i detalj.

Underlag för beslut är ofta utarbetat av tjänstemän. I regel finns de att tillgå.

Inte alltid är dessa underlag tillräckligt bra och då får politiker be om ytterligare underlag.

Om de inte gör det, då kan man givetvis kritisera politikerna.

Här håller jag inte med om du menar på lokal och regional nivå. Beslut kan tas på väldigt lösa grunder med bristfälligt och felaktigt beslutsunderlag utan att något av det kommer fram om inte mer press läggs på politiker att behöva kunna motivera och förklara sina beslut och även i detalj.
Jag talar om det som är trådens rubrik.

Vad gäller lokal och regional nivå är det upp till media att bevaka bättre. Och för opposition att vara mer på alerten. Det kvalar liksom in i en helt annan kontext än det vi diskuterar här.

Underlag för beslut är ofta utarbetat av tjänstemän. I regel finns de att tillgå.

Inte alltid är dessa underlag tillräckligt bra och då får politiker be om ytterligare underlag.

Om de inte gör det, då kan man givetvis kritisera politikerna.
Jag tror det ofta är så att politikerna inte har kunskap nog att själv kunna bedöma underlagets kvalitet om det inte är ett område de själva har stor erfarenhet av. Det är kanske förståeligt men ett demokratiskt problem om inte beslutsprocessen är öppen. Sen verkar ju tjänstemän och politiker i en symbios, finns det inte politiskt intresse tar inte tjänstemän fram underlag.

Jag tror det ofta är så att politikerna inte har kunskap nog att själv kunna bedöma underlagets kvalitet om det inte är ett område de själva har stor erfarenhet av. Det är kanske förståeligt men ett demokratiskt problem om inte beslutsprocessen är öppen. Sen verkar ju tjänstemän och politiker i en symbios, finns det inte politiskt intresse tar inte tjänstemän fram underlag.

Helt sant! Men nu har vi en demokrati som bygger på att "vanligt" folk fattar beslut.

Tjänstemännen är anställa för att de har expertkunskaper och inte alltid har de möjlighet att pedagogiskt delge sina underlag. Det kanske krävts år av studier/erfarenhet för att ens kunna leverera ett underlag.

Men ingen demokrati är enkel och visst är det så att relationer mellan politiker och tjänstemän också påverkar.

I mindre kommuner (men även i större; ex korruption i Göteborg) är förhållandet mellan parterna emellanåt osunt tighta. Då kan man fundera på vem som styr vad.

Jag tycker detta låter intressant. I övrigt hoppas jag att när vi nu uteslutit SD inflytande några år framöver att vi kan återgå till övriga frågor i politiken.

• Gilla
Reactions: Sol
Fast så var det också tidigare, de flesta regeringar har inte haft majoritet. Det har fungerat tills SD började rösta mot sina egna förslag.
Hm, men hur blir det med den här överenskommelsen, man ska inte få rösta mot ett förslag, får man rösta för ett förslag då?

Riksdagens främsta funktion är att godkänna eller förkasta de förslag som läggs, ska riksdagen ha tjänstledigt fram till nästa val då?

Det har jag inte heller påstått. jag var ju så korrekt att jag ordagrant citerade dig, är det det som inte passar?

Du får gärna citera mig, mig och Churchill! Är dock fortfarande tveksam till om du hänger med, att kunna citera är inte detsamma som att kunna förstå citatet i sitt sammanhang, men jag kan ha överseende med dig.

Du får gärna citera mig, mig och Churchill! Är dock fortfarande tveksam till om du hänger med, att kunna citera är inte detsamma som att kunna förstå citatet i sitt sammanhang, men jag kan ha överseende med dig.
Det är bra att du har överseende, för det var ju inte jag som nämnde order våldtäktsmän, det var ju du som drog upp det.
Men det kan jag ju ha överseende med ;)

Helt sant! Men nu har vi en demokrati som bygger på att "vanligt" folk fattar beslut.

Vi har det som sagt, och därför är det extra viktigt att beslutsprocessen är transparent. "Vanliga människor" utan egen kunskap om det de beslutar om är ju in händerna på dem som förser dem med underlaget.

Jag tycker det är illa det tanten ger uttryck för: att bristande kunskap och kompetens hos beslutsfattare skall mörkas genom att förhindra insyn i beslutsprocessen.

Det är bra att du har överseende, för det var ju inte jag som nämnde order våldtäktsmän, det var ju du som drog upp det.
Men det kan jag ju ha överseende med ;)

Om det är något som du kan ha överseende med förstår jag inte varför du är så tjatig, eller ens frestades att trycka på svaraknappen :D

Underlag tas fram i de ärenden som är framme för beslut. Samt där politiker begärt uppgifter eller information.
Ja kan t.ex. be om att få en redogöelse för utveckling inom område X i skola Y. Då är det tjänstemännens uppgift att redovisa det.

Politikerna beslutar att och tjänstemän bestämmer hur.
Notera att tjänstemän kan vara t.ex. rektorer och utvecklingsledare på en skola. Tjänstemän är de som är anställda i en förvaltning.

Spontana tankar om Decemberöverenskommelsen.

Positivt:
* SD stängs ute.
* Ett extraval som troligtvis inte hade lett någonstans undveks.
* Att partierna kom överens om något övht, man lyckas samarbeta åtminstone på några områden.
* Det gjordes inga ändringar i lagen gällande minoritetsstyre (visst gjordes inte det eller har jag missat något?) det hade varit idiotiskt att ta förhastade beslut om lagar för att komma ur en tillfällig kris.

Negativt:
* Att man i princip gör en överenskommelse om att i framtiden slippa göra överenskommelser. Slippa nå majoritet. Det är oroande ur demokratisk synvinkel och sett till att det jobbas aktivt för att inte samarbeta över blockgränserna när det troligtvis är det enda långsiktigt hållbara alternativet (många av partierna håller ju också med varandra i vissa frågor men hindras av blockpolitiken att driva igenom vad majoriteten vill). Min oro kom egentligen redan vid Alliansens debattartikel om att de ville se ändrade regler/lagar kring minoritetsregeringar, så jag är inte direkt förvånad att det blev något åt det hållet, men jag hade en förhoppning om att de inte skulle få gehör för det utan att det skulle bli en annan typ av uppgörelse som pekade mer mot samarbete kring vissa sakfrågor, fler samtal, kompromisser och öppnare klimat (utan att för den delen smälta ihop till en grå massa och överge ideologi, behöver inte alls bli så bara för att man släpper sitt krampaktiga grepp om blocken). Istället befäster man blockpolitiken med tvivelaktiga metoder.

Även om politiken som uppgörelsen leder till skulle passa mig till 100% så skulle jag ändå vara emot den, det hela är en demokratifråga. Uppgörelsen innebär att vi teoretiskt sett kan få en regering som stöds av mindre än 26% av väljarna 2018. Det är liksom ett steg ifrån att säga att det partiet med flest röster ska bestämma allting, oavsett om det har 60%, 30% eller 9% av rösterna.

Även om politiken som uppgörelsen leder till skulle passa mig till 100% så skulle jag ändå vara emot den, det hela är en demokratifråga. Uppgörelsen innebär att vi teoretiskt sett kan få en regering som stöds av mindre än 26% av väljarna 2018. Det är liksom ett steg ifrån att säga att det partiet med flest röster ska bestämma allting, oavsett om det har 60%, 30% eller 9% av rösterna.

Så är det när man har frågor av olika rang att hantera. Först kommer isolerandet av SD, ett parti som hotar både nation och demokrati. Allt annat är inritat på samma skala, futtigt.

Jag tycker inte heller att det var optimalt, men kanske minst dåliga som gick att komma överens om.

Det löser ju i alla fall fråga 1 på viss sikt och gör att vi får mindre kaos och mer verkansro.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vår dotter började få ont i magen och må illa till och från i början av förskoleklass. Då som regel på morgnarna. Det slutade med att...
Svar
16
· Visningar
1 156
Senast: Asko
·
Kropp & Själ Lyssnar just på en pod från Medicinvetarna om att slippa ha mens om man inte vill. Och känner mig ungefär så här: 🤯 Jag har alldeles... 6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 148
Senast: Humla
·
Kropp & Själ Jag har funderat lite på det här med att tappa intresse för något, vad är det egentligen som händer i kropp och själ när ett intresse...
Svar
11
· Visningar
1 319
Senast: Soapbubble
·
Kropp & Själ Är det någon som gjort en npf utredning hos ett privat företag? Rekommendationer, avrådan från visst bolag, om det hjälp att få... 2 3 4
Svar
67
· Visningar
2 784
Senast: Tantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka