Definition på fullservice för dig ?

Krans

Trådstartare
Ja, som rubriken lyder ! Packar du t.ex höpåsarna till din häst själv , tvättar krubba och vattenkoppen, mockar när du är där på längre stund? Dvs inte svänger in förbi snabbt i civilkläder från jobbet t.ex för snabbcheck av din fyrfiting och ja, kollar du till din häst alla dagar?
 
För mig är full service att inte behöva göra något utöver motion och skötsel av hästen. Jag ska inte behöva komma till stallet varje dag.

Det betyder inte att jag inte kan fylla höpåsar eller ta in min häst men jag ska inte behöva göra det för att det ska bli gjort. Då får jag inte full service.
 
Har eget stall, men har haft inhyrda hästar på fullservice, och då var det helt självklart att det innebar att jag skötte allt utom ridning och skötsel. Själva uttrycket "full service" uttrycker ju just den tanken... Ska hästägaren fylla höpåsar, mocka och fixa på regelbunden basis måste förstås priset vara lägre.
 
full service ska vara allt ifrån utsläpp och hovslagare till täckesbyte och mockning.
ägaren ska bara motionera hästen.

kallhyra ska bara vara tillgång till box och hage.

i mina ögon i alla fall ^_^, men ngt mitt emellan är nog bäst.
 
Jag har typ fullservice i veckorna.
Jag mockar. Höpåsar får ägaren göra själv om denna kommer ut, annars gör jag dom.
Fyller på vatten, men tvättar inte ur om det inte är väldigt skitigt.
Fodrar, tar in/ut, byter täcken året om.
 
Ja, som rubriken lyder ! Packar du t.ex höpåsarna till din häst själv , tvättar krubba och vattenkoppen, mockar när du är där på längre stund? Dvs inte svänger in förbi snabbt i civilkläder från jobbet t.ex för snabbcheck av din fyrfiting och ja, kollar du till din häst alla dagar?

Fullservice för mig är:
mockning
in och utsläpp
täckesbyte/ev. skydd på o av plus check att hästen ser fräsch ut
fodringar (även packande av ev hö och fixa ev. hinkar med kraft)

möjligt att köpa till någon form av motion, tillsyn vid hovslagning etc skulle kanske vara ett plus om jag hade behov av fullservice, står inte på ett sånt ställe nu.
 
Ja, som rubriken lyder ! Packar du t.ex höpåsarna till din häst själv , tvättar krubba och vattenkoppen, mockar när du är där på längre stund? Dvs inte svänger in förbi snabbt i civilkläder från jobbet t.ex för snabbcheck av din fyrfiting och ja, kollar du till din häst alla dagar?
Allt ingår utom ridning, möjligtvis inte heller spola ben/kratsa hovar.
 
För mig är full service att inte behöva göra något utöver motion och skötsel av hästen. Jag ska inte behöva komma till stallet varje dag.

Det betyder inte att jag inte kan fylla höpåsar eller ta in min häst men jag ska inte behöva göra det för att det ska bli gjort. Då får jag inte full service.

Samma här!
 
Jag har fullservice i mitt stall. Allt sköts för min häst, jag bara rider. Stallägaren visiterar och kratsar hovar varje kväll.
Att stallägaren dessutom slår på tappskor, hjälper mig lägga om sår osv var inget jag räknade med när jag flyttade in direkt :p

Passa för hovslagare hjälps vi åt med båda två.
 
Fullservice innebär för mig att jag endast behöver vara i stallet de dagar jag kan/vill och då behöver jag endast borsta och rida i princip. Kan/vill jag inte åka ut en dag så är det bara för mig att låta bli. Eventuellt att jag köper eget kraftfoder och förbereder burkarna ifall jag inte vill använda det kraftfoder som erbjuds (men det ska erbjudas kraftfoder/mineraler). De dagar jag inte är ute förutsätter jag att hästen även kollas igenom så att den inte har skador. Det ska finnas hjälp att få vid hovslagare/ enkla veterinärbesök och på vardagsbasis så ska allt kring hästen (fodringar, in/utsläpp, täckesbyte, mockning, reparation av hagar osv) ingå i fullservicen.
 
För mig är fullservice att den som är ansvarig för stallet sköter allt det dagliga. Jag kommer dit, borstar och rider. Jag behöver inte bry mig om att laga hagar, bära vatten, fodra eller mocka. Hästen ska överleva och ha det bra om jag av någon anledning inte kan åka ut till stallet någon dag. Däremot tycker jag inte att stallägare/ansvarig ska behöva skura min krubba om inte det är något som hen gör med alla hästarna (i de stall har jag stått har det bara varit jag som velat göra det), putsa min utrustning eller ta hand om hovslagarbesök, det gör jag själv.
 
Fullservice betyder i min värld att allting runt om hästen sköts av stallägaren.

Däremot vet.vård, hovslagare, etc sköter jag. Liksom att motionera och rykta.

Vanligast är väl dock att en del service ingår (fodringar och in- utsläpp), men att det också går att köpa till ex mockning.

Jag vet bara att jag inte kommer att gå tillbaka till kollektivstall igen. Antingen en/två ansvariga som sköter allt, eller lösdrift. Aldrig mer dessa snurriga scheman med fodringar och folks kusiners pojkvänner som är med och ska göra sitt livs första utsläpp... *ahh, frustrerade minnen*
 
Ja, som rubriken lyder ! Packar du t.ex höpåsarna till din häst själv , tvättar krubba och vattenkoppen, mockar när du är där på längre stund? Dvs inte svänger in förbi snabbt i civilkläder från jobbet t.ex för snabbcheck av din fyrfiting och ja, kollar du till din häst alla dagar?

Fullservice för mig är att alla normala dagliga sysslor förutom själva hästen sköts. Täckesbyten, iordningställande av foder, mockning, insläpp etc. Även städning av stall, krubba och vattenkopp när det behövs.
Jag rider och sköter allt som har med själva pysslandet av hästen och dess utrustning.

Hovslagar- och veterinärbesök tycker jag inte ingår, det skulle jag själv vilja vara med på för att se vad som sägs. Däremot är det bra om det finns möjlighet att få hjälp, så att jag slipper ta ledigt om det sker på en tokig tid.

Om jag däremot har en helinackordering så skall ju rubbet skötas, då åker jag inte dit alls, betalar bara räkningen när den kommer. :p
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 224
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 172
Senast: __sofia__
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 954
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 740
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp