Dejtingtråden del 19

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jo det kan jag väl hålla med om jag har bara så svårt att visualisera hur det händer :)

Om man går ner för gatan hand i hand och han säger "titta på den där kvinnan, hur tror hon att hon kan få vara ute utan sin man?" eller hur det går till :)
Ungefär så ja. Men det behöver inte vara så "extremt" som i ditt exempel. Men att man pratar, det kommer fram kommentarer som tyder på en otrevlig människosyn och tja... Det behöver väl inte vara konstigare än att det i diskussioner märks att två personer tycker olika om andra saker också? Hur märker man någonsin vad någon har för tankar, åsikter och värderingar i en fråga? Jo, pratar och ser vad som kommer fram. Just människosynen är ju sådant som präglar det allra mesta och märks därför lätt.
 
Ungefär så ja. Men det behöver inte vara så "extremt" som i ditt exempel. Men att man pratar, det kommer fram kommentarer som tyder på en otrevlig människosyn och tja... Det behöver väl inte vara konstigare än att det i diskussioner märks att två personer tycker olika om andra saker också? Hur märker man någonsin vad någon har för tankar, åsikter och värderingar i en fråga? Jo, pratar och ser vad som kommer fram. Just människosynen är ju sådant som präglar det allra mesta och märks därför lätt.
Eller klassikern, de som vill prata om problem med invandring men är för korkade för att förstå hur man gör och istället pratar om problem med invandrare. Startar alltid med ”jag är inte rasist men”.
 
Hur det menas? Klassikern är väl att ”det ÄR skillnad mellan könen”. Menar du att du blir nyfiken på, och vill umgås MER med sådana personer?

Precis på samma sätt som att om man hävdar att det inte är skillnader mellan könen så är det också en onyanserad bild och om man då frågar så får man sedan en förklaring att man menar att det mesta är socialt och kulturellt snarare än biologiskt. Liknande utökade förklaringar och förklaringsmodeller kan då ge insyn hur personen verkligen menar vilket en mening ofta är för trubbigt för att förklara.
 
Precis på samma sätt som att om man hävdar att det inte är skillnader mellan könen så är det också en onyanserad bild och om man då frågar så får man sedan en förklaring att man menar att det mesta är socialt och kulturellt snarare än biologiskt. Liknande utökade förklaringar och förklaringsmodeller kan då ge insyn hur personen verkligen menar vilket en mening ofta är för trubbigt för att förklara.
Min erfarenhet är att samma personer verkar ha svårt att föra ett sådant resonemang och att man får stämpeln ”typisk kvinna” som försöker prata hål i huvudet på dem.

Jag träffar jättemånga såna personer, men inte på dejtingsajterna.
 
Det här håller jag fullständigt med om, jag är rent ut sagt usel på att prata om hur jag känner och mår och vad jag tycker, etc. Och ja, jag tror att det är ett rejält hinder.

Ja det är ett hinder tyvärr och värst är det för den som inte kan öppna sig.
Jag är mer åt det känslomässiga hållet. Om jag inte uttryckt känslor på ett tag svämmar det över tillslut. Det är inte jobbigt, bara skönt. Jag träffade precis mitt kk och innan jag gick hem blev jag bara så ledsen att jag grät. Jag vet inte varför, men det känns bra efteråt. Det känns så skönt att känna något oavsett vad det är. Jag lever liksom, jag är ingen robot.
 
Jag känner igen mig i det du skriver. Jag har ledsnat på de flesta mycket tidigt och ofta är det just pga deras människo-/kvinnosyn. Inte alltid som jag varit medveten om att det varit största orsaken, men med facit i hand är det tydligt.

Men, det går också att hitta bra män. Relativt nyligen så var jag ute med två manliga vänner på en cykeltur. De två började spontant prata om hur de kan uppfattas av kvinnor när de är ute och tränar på sena kvällar osv. De båda pratade om hur hemskt det måste vara att många kan bli skrämda, pratade om hur de kan göra för att själva inte uppfattas som obehagliga, pratade om vad de hört från kvinnor i deras närhet osv. Inte en endaste gång var de ens nära att säga något om att det var synd om dem som eventuellt blev sedda som potentiellt farliga, något som jag upplever att män annars lätt hamnar vid förr eller senare i en sådan diskussion (i de få fall då diskussionen alls uppstår). Just de här två är inte singlar, men någon gång har ju även de varit det och dejtat osv :p Sådana (bra) män finns även på min arbetsplats.

Jag tror att det inte behöver vara så överdrivet svårt att hitta dem heller, även om de är sällsynta. Många gånger gäller det nog "bara" att ta en diskussion om det tidigt för att kunna sålla. Kan du sedan hitta likheter mellan de du trivs med och de du inte trivs med, så är det ännu lättare. Ofta finns det ju någon "typ" av personer man dras till, även om det kanske inte alltid är rätt typ... :cautious:

Jag har träffat män med "rätt" åsikter. Problemet är att det då saknas antingen att de kan öppna sig känslomässigt eller att jag bara ser dem som kompisar. Svårt att hitta någon där allt det klaffar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

IT & mobiler Jag har köpt ny mobil och har gjort en överföring/kopiering från den gamla till den nya mobilen. Nu till den superkorkade frågan...
Svar
7
· Visningar
287
Senast: Sharpless
·
IT & mobiler Går i tankar att skaffa mig en ny mobil. Så jag tänkte att min gamla slänger jag i elektronik på återvinningscentralen. Men sen kom min...
Svar
0
· Visningar
233
Senast: Smoothi
·
  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
111 404
Senast: Lingon
·
Svar
763
· Visningar
39 665
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp