Del II Valp 2022

Ja, det går ju med en smart hund som inte är väldigt disträ 🙄😂
Har en känsla av att han kommer lyssna tills han ser något, känner en lukt eller bara tappar fokus rent allmänt. Han är en riktig yrmössa 😁
Cyklade med våra hundar hemma, de travade bredvid snyggt och prydligt 😁

Sparkisen är smidig att leda när han får gå och rasta av sig och sen kan vi sparka på i full sula på raksträckorna 🌪️

Kanske blir bättre med koncentrationen desto äldre han blir 😁
Luktar Gry på nått kör jag ifrån henne o ropar 🚴🏼‍♀️
 
Kanske blir bättre med koncentrationen desto äldre han blir 😁
Luktar Gry på nått kör jag ifrån henne o ropar 🚴🏼‍♀️

Jag behöver ha Harry i koppel, är vi ute är inte matte så intressant. Jag kan liksom gå in i huset och lämna honom ensam på innergården utan att han bryr sig 🤷
Tveksam om koncentrationen blir så mycket bättre, Ture, min petit var precis likadan hela livet 😆
 
Stella har varit själv i bilen för första gången idag. Så duktig❤️ låg och sov. Hon kommer nog anpassa sig till ensamlivet.
Varit med på ridskolan och träffat folk också.

Kom hem och åt lite ben och så kissar hon i soffan🤯 inte kissat inne på nästan två veckor🙄 som tur var på en filt som låg på en annan filt så soffan klara sig.
 
20221203_211001.jpg


Såhär trött blir man av en lång dag. ❤
 
Vi har efter en ganska lång period med endast rastningar börjat promenera igen 🙂
Jag vill att han ska kunna hantera perioder med mindre motion också och det går bra.
Igår trodde jag vi skulle va ute en timma men vi gick firt så blev 30 min. Nya stigar och han är så tydlig när han blir osäker. Då kommer han närmre mig eller min äldre hund.
Sen håller han alltid koll på mig när han är lös. Går äldre hunden iväg så följer han inte henne utan håller alltid koll på vart jag är.
Han är lös nästan hela tiden och kopplar bara nära trafik eller om vi möter någon.
Fick beröm av en äldre man att de var så lydiga när jag kalla in båda o kopplade 🙂
D42531E9-A07F-426D-A5DC-B27354221415.jpeg
 
Hera
10 månader American akita
Snabblärd och mer förarverk än mina äldre. Påhittig och nyfiken. Avreagerar snabbt, det mesta rinner av som vatten på en gås, på gott och ont. Glupsk! Väldigt kelen och vill ligga/sitta i knät och gärna hålla en arm i munnen där tungan virvlar runt som en propeller. Hög jaktlust och spårar fantastiskt. Stort föremålsintresse, bra kamplust och har inget problem med att hålla olika material i munnen. Hög skärpa. Glad i människor. Älskar vatten och att bada. Gnager på fler saker än de äldre som aldrig bitit sönder något i princip och har en tendens att vara en pipsill ibland. Hon är gärna högt och lågt och får hon välja själv så är det fullt ös all vaken tid.

Just nu är hon en kaxig skitunge som retar gallfeber på sina storasystrar. Ska bli spännande att se hur hon utvecklas.

Vi tränar lite lydnad, spår, viltspår och nosework än så länge. Tänkte att hon ska få testa hoopers med och rallylydnad. Sen får vi se vad vi vill göra mer. Personsök hade varit kul om vi kan hitta nån grupp att träna med, min äldsta älskar sök och är jätteduktig.
 

Bifogade filer

  • 296325231_578937957235363_8754549479350535085_n.jpg
    296325231_578937957235363_8754549479350535085_n.jpg
    261,8 KB · Visningar: 53
Inhandlat mer tugg idag, hittade ben i hjorthud från det finska märket jag brukar köpa ifrån. Även torkad nötstrupe från Sverige. Den blev en stor favorit, tuggade i sig två tredjedelar. Perfekt för mig som kunde sova ett par timmar på sängen under tiden 😆
IMG_20221204_172843.jpg
 
Min lilla valp, en engelsk springer spaniel, blir nio månader nu i december och är så otroligt mysig och härlig! Vi har inte planer på att tävla och inte heller träna på något speciellt, hon är min första valp och jag vill mest ha en motionskompis 😄 Men vi har tänkt springa lite med henne och cykla om det går, kanske åka lite längdskidor de få dagarna vi har bra med snö. Annars har vi lagt viltspår och det är väl de jag skulle vilja gå kurs i till våren för att lära mig mer, kanske även apportering men det lockar mig inte riktigt lika mycket.

Hon älskar att vara med och vill gärna ligga så nära det går, hon är jättego med alla barnen och älskar när det kommer besök. Hon är duktig på att bli lämnad ensam om hon blivit aktiverad och rastad innan. Vi jobbar fortfarande på att hon gärna tar saker som hon inte får men det har blivit mycket bättre, och med tanke på att det ligger i hennes natur att bära så accepterar vi såklart att hon bär sålänge hon inte biter sönder nåt 😅

Hittills uppfyller hon alla våra förväntningar och det känns som att hon kommer bli en väldigt trevlig och enkel hund i framtiden 😍
 
I helgen har vi gått på långpromenad i skogen där hon fick springa lös större delen av tiden. Sen var vi iväg och lekte med en hundkompis och de röjde så otroligt mycket och min lilla valp blev jättetrött 😅 Vi har också tagit oss en liten promenad i stadsmiljö och tränat lite fortgående och lite olika tricks. Idag blir det en lugnare dag 😊 Känns viktigt att hon kan ha såna dagar ibland också utan att balla ur.
 
Knut har fått träffa en massa kompisar idag när jag jobbar på kontoret och jag blir glad o varm i hjärtat på tanken.
Hemma hos oss träffar vi sällan någon och ingen direkt bra hund (enligt mig (de skäller o är tokiga))
Men här hos min mor finns det massa hundkompisar de träffar på promenaderna.
En jättetrevlig dvärgpudel som heter Simon som är så lugn o trevlig :heart en shelti som är lite försiktig men väldigt snäll hon med. En varghund de flesta blir rädda för som också är jättego!
Han kommer sova gott inatt 😁
 
Lova är så duktig i stallet numera! Aktar sig självmant när det kommer en häst, även när hon är med i ridhuset. Idag "hjälpte" hon mig när jag hade ridlektion för min mor på min snälla gamla tanthäst. Ibland gick hon med några meter från hästen, men för det mesta höll hon sig i mitten vid mig eller satt i ena hörnet. :love:
Sen försökte jag få till ett kort som ska bli årets julkort. Här är några mer eller mindre lyckade försök. 😂
IMG_20221205_171315.jpg


(Valet föll på bilden längst ner till höger, även om jag gillar hennes leende på översta till höger. 😁)
 
Vi har senaste tiden börjat fasa över Harry på nytt foder. Från RC puppy till Algutten junior balans. Han skiter numera tre gånger istället för fem per dag trots samma mängd 😁
Luktar inte lika mycket heller, mycket bra!

Rumsrenheten håller i sig. Kvällstid är han duktig och hämtar mig i soffan om han behöver gå ut. Han kan hoppa ner och strosa iväg till köket för att äta lite, dricka vatten, kolla om det finns någon rolig katt osv. Behöver han gå ut kommer han tillbaka, hoppar upp i soffan, tittar på mig och hoppar ner igen och går till hallen. Så duktig!
Rasen kan vara svår att få rumsren, tror vi haft en stor fördel av att Harry verkligen älskar att vara ute och gå promenader oavsett väder.
Det är bara sista kvällsrastningen han tycker är lite onödig, då gömmer han sig gärna i ett katthus i hallen ❤️

Han har vuxit till sig lite, väger 4.1 kg nu.
Snyggaste stilen när han sitter 😁
IMG_20221203_140318.jpg
 
Lova är så duktig i stallet numera! Aktar sig självmant när det kommer en häst, även när hon är med i ridhuset. Idag "hjälpte" hon mig när jag hade ridlektion för min mor på min snälla gamla tanthäst. Ibland gick hon med några meter från hästen, men för det mesta höll hon sig i mitten vid mig eller satt i ena hörnet. :love:
Sen försökte jag få till ett kort som ska bli årets julkort. Här är några mer eller mindre lyckade försök. 😂
Visa bifogad fil 107159

(Valet föll på bilden längst ner till höger, även om jag gillar hennes leende på översta till höger. 😁)
Leendet! :rofl::love:
 
Vi har senaste tiden börjat fasa över Harry på nytt foder. Från RC puppy till Algutten junior balans. Han skiter numera tre gånger istället för fem per dag trots samma mängd 😁
Luktar inte lika mycket heller, mycket bra!

Rumsrenheten håller i sig. Kvällstid är han duktig och hämtar mig i soffan om han behöver gå ut. Han kan hoppa ner och strosa iväg till köket för att äta lite, dricka vatten, kolla om det finns någon rolig katt osv. Behöver han gå ut kommer han tillbaka, hoppar upp i soffan, tittar på mig och hoppar ner igen och går till hallen. Så duktig!
Rasen kan vara svår att få rumsren, tror vi haft en stor fördel av att Harry verkligen älskar att vara ute och gå promenader oavsett väder.
Det är bara sista kvällsrastningen han tycker är lite onödig, då gömmer han sig gärna i ett katthus i hallen ❤️

Han har vuxit till sig lite, väger 4.1 kg nu.
Snyggaste stilen när han sitter 😁
Visa bifogad fil 107275
Han är så söt 😍
 
Harry är som sagt inte jättesmart eller intresserad när det kommer till lydnad, trickträning osv men han kan sitt och vacker tass 😁
Kantarell får ögondroppar några gånger varje dag och efteråt får han godis. Harry brukar också få en bit när katten är klar. Under tiden jag ger dropparna sätter sig Harry på mattan i köket och håller upp tassen tills jag är klar 😂❤️

Har fått en hoodie värdig en liten skurkvalp 😁
IMG_20221207_083848.jpg
 
Man kan ju bli knäpp för mindre när det gäller rumsrenhet. På förmiddagen kan hon hålla sig 4 h utan att behöva gå ut och gör sen ifrån sig ute. På kvällen kissar hon titt som tätt både inne och ute.
 
Lilla fröken ligger i hårdträning inför kennels årliga julkort och det är inte helt lätt att få en 3 månaders terrier med myror i brallan att sitta still 😅 men det går framåt, så innan jul sitter allt nog såpass att det går att få till nån fin bild på tjejerna :up:
Idag står bilåkning till veterinären och andra vaccinationen, på hennes schema.
 
Jag tycker poletten borde börja trilla ner här snart. Hade glömt hur drygt de är med icke rumsren valp 😂

Visa bifogad fil 107343
Det går helt klart framåt här också. Numera sker olyckorna nästan bara på dörrmattan så hon har ju ändå fattat att hon ska till dörren. Hon går dock och ställer sig på mattan ibland när hon inte behöver gå ut också för då vill hon ut och äta snö och is och då blir det ännu svårare med rumsrenheten 😂

Jag har svårt att hänga med när hon ibland kan hålla sig i 4 h och ibland vill gå ut 10 minuter efter hon varit ute. Svårt att veta när det är nödighet och när det är bus. Men det löser sig nog så småningom, hon är bara 5 månader.
 

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
22 23 24
Svar
471
· Visningar
11 997
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
733
Senast: Lutten
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
66 67 68
Svar
1 357
· Visningar
44 763
Övr. Hund Vi är många här på Buke med trimmraser. Och trimpälsar är ju en hel vetenskap! Så jag tänkte vi kunde ha en tråd med fokus på deras...
2
Svar
30
· Visningar
1 730
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp