Bukefalos 28 år!

Del II Valp 2022

Han kan både nej och kom, men han är en unghund så ibland skiter han fullständigt i det 🤷🏻
Skönt för den som har hundar med 100% lydnad, jag har det inte och därför kör jag på det säkra före det osäkra och använder långlina.
Var och en gör vad som passar en bäst naturligtvis och ingen förväntar sig 100% lydnad på unga hundar.
Speciellt inte i ny miljö.

Känns -för mig- enklare att träna lite mer riktat än att hålla på med lina varje gång, därav förslag på extra träning i just den miljön.
 
Var och en gör vad som passar en bäst naturligtvis och ingen förväntar sig 100% lydnad på unga hundar.
Speciellt inte i ny miljö.

Känns -för mig- enklare att träna lite mer riktat än att hålla på med lina varje gång, därav förslag på extra träning i just den miljön.

Eftersom jag inte kan ha koll på honom hela tiden när jag är i stallet, mockning, vattenpåfyllning osv så är det betydligt enklare att han honom i lina. Visst att jag kan träna honom så han ligger på en plats när jag är i stallet men det är ju dödens tråkigt, då blir det mycket roligare för honom att kunna strosa runt, jaga möss i halmen osv.
 
Var och en gör vad som passar en bäst naturligtvis och ingen förväntar sig 100% lydnad på unga hundar.
Speciellt inte i ny miljö.

Känns -för mig- enklare att träna lite mer riktat än att hålla på med lina varje gång, därav förslag på extra träning i just den miljön.
Kanske fungerar om man bara har snälla hästar som aldrig byts ut eller ändrar humör. Mitt sto hade sparkat ihjäl en hund direkt om den kom in i hagen. Skulle aldrig riskera det. 🤷‍♀️
 
Kanske fungerar om man bara har snälla hästar som aldrig byts ut eller ändrar humör. Mitt sto hade sparkat ihjäl en hund direkt om den kom in i hagen. Skulle aldrig riskera det. 🤷‍♀️

Även om hästarna är snälla så är det ju ändå lätt att bli trampad om man är en liten hund och springer mellan benen på en häst 😅
Även om man har bra lydnad så är det ju trots allt ett djur med egna åsikter och idéer.
Jag var klantig idag men jag lärde mig en läxa.
 
Tog med Harrys igloo till stallet, mycket bra tyckte han och låg där och kikade när jag putsade grejer.
Saknar han den hemma får jag köpa en till.
Ska köpa en tjock frigolitskiva att ha under till vintern, även om sadelkammaren är uppvärmd blir golvet väldigt kallt.
IMG_20230813_152603.jpg
 
Tog med Harrys igloo till stallet, mycket bra tyckte han och låg där och kikade när jag putsade grejer.
Saknar han den hemma får jag köpa en till.
Ska köpa en tjock frigolitskiva att ha under till vintern, även om sadelkammaren är uppvärmd blir golvet väldigt kallt.
Visa bifogad fil 125712
Har du hittat häst nu eller är det bara förberedelser? :) Någon hästtråd du är aktiv i? Vill inte gå för off topic:angel:
 
Harry är ingen vän av barn, opålitliga små människor, jag håller med 😆
Han graderar dem lite olika.
Barn som står still eller går 😑
Barn som springer 😠
Barn som cyklar 😡
Barn som åker elsparkcykel 🤬😡🤬

Sambon tycker det är jättebra, aldrig någon unge som ska fram och klappa 😁
För vår del behöver han inte gilla barn, de få ungar han träffar brukar få muta honom så går det bra.
 
Undrens tid är inte förbi.

vi mötte en gammal, vilt skällande liten hund idag (DSG? JR?) Oskar tittade och drog ditåt men ville inte attackera och ville inte mörda. Bara fram för att hälsa - vilket han förstås inte fick.
Blev inte upphetsad ens av att hussen tog upp den i famnen och den fortsatte sprattla och låta illa.
Han är emellanåt rätt mysig min lille huligan :D
 
Harry har fått prova att vara cykel-boy idag 😁
Bara en tur på 3 km till affären och sen hem igen, men måste börja någonstans. Sambon var inne och handlade så ingen behöver tro att Harry blev lämnad i korgen 😊
Han skötte sig mycket bra, lite gnöl till och från på vägen dit men han satt still.
IMG_20230819_151057.jpg
 
Knut går fint i koppel igen, krävdes mest att matte skulle lugna ner sig lite och sen vara konsekvent 🤦‍♀️
Ute i stugan var det full fart denna gång, han börjar bli rejält musklad och det blir mer fart när de inte är så varmt ute :)

När mammas hund jagade korna kom han till mig (detta är inget hunden ska göra såklart) bara så glad att han inte tar efter sånna dumheter..
Han är ju rädd för kor men inte hästar :) tycker de är så kul att vi kunnat hälsa mycket på hästarna vid gårn nu under sommaren där en av dem är helt underbar så de har tillomed pussats.
 
Harry fortsätter öva på att vara stallhund och det går mycket bra.
Har tänkt träna på att lämna honom ensam i sadelkammaren innan hästen kommer, kan mocka hage ett par gånger i veckan. Då blir stallägaren glad också 😁

Gör som med Ruben och sätter fast honom i longerlina fäst i en boxdörr. Så kan han röra sig fritt i hela stallet och även gå ut i solen på framsidan som är precis bakom min rygg 😊
Haken på linan är i lättmetall så den stör inte trots att den är stor.
IMG_20230827_154831.jpg
 

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
25 26 27
Svar
522
· Visningar
13 974
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
873
Senast: Lutten
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
97 98 99
Svar
1 979
· Visningar
63 854
Övr. Hund Vi är många här på Buke med trimmraser. Och trimpälsar är ju en hel vetenskap! Så jag tänkte vi kunde ha en tråd med fokus på deras...
2
Svar
30
· Visningar
1 813
Senast: Jeps
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp