Del II Valp 2022

Pilot

Trådstartare
20220608_161454.jpg


En bild från i somras på min lilla räka. 😍

Ska vi köra en presentationsrunda nu i starten?


Här är den gamla tråden.
 
Smartpower Mako, flyttade hit januari 22. Fyllde ett år i November och har precis börjat sin träning till hjälpsam arbetsmaskin. Massa fina saker på får, och efter lite häng hos korna visar han intresse för dem med. Superkelig mattegris som följer mig som en skugga. Äter gummi som godis och bär omkring på mina handskar när jag inte är hemma. Nyfiken, avreagerar snabbt och väldigt miljöstark. Inte så förtjust i folk utanför familjen. Väldigt smart och snabb på att plocka upp både ord och rutiner, och så full av will to please att det nästan sprutar ur öronen. :love::love::love:

317998379_10159403495758666_4078105751670490269_n.jpg

316814093_10159403495668666_3687063201148260552_n.jpg

317580638_10159397794958666_8359383821185372692_n.jpg


Tam, 8 månader nu. Valpen jag fått för alla mina synder :nailbiting: :D:love: Han har ingen uppfattning om att det går att backa, redan stor utstrålning och en enorm karaktär. Vill inget hellre än flytta hela hjordar med kor eller bli mjukt kliad bakom öronen. Älskar att väcka mig kl 04 för att kramas. Charmar alla han möter.
316542102_10159403490978666_1147960363633692830_n.jpg

317381274_10159403490908666_8696831481936980659_n.jpg

316149379_10159403490713666_4845820829939302793_n.jpg
 
Spock 8 månader, glad, obekymrad bulldozer till bc som älskar vatten, apportering och ALL träning. Vill så himla mycket att han nästan exploderar samtidigt som han vill vara till lags och göra rätt. Snabblärd, bra kamplust och enorm potential känns det som.
I fårhagen har han varit lugn trots stort intresse och har pondus och trygghet trots sin unga ålder, har inga problem att ta envisa tackor som vänder upp och det ska bli spännande att se hur han är om vi får tillfälle att valla på nöt i framtiden. Fina flanker och djurkänsla med lagom intensitet, inte en flashig hund utan stabil arbetskamrat känns det som även om vi inte vallat så mycket än.
Älskar allt och alla, har en bra avknapp och världens kelgris som tror att han är en liten knähund och gärna ligger i knät (55 hög och närmar sig 25kg..)
Egentligen en perfekt hund med några mindre egenheter som vi får jobba på; väldigt oral och äter allt som kan ätas och lite till och annars kan man bara tugga sönder det i beståndsdelar och en del ljudande vid hög förväntan som faktiskt till stor del förbättrats med (mycket) träning 😅😅😅.

Impulsköp som blev så bra, jag vet inte hur jag hade klarat mig utan honom efter att min fantastiska Nessie gick bort i maj 💔.


20221005_133334.jpg
 
Knut nu 3,5 månad hämtade vi 12 Oktober och är en jaktlabrador ♥️
Uppfyller alla mina förhoppningar, kontaktsökande, arbetsglad, motiverad men ändå med ett trevligt inre lugn.
Alltid glad men inte flamsig, lär sig fort och växer fort 😁
Tanken är att träna sånt vi tycker är roligt. Apport, jakt, drag, spår mm. Nu är det endast vardagsgrejjer ♥️ Kommer inte hitta på något speciellt under vintern
65EBEABF-E8BF-4079-9B70-5B5FED5F63DC.jpeg
 
Jag är inte den som var mest aktiv i förra tråden, men några inlägg blev det ändå.
Embla, en snart 8 månader gammal blandrastik (bland annat lite olika vallhundsraser, spetsraser etc.).
Hon är av modellen fullt ös medvetslös - är hon igång är det ofta full fart som gäller, men däremellan har hon inga problem att ligga ner och sova. T.ex. när hon fått följa med på styrelsemöte några gånger - när vi kommer dit är det superkul, hon vill hälsa på alla och kolla på allt. Men sedan börjar mötet och då ligger hon och sover vid mina fötter. Hittills verkar hon inte ha några problem med miljöer, underlag etc., och hon har gillat alla människor hon träffat (däremot behöver hon lära sig att inte hoppa på alla :angel:). Främmande hundar kan hon ibland reagera på - vilja leka, skälla tillbaka om de skäller på henne etc., och hon har svårare då att ta det lugnt. Med hundarna hemma har det börjat komma mer resursförsvar då hon har något som hon inte vill att de ska ha, vilket troligtvis delvis är baserat på att min storpudel är en bestämd, tjuvig surpuppa som definitivt kan tänkta sig att ta saker om hon lämnar dem någon sekund och definitivt kan bli arg tillbaka om Embla blir upprörd. Embla och storpudeln är allmänt inte bästa kompisar (Embla verkar tycka att pudeln är lite läskig), men hon älskar min äldsta hund och tar efter väldigt mycket av hennes beteenden (vilket också var anledningen till att jag skaffade valp nu medan den äldsta fortfarande är kvar, hon är en mycket mer stabil och trevlig hund att lära sig från än storpudeln - jag skulle inte vilja ha bara storpudeln och en valp). Embla är matglad, tycker om att gosa och älskar att leka och ha dragkamp, så vi har en del belöningar att använda oss av sedan när vi sätter igång och tränar mer seriöst (hittills har vi gått valpkurs, tränat rally/lydnad hemma ibland, testat på agility/spår själv etc., men mest försökt vara ute och göra saker och vänja sig vid vardagslivet och olika miljöer/händelser).



IMG_20221126_122348_429.jpg
 
Jag har min åtta månaders lilla bctik som kallas för Tippen till vardags, ett sånt "sålängenamn" som sen blev kvar. Hon heter egentligen Kaboom, ett namn jag fick välja själv men tyckte var för jobbigt att ropa. Men för var månad hon blir äldre så tycker jag hon klär mer och mer i namnet.

Frågar man henne så går hennes liv ut på att valla, får jag bestämma så träffar hon bara fåren ibland än så länge, tanken är att till våren ska vi komma igång med vallning "på riktigt".
Mjuk, känslig, ganska vek skulle jag vilja säga, förutom när hon får träffa får då går hon "all in" på direkten och det är väl framförallt det som gör att jag gärna vill ha en instruktör med mig.

Nu kör vi specialsök och lydnad, jag har en förhoppning av att komma ut i startklass, mer för att kunna plocka upp lydnaden lite senare i hennes liv om vi skulle vilja. Jag vill gärna komma ut på något prov i specialsök så småningom för jag tycker det är så jäkla kul.

Blir tryggare och tryggare i sig själv för var månad, kunde tycka det är jobbigt med nya miljöer (som inte är på landet, en riktigt lantistjej) men tar det mesta med ro nuförtiden.

En riktig kelgris och krutpaket, en riktig arbetsnarkoman så vi jobbar på balans och kunna ta det lugnt en hel del.
VÄRLDENS retsticka om man frågar den andra hunden. Och mig med. Hon vet ju vilka saker hon ska stoppa i munnen för att få mattes uppmärksamhet när hon egentligen inte riktigt har tid. Det blir ett väldigt uppenbart "titta vad jag har!".
Annars är hon en riktig kelgris, vill ligga nära, nära och bli kliad på magen.


20221122_203238.jpg
 
Jackie är en phalene som blir 5 månader på torsdag. Hon kom till mig för 7 veckor sedan. Hon är en pigg, glad, trygg och mysig individ. Ett riktigt litet popcorn som gärna hoppar rakt upp i luften när man pratar med henne. Jag blev störtkär i henne första gången jag träffade henne och det lär inte gå över ❤️
IMG_20221203_103831.jpg
 
Lova, 8 månader.
IMG_20221203_132605724.jpg


Bilden togs efter att hon provat overall i affären. Då var hon måttligt road. 😂 Men det fanns ett bord och bra ljus, så vi passade på att öva på att stå på bordet utan att bli "torterad" med borstning och kloklippning. Overallen var hemsk, men jag tror hon vänjer sig. Förhoppningsvis slipper hon få moonboots nästa gång det snöar. 😁
 
Harry 💫
Griffon Bruxellois, 6 månader gammal.
En känslig och snäll liten fegis på speed 😆
En väldigt glad och rolig hund som älskar matte mest av allt och alltid vill vara nära. Väldigt lättsam och tycker allting är roligt bara han får vara med.
Planen var från början att träna Rallylydnad men dels verkar han inte vara den skarpaste kniven i lådan samt att han är ganska energisk och blir väldigt snabbt uttråkad. Han föredrar att använda benen framför hjärnan 🤣 Det kan såklart ändra sig med åldern men jag tror agility är mer hans grej, hinder, fart och fläkt. Det bästa som finns enligt Harry 😁

IMG_1533.jpg
 
Har funderat lite på ett bra sätt att motionera Harry när han blir lite äldre. Han älskar att springa och vill helst att man ska springa med honom. Jag är för skruttig i kroppen för att springa själv dessvärre. Cykel känns lite risky eftersom han är så liten och gärna är lite överallt. Har tittat lite på sparkcykel och hittat med större hjul som funkar även på grusväg. Jag sparkar omkring en del på jobbet och det funkar bra och är roligt 😁
Någon som kör sparkcykel med sin hund?
 
Har funderat lite på ett bra sätt att motionera Harry när han blir lite äldre. Han älskar att springa och vill helst att man ska springa med honom. Jag är för skruttig i kroppen för att springa själv dessvärre. Cykel känns lite risky eftersom han är så liten och gärna är lite överallt. Har tittat lite på sparkcykel och hittat med större hjul som funkar även på grusväg. Jag sparkar omkring en del på jobbet och det funkar bra och är roligt 😁
Någon som kör sparkcykel med sin hund?
Jag har inte kört sparkcykel men hade nog resonerat som dig att han hade varit lättare mål med cykeln (:angel:) och att med sparken kommer man mer på samma nivå. Eller ja.. 😁
 
Jag har inte kört sparkcykel men hade nog resonerat som dig att han hade varit lättare mål med cykeln (:angel:) och att med sparken kommer man mer på samma nivå. Eller ja.. 😁

Jag vet flera som har de större modellerna för drag och tycker det funkar bra.
Tittat på en från Stiga, den är liten och smidig, men har rejäla hjul.
Ja, antingen springer han in i cykeln eller framför så jag välter 😅
Sparkcykel känns lite mer hanterbart och smidigt med en liten tokstolle 😁
 
Har funderat lite på ett bra sätt att motionera Harry när han blir lite äldre. Han älskar att springa och vill helst att man ska springa med honom. Jag är för skruttig i kroppen för att springa själv dessvärre. Cykel känns lite risky eftersom han är så liten och gärna är lite överallt. Har tittat lite på sparkcykel och hittat med större hjul som funkar även på grusväg. Jag sparkar omkring en del på jobbet och det funkar bra och är roligt 😁
Någon som kör sparkcykel med sin hund?

Nu var det inte cykel du bad om råd om men jag har komando för att gå framför ”varsågod” och bakom ”back” sen har det blivit ett för akta dig eller att jag närmar mig också men de vet jag inte vad jag gör 🤔
Jag rastar innan o när vi cyklar vill jag att de är uppmärksamma på mig. Gry börjar lära sig fot med.
Sen kör jag just nu bara på grusvägar. Ska öva på stigar o så med men Gry är lite överallt än så länge med 😅
 
Idag blev en riktig långdag med lydnad på förmiddagen och sen gick vi en timmes promenad ihop med tio andra hundar.
Hem och värma sig så matte fick vila och så körde vi nu på kvällen ett kort specsökpass.
Det gick riktigt bra, vi sökte kong på en urvalsbans (konserver på en diagonal med tomma behållare under varje förutom den som innehöll kongbit).
Första vändan tre väldigt enkla sök, varav sista suckade hon och sa detta kan jag. Paus och sedan gjorde vi det svårare så att hon fick sig en tankenöt.
Nu tackade tjejen för sig och tog kväll.
Hon vill gärna försöka få till ett mönster istället för att helt förlita sig på sin nos och när det inte går tar det på tankekraften.

Det går inte dåligt på lydnaden men hon blir så distraherad av att där är andra bcs, hon vill mest göra lekinviter och så är favoriten att kolla på när retrieversen får jaga boll.
Tog mig i kragen i veckan och tränade fotgående och hitta positionen på ridbanan och ska köra några fler korta pass där i veckan.
 
Nu var det inte cykel du bad om råd om men jag har komando för att gå framför ”varsågod” och bakom ”back” sen har det blivit ett för akta dig eller att jag närmar mig också men de vet jag inte vad jag gör 🤔
Jag rastar innan o när vi cyklar vill jag att de är uppmärksamma på mig. Gry börjar lära sig fot med.
Sen kör jag just nu bara på grusvägar. Ska öva på stigar o så med men Gry är lite överallt än så länge med 😅

Ja, det går ju med en smart hund som inte är väldigt disträ 🙄😂
Har en känsla av att han kommer lyssna tills han ser något, känner en lukt eller bara tappar fokus rent allmänt. Han är en riktig yrmössa 😁
Cyklade med våra hundar hemma, de travade bredvid snyggt och prydligt 😁

Sparkisen är smidig att leda när han får gå och rasta av sig och sen kan vi sparka på i full sula på raksträckorna 🌪️
 

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
18 19 20
Svar
386
· Visningar
9 066
Senast: doppler
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
570
Senast: Lutten
·
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
41 42 43
Svar
850
· Visningar
29 267
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
347
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp